SEO Restart je jednou ze série „restartů“, tedy konferencí, které během roku pořádá Taste Academy na různá témata související s online marketingem a kreativou. SEO Restart moderoval tradičně Michael Koch ve zlatém saku, během dvou přestávek se hrál Kahoot, nechybělo ani kvalitní občerstvení a samozřejmě oběd.
Místo konání je vybrané velmi dobře. Snadno dostupné hromadnou dopravou i pro mimopražské a bez složitého navigování se. Kdybych měl vyhledat alespoň jednu drobnou výtku, tak snad jedině na příliš těsné poskládání židlí v přednáškovém sále.

Ale do článku jste asi přišli kvůli poznámkách z přednášek. Jdeme na ně.
Pavel Ungr pohřbil a reinkarnoval SEO
Z vyhledávače Google se stal odpovídač, uživatel nemá potřebu jít dále. Keywordy nahrazuje přirozená konverzace. Pohromou pro majitele webů pak bude AI mode, který už má Google za oceánem. Nejenže odpoví na dotaz, ale výsledky hledání už ani neukáže někde pod odpovědí. Netušil jsem, překvapilo.
SEO je mrtvé z pohledu optimalizace pro vyhledávače. SEO není mrtvé ve smyslu Search Everywhere Optimization. Dokud lidé někde hledají, je co optimalizovat. Není žádné GEO nebo AIO.
💡 Tip: víte, že největším vyhledávačem je momentálně YouTube? A optimalizujete pro něj?
Jak s webem upoutat pozornost AI robotů? Nepište horší texty pro své weby. Konečně berte v potaz záměr uživatele. Využívejte strukturovaná data. Lepším výsledkům asi nepomohou, lepšímu pochopení ze strany crawlera ano. Pozor na JavaScript, kromě Gemini žádný AI crawler neumí JS spouštět. Zaměřte se na rychlost webu a EEAT.

Marketing Miner umí měřit přítomnost AI Overviews. Něco nabízí i Collabim a ze velký peníz samozřejmě i Ahrefs a Semrush. Není nástroj, který by řekl konkrétní dotazy spojené s naší značkou.
🔗 Odkazy: Pavlův LinkedIn, prezentace
Tomáš Novák změřil AI Overviews
AI Overviews se zobrazují v 19.61 % dotazů. Nejčastěji u témat zdraví, finance a automobily. Rychle rostou technologie. Postupně se objevují i jinde než jen na první pozici.
Nejčastěji je v AIO uvedeno pět zdrojů, v rámci zlomku procenta se tam objevují odkazy na již neexistující stránky (404). Průměrné zadání dotazu jsou 3.15 slova, 19.71 znaků, nejčastěji otázky.
💡 Tip: AI lze v Google Analytics sledovat pomocí fragmentu #:~:text= v URL, nevýhodou je, že takto změříte v jedné množině i návštěvníky přicházející z featured snippetů.
Jak se do AIO dostat? Zkuste nahrazovat zahraniční zdroje v AIO lokálními texty. Publikujte článek na dané téma ve svém jazyce. Jinou praktikou je Barnacle SEO, tedy najít weby odkazované z AIO a umístit do nich svůj odkaz. Dezinformátoři využívají spamování tréninkových dat.
🔗 Odkazy: Tomášův LinkedIn, prezentace
Nikol Novosadová a Marek Fořt předali tipy na SEO napříč týmy
Dvojice přednášejících z agentury evisions povídala o synergii mezi UX a SEO specialisty. Nezapomínejte v článcích na lead magnety. Jejich přítomnost uveďte i v titulku článku. Zařaďte do SEO auditu i kontrolu UX, například velikosti prvků.
💡 Tip: Screaming Frog má nástroj na kontrolu přístupnosti, vyhodnocuje asi 90 pravidel.
Rozhodujte se podle dat, mapujte cílovou skupinu, transformujte user intent. Pozor na návrh UX. Například ukrytí drobečkovky nebo její čtyřřádkovou podobu na mobilu. U velkých SEO rozhodnutí zapojujte uživatele.
Strukturovaná data nemusí vždy pomoci. Zaujal mě konkrétní příklad, kdy carousel ve výsledcích Google způsobil nižší prokliky i imprese pro cílovou stránku než klasická položka výsledků hledání.
💡 Tip: AI summary button. Podobné jako všudypřítomná tlačítka Sdílet, ale slouží k sesumírování článku pomocí AI
🔗 Odkazy: Nikolin LinkedIn
Martin Pichlík učí klienty chápat SEO
Klientům je potřeba vždy vysvětlit PROČ. Jinak si vaše SEO reporty číst nebudou. Vztah je porozumění krát důvěra. Sympatie – empatie – sdílení.
Připravte si scénáře místo výmluv. Třeba co dělat, když přijde AI Overviews, web se propadne a vy jste to nezachytili včas. Řekněte klientům dopředu, jaká rizika se mohou stát. Sdílejte procesy, nejenom výsledek, chovejte se spíše jako partner než jako dodavatel.
🔗 Odkazy: Martinův LinkedIn, prezentace
Tomáš Kropáček postavil SEO tým v iDnesu
Většina SEO přednášek se, logicky, zaměřuje hlavně na prodejní weby, ale sem tam se objeví i drobky ze světa obsahových webů. A takovou přednášku přinesl Tomáš. Povídal o stavbě SEO týmu v redakci plné novinářů, často s dlouholetou praxí a špatnými zkušenostmi se SEO odborníky. Tedy o prostředí, ke kterému jsem měl svého času v jiné redakci velmi blízko.
Vše postavil na třech pilířích: komunikace, každodenní vztahy, zkušenosti.
🔗 Odkazy: Tomášův LinkedIn, prezentace
David Bureš taky reinkarnoval SEO
Pavel Ungr to ráno začal, David odpoledne upřesnil a dále rozvedl. Klasické SEO je mrtvé. Nyní je třeba se starat o viditelnost napříč platformami, nejenom ve vyhledávači. Vše se mění, taky už nechodíme pro informace primárně do knihovny.
- YouTube – trailery, videa, recenze
- TikTok – produkty, nápady, návrhy, trendy
- Pinterest – interiéry a móda
- ChatGPT – informační dotazy
Stanovte si KPI:
- YouTube a TikTok – počty shlédnutí, doba sledování, interakce, prokliky
- Pinterest – uložené piny, jejich sdílení, počty zobrazení a prokliky
- AI – Imprese, počty citací, viditelnost na klíčová témata, návštěvy a mikrokonverze
Podle ČTK prý klesla návštěvnost v souvislosti s AI Overviews až o 40 %. Více jak polovina respondentů hledá přes video a sociální platformy.
Mimochodem, že je SEO mrtvé se povídalo už rok před vznikem Google.
Základy SEO se nemění. Potřebujete kvalitní obsah, silný brand, dobrý technický základ. Vzdělávejte klienty, že SEO není jen Google, Seznam a Bing, je potřeba pokrýt i ostatní platformy a stanovit nová KPI. Prokliky a imprese nestačily už dříve a dnes už vůbec ne.
🔗 Odkazy: Davidův LinkedIn, prezentace
Lukáš Kostka půlce sálu zamotal hlavu MCP servery
AI parťáky pro kódování, programování nebo přípravu textů spousta z nás používá. Lukáš ukázal v přednášce plné odborných pojmů, jak v jejich agentuře staví vlastního AI agenta a co všechno dovede.
Za mě dost inspirativní přednáška, která byla spíše pro technicky zaměřenou část publika. Pomocí MCP serverů můžete dát běžným AI nástrojům další vstupní data. V souvislosti se SEO to mohou být údaje ze Search Console, Google Analytics, Ahrefsu, či z DataForSEO. A následně se na ně můžete ptát přirozeným jazykem.
MCP servery si na začátku nemusíte stavět vlastní (ale zkuste to pomocí AI a vibecodingu), ale najdete jich celou řadu v katalozích jako jsou MCP.so nebo Smithery.ai.
🔗 Odkazy: Lukášův LinkedIn, prezentace
Zdeněk Dvořák připomněl SpamBrain a důležitost zpětných odkazů
Zpětné odkazy na weby stále fungují. Děláte placené články se třemi odkazy na svou doménu? Měníte zpětně existující články? Používáte jiný vzor, podle kterého jde vystopovat nákup či prodej odkazů? Pokud je nesbíráte přirozeně, tak na vás cílí SpamBrain, automatické rozpoznávání nepřirozených odkazů pomocí AI, kterou má Google spuštěnu v reálném čase.
A jak Zdeněk připomněl, SpamBrain necílí pouze na weby, které odkazy nakupují, ale i na ty, které je prodávají.

