Minulý rok tradiční akce změnila místo konání, ale opět je to u rybníka uprostřed lesů, kam nedoléhají zvuky civilizace. V mém případě jsem měl pocit, že ani signál T-Mobile. Místní Wi-Fi však spojení se světem obstarala obstojně. Hotel Luna neurazí nenadchne, je ale čistý, vše tu v malých pokojících se stoličkou místo křesílka funguje a hlavně – okolí je prostě nádherné.

Kvůli krásám přírody jsme tu ale nebyli. Formát celého víkendového SEOlogeru naživo je hlavně o setkávání se s kolegy s oboru (jo, já to trochu coby především vývojář infiltruju) a rozdělení se o zkušenosti.
Sobota je ve znamení přednášek, aby to mělo trochu strukturu. Letos byla většina přednášek od kolegů ze Slovenska a nechyběl ani zajímavý vstup z Kanady. Mé tradiční zápisy následují:
Janko Januška (Spotibo): 4A SEO framework prakticky
Žebříčky SEO faktorů často nedávají valný smysl. Co někde pomůže, jinde nemusí nebo působí s jinou efektivitou. Existuje řada přístupů a schémat, jak k SEO přistupovat, např. periodická tabulka SEO nebo SEO pyramida.
Klienti se často už po třech měsících ptají, kde jsou peníze přinesené SEO aktivitami. S pomocí 4A SEO frameworku je možné jim to vysvětlit: dejme nejlepší odpověď uživatelů na hledání a přesvědčme o tom vyhledávač.
4A SEO Framework má čtyři fáze:
- Access – základna pyramidy, někdo nás najde
- Answer – dáme odpověď na hledání
- Authority – zlepší nám pozici, např. počty odkazů
- Attractiveness – vrchol pyramidy, zlepší nám CTR, optimalizace search snippetu
Je třeba postupovat od základu. Např. nemá smysl řešit atraktivní podobu záznamu v SERPu, pokud tam nejsme k nalezení. Ve fázi answer je třeba oslovovat správné publikum a s odpovídající kvalitou odpovědi. Atraktivitou může zamávat AI overview. Bonusové A je SEO Analytika.
SEO metriky v rámci 4A je vhodné dále segmentovat. Například pro opravu iPhonů jsem autorita, ale pro opravy notebooků už tolik ne.
Katarína Rusňáková (Online Toro): Ako (ne)predávať SEO – Biznis model, ktorý vám prinesie dlhoročných klientov
Katarína přišla s postřehy z budování agentury a z obchodování a získávání klientů do firmy. Obchodník nekomunikující do týmu přinesl zakázky, ale rozbil tým. Dělají audity zdarma a následně s klientem workshop.
Spousta firem prodá audit, ale klient má po pár měsících pocit, že nic konkrétního v ruce nemá a odchází. Katarína investuje do klienta až 20 hodin času zdarma, přesto se jí to vyplatí. Malé zákazníky už nebere, zahltili firmu, ale nevygenerovali obrat.
I přes starý web mohou chodit relevantní poptávky, Kataríně funguje účast na různých webinářích. Pokud zůstanete jen u tunění webu samotného bez dalšího budování brandu, bude chodit balast.
Problémem freelancerů je škálování. Silný osobní brand, slabá firemní značka. Nelze delegovat, vše stojí na vás, krátkodobé spolupráce přinášejí nestabilní cashflow a velkou zátěž na obchodní procesy.
Lidi prodávají počty klíčových slov místo toho, že zlepší byznys.
Dylan Adamek: Řešení penalizace zpravodajského webu na Google
Zajímavá případovka o zotavování webu z penalizace v Google Discover. Dylan Adamek je SEO specialista z Kanady, kterého Pavel oslovil s žádostí o pomoc webu GizChina. Ve zkratce – snažili se najít obsah neodpovídající titulkům článků. Google reaguje na opravy jen pomalu a neochotně, hlásí chyby i u adres, které jsou dávno smazané.
Martin Kavka (Tvůrcast): Co je vibewriting? Od psaní k dirigování obsahu
Psaní s pomocí AI je nastupující trend, který stále spousta copywriterů zapírá. Martinovi na volné noze chybí redakční support a konstruktivní kritika jeho textů. Používá AI k vytváření lepšího obsahu, nikoli k rychlému vytváření nekvalitních textů.
Pracuje s Claude Pro, Perplexity a Turboscribe.AI.
Praktické ukázky využití AI při sbírání osnovy, oponentury, kontroly místo editora, navrhování titulků nebo textů na sociální sítě.
Dříve krátká příprava, psaní a rychlá editace. Média neplatí za plnohodnotnou přípravu. Nyní delší příprava, krátké bušení do kláves a delší ladění textu. Mění se především rozložení dílčích částí u přípravy článku, celková délka až tolik ne.
Tři principy: kontext, trpělivost, dialog. Používejte v AI projekty. Rozvíjejte cit pro psaní.
Tomáš Lukáč (GymBeam): SEO na veľkom e-commerce projekte: Čo rieši in-house SEO špecialista v GymBeame?
Pohled inhouse SEO speciality a fungování procesů v GymBeam, což je nejrychleji rostoucí e-shop ve střední Evropě. Z AI k nim nejvíce k nim chodí robot ChatGPT, pak Perplexity. Na Slovensku více Gemini. Nejvíce je zajímají produkty, následně obsahové články.
Pro SEO monitoring používají v GymBeam ContentKing. E-shop jim běží na Magento, blog na WordPressu s WPML. Pro překlad používají AI a nativního spíkra pro kontrolu.
Při expanzi na nové trhy řeší i názvy kategorií pro daný trh. V analýze konkurence sledují poměr brandové návštěvnosti v organicu.
Tip: Helium 10 coby pomůcka pro prodej na Amazonu
Mikuláš Prokop: SEO pre breaking news
Nejdůležitější kanál pro breaking news jsou TOP stories. Pozor, nezaměňovat s Discovery. Sledujte Google Trends, ideálně s filtrem za poslední čtyři hodiny.
Výhodu má samozřejmě, kdo je první. Dostane zpětné odkazy a největší boost, jde do Discovery, do TOP stories atd. Proto je důležité vypublikovat i kratší článek a později jej doplňovat.
V článku je třeba operovat s entitami a základními fakty. Kdo. Co. Jak. Kdy. Kde. Podívejte se do minulosti, jak se návštěvníci chovali u podobné události. Komplexním pokrytím tématu se dá uchytit i v případě, že jsme nebyli první.
V titulcích pro Discover obvykle dobře fungují nezodpovězené informace, šokující, senzační. Ale hůře pak rankují v organicu.
Panelová diskuze o SEO na závěr
Do čeho dát v SEO letos peníze? AI, pokud jste pořád nezačali. Nezapomínejte na juniory. Mění se přístup k tvorbě nového obsahu. Zamyslete se, jak stránky automatizovat s pomocí AI nástrojů. Tvořte unikátní obsah, zaplňte information gain.
AI overviews. Až o 36 % prokliku méně do obsahu. Jak se na to připravit? Přijdeme o nějaké dotazy, podobně jako u různých snippetů, ale nemělo by to být nic drastického. Věřme, že lidé hledající podrobnosti půjdou dále.
SEO není jen o klikání, je to nástroj na podporu značky. Z pohledu tvůrců může být změna ve fungování vyhledávačů naopak příležitost. Zprávy jsou komodita, je potřeba přidat pohled za okraj, základní informace něčím obohatit.
K zamyšlení: chceme prémiový obsah nabízet AI zdarma nebo jej zamkneme za přihlášení?
Všichni řešíme ChatGPT, ale podle statistik bychom měli řešit YouTube a Bing.
Měření AI sice fajn, ale co s tím? A jak? Každý dostává jinou sadu výsledků na své dotazy. OpenAI možná připravuje něco jako Search Consoli.
Příště zas
Pro mě osobně zazněla spousta inspirujících věcí i během rozhovorů s kolegy a známými, se kterými jsem chvíli poseděl a postál. Kvůli přívalu práce jsem se letos ještě na žádnou větší konferenci nebo setkání nedostal, takže to byla příjemná změna. Nyní je čas vyzkoušet posbírané informace v praxi a příští rok si setkání zopakovat. Těším se!
Předchozí ročníky:
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář