Placený obsah na webu? A proč ne.

Poslední dobou se na internetu stále častěji mluví o zpoplatnění obsahu webových stránek. Reklama řadu z nich nestačí uživit nebo neposkytuje potřebné příjmy na další rozvoj. Čtenáři se však brání, bohužel k jejich škodě používají scestné argumenty. Nebo nesouhlasíte?

Reklama

Když jsem včera na Novinkách četl článek Éra obsahu na internetu zadarmo prý končí, míní magnát Rupert Murdoch, kouknul jsem také do komentářů. Část z nich byla pro čtenáře Novinek zcela typická - nadávky do starých dědků a podobně (Murdoch totiž dávno není mladík).

Kromě nadávek stojících zcela mimo mísu se ve zmíněné diskuzi několikrát objevil stejný argument proti zpoplatnění webu, a sice skutečnost, že již platíme za internetové připojení, a to nemalé částky. Bohužel s tímto nemohu souhlasit, resp. nemohu to přijmout jako skutečnost, že kvůli tomu máme nárok na bezplatný obsah (a nejlépe bez reklam).

Přístup na internet jako lístek na tramvaj

Rozlišujme prosím, za co vlastně platíme poskytovateli internetového připojení. Platíme právě a jen za to připojení. Poskytovatel pro nás nevytváří obsah webů, které nás zajímají a na které se pravidelně vracíme. Přirovnám to k cestě na výlet hromadnou dopravou. (Málokdo z nás totiž nepotřebuje poskytovatele připojení, proto hromadná doprava, nikoli vlastní automobil.)

Vyjdete z domu, zaplatíte lístek za tramvaj, chvíli cestujete, možná několikrát přestoupíte, ale ve finále se dostanete k cíli své cesty. Například na hrad. Chcete vědět, co je uvnitř? Pak samozřejmě musíte zaplatit.

A totéž chtějí někteří provozovatelé webů na internetu. Vstupné. Poplatek za přístup k obsahu. Uvědomte si, že stejně jako hrad nemá žádný podíl z vaší útraty za dopravu, tak ani provozovatelé webů nejsou placeni internetovými providery.

Putin měl pravdu

Dalším argumentem proti zpoplatnění obsahu webů je tvrzení, že v takovém případě se vždy najde někdo, kdo totéž napíše zadarmo. Ano, pár náctiletých doggerů, psavci z vývojových týmů, nadšenci pro open source… Zůstane několik kvalitních webů, které budou dále zdarma, a možná to pro ně bude konkurenční výhoda. Vedle nich a těch placených však zbude balast.

Weby vytvořené jen a pouze pro reklamu, tvoří dnes obrovské množství webového obsahu. Tedy pokud jejich texty můžeme vůbec za obsah považovat. Často jsou to fráze, ze kterých zůstává rozum stát a na které slyší pouze reklamní kódy dobře placené inzerce. Pamatujete si, co kdysi o kvalitě internetu tvrdil bývalý ruský prezident? Nemyslím si, že byl daleko od pravdy.

Už to funguje

Zpoplatnění webů bych se nebál. Pokud to bude výměnou za skutečně kvalitní obsah. Nikdy bych si samozřejmě nepředplatil členství na zpravodajském webu, kde většina zpráviček postrádá pointu a pohled do hloubky. Kopírovat zprávy z ČTK, AP a jiných agentur totiž zvládne každý průměrný uživatel počítače. Placené členství by mělo být o tom, nabídnout čtenáři víc než jen zmínku o tom, že se něco stalo. Když hoří les, ptám se proč. Kdy hořel naposledy? Jaké to bude mít důsledky? Obecná odpověď, že zmizí pár stromů, mě neuspokojí. (Bohužel podobný přístup je stále častěji i v televizi.)

Platba za přístup k obsahu už na webu funguje a myslím, že docela úspěšně. Jeden příklad. Server Experts Exchange s odpověďmi na řešení technických problémů byl nějakou dobu zdarma přístupný s množstvím reklam. Chcete-li si prohlédnout odpovědi dnes, musíte požádat o placené členství.

Je otázka, zda se zpravodajské a jiné weby opravdu zpoplatní, ale úvah na toto téma je stále více. Osobně se tomu nebráním. Můj názor je ten, že pokud dostanu kvalitnější obsah oproti neplaceným webům, tak proč ne. Můžeme se bavit o tom, jaké výhody by placené weby měly nabídnout, ale rozhodně si obsah zadarmo nemůžeme nárokovat. Už vůbec ne na základě platby za připojení.

Tagy: 

Reklama

Komentáře

I když nejsem velkým optimistou pro placený obsah, jsem zásadně pro.
ALE.
1.Ono těch zajímavých obecných informací není zas až tak mnoho.
2.Odborné znalosti jsou zpoplatněny již nyní. Na webu jsou základní informace, ostatní jsou zpoplatněny školením.
3.Bude učiněna hranice mezi zábavou, balastem a zájmem.
4.Zmizí pitomosti jak TWITTER, SEO, SEZNAM, GOOGL se svým výmyslem v podobě reklamy na tisíc s jeden způsob a podobné zvrhlosti.
5.Vymizí nekonečný zástup odborníků na cokoli.
6.Zbude víc času na neinternetový ČAS.

Vlastně, už aby to bylo již nejpozději zítra. Mám jen jednu obavu. Organizátoři kampaně za placený obsah očekávají předešlé dlouhé zisky a vliv. A v tom se patrně hoooooodně mýlí. Nenacházím mnoho důvodu proč bych měl např. platit zpravodajství. Je totiž velký rozdíl mezi tím, že se teda podívám, když je to teda zadarmo a mám si společenské informace (drby) ničemu nepropívající KOUPIT.

Omlovám se, ale váš komentář je úplně mimo. Obsah na internetu vytváří různí lidé, organizace a firmy. Neexistuje (naštěstí!!!) nějaká "kontrolní rada Internetu" která by mohla zakázat tu nebo onu internetovou službu, a nebo rozhodnout, že ze dne na den bude obsah na veškerý obsah na internetu placený.

To jestli bude obsah na ruzných server zpoplatnění a jakým způsobem, o tom rozhdjí jeho majitelé.

Murdoch a jeho News corp si jednoduše myslí že strategie placeného obsahu je dobrý krok pro jeho servery. Jiné zpravdajské serevry klidně budou dál mít obsah zdarma a příjmy získávat z inzerce. Je to prostě a jednoduše volný a svobodný trh.

Navíc existuje různé typy webových služeb a různé obchodní modely už teď. Ne vždy mají weby příjmy jen z inzerece (např. prémiové účty, bousový obsah).

Jako vždy. Ja o koze , moudrý bloger o mnoha vozech.

Nepíší o "kontrolní rada Internetu", pouze jsem zapochyboval o zpoplatnění obsahu obecně. To že snaha bude, je nepochybné. Naprosto neúčinná Inzerce na Internetu skomírá, až jednoho krásného brzkého dne necháme sloužit kár za poslední reklamní baner.
Internetová inzerce je taková poluce Internetu. Ale chápu to. Kdo se inzercí živí, určitě bude mít snahu toto vypodobnit v nejzářivějších barvách. Nebo si snad myslíte, že Internetové obchody s průměrnou velikostí budou schopny, né ochotny, to by snad byly, investovat 80% svého zisku do reklamy. A pokud si myslíte, že číslo 80% je nadsazené, tak víte o vnitřních ekonomických podmínkách, tak, no velký kulový.

Murdoch je mazák a toto vcelku pochopil. Na rozdíl od všemoudré blogerské obce. A v tento okamžik to přichází. Bude dostatek zájemců o placený obsah, nebo dav bude preferovat všemožné vyplkávání. Budou inzerenti za ty plky ochotni platit v nadcházející dlouhodobě stagnující době. Můj typ je, že NE.

Nakonec jsem si dovolil přisoudit placenému obsahu váhu, s důsledky, že dav jistě bude např.tn.cz navštěvovat, ale nedovedu si představit, že zpoplatněně. Nebo ne za peníz, který by jej udržel v chodu.

V tento okamžik jsem placenému obsahu přisoudil spásu, neb se zbavíme nutnosti se probírat kvantem pitomostí.

Pokud jste vážený blogere nepochopil, mohu ve Vaši léčbě pokračovat.

Myslim, ze plateny obsah je len zboznym zelanim rucajucich sa medialnych domov. Kvalita sucasnych novinarov sa od blogerov - amaterov velmi neodlisuje, alebo je dokonca nizsia.

Navyse sa vzdy najde niekto, kto bude obsah poskytovat zadarmo. Cas ukaze...

Jsem pro. Nevidím v tom problém. Ale nemyslím si, že to bude pro provozovatele tak jednoduché, každý si dobře rozmyslí jestli mu stojí za tohle platit nebo ne.

Zrovna Expertsys Exchange se da diky jednoduchemu triku s google cist zcela zdarma.

Btw u placeneho obsahu bude vzdy problem s indexovanim, vyhledavace se tam proste nedostanou...a pokud ano (viz ten EE), bude je mozne cist pres cache google zdarma.

Tak když jsme u toho. Jak by šel udělat placený přístup na webu běžícím na Drupalu? Neznáte prosím někdo nějaký plugin?

:-) Taky jsem se na to samozřejmě koukal. Zřejmě pomocí lm_paypal_subscriptions, který po zaplacení přes PayPal dovede lidi automaticky převést do nějaké jiné skupiny. Pak už jen zbývá vyřešit, jaké budou mít bonusy navíc (prémiové články, schovanou reklamu atd.).

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

To vypadá velmi zajímavě.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Přidat komentář