Neznamená to, že bychom se o zpětné odkazy měli přestat snažit. Čím více odkazů, tím více příchodů Googlebota. V dokumentaci Google stojí, že web bez odkazů nebude indexován. Odkazy pomohu i přítomnosti webu v citacích ChatGPT. Posilují brand a tím pádem i návštěvnost.
🔗 Odkazy: Zdeňkův LinkedIn, prezentace
Vojtěch Fiala vidí velký špatný pro SEO sólisty
Máme méně dat než dříve, kvůli GDPR nebo cookies lištám. Snižuje se přesnost cílení reklamy, mění se nástroje, zkracuje se lidská pozornost. Co s tím?
- Naučte se pochopit cílovou skupinu
- Naučte se zaujmout
- Naučte se prodat
SEO sólisti vymřou, je třeba pracovat s dalšími členy týmu a mít přesahy. Organic je komunikační kanál a SEO má dva reálné cíle: zvyšovat tržby a budovat značku.
Bere vám AI návštěvnost z informačních dotazů? Jestli je to reálný problém, tak jste předtím určitě měli vyřešeno následující:
- Zapamatovatelnost značky z daného článku
- CTA v souladu se situací zákazníka
- Texty důležité pro celkovou marketingovou strategii.
Pokud ne, tak vlastně podle Vojty byly takové články stejně nepříliš fungující. Aby vše fungovalo musíte si odpracovat tyto základy.
🔗 Odkazy: Vojtův LinkedIn, prezentace
Z čeho mám těžkou hlavu?
Když jsem seděl na konferenci, cítil jsem se z návalu všech informací trochu zmatený. SEO je mrtvé, ale vlastně není. Zpětné odkazy jsou potřeba, ale jejich nákupem webu velmi snadno ublížím. Budu psát lepší články podle dat a záměru uživatele, ale Google mi tam návštěvnost nepošle. Pomůžu AI pochopit můj web, abych měl malou šanci, že mě odcituje.
Takto s odstupem pár dní to není až tak hrozné. Poselství z celého letošního SEO Restart bych shrnul tak, že je důležité brát SEO jako optimalizaci všech zdrojů návštěvnosti, nikoli jenom z vyhledávačů. A s tím pak souvisejí všechny přesahy a měření, která s takovou snahou souvisejí.
Hodně jsem se během dne inspiroval. Jak vidíte, do článku jsem poctivě přidal odkazy na prezentace a profily přednášejících, stejně jako zvýraznil vše podstatné ze svých poznámek. Tak se chystám vyzkoušet některé MCP servery, o kterým mluvil Lukáš a službu n8n, o které jsme se povídali s pár lidmi během přestávek. Ostatně, i networking je důvod, proč na konference vyrážet osobně.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář