Plausible: dostatečně kvalitní náhrada Google Analytics pro většinu z vás. Bez cookies

S příchodem cookies souhlasů, kvůli kterým není možné spustit Google Analytics dříve, než k tomu dá návštěvník webu souhlas, jsem hledal řešení sledující návštěvnost webu bez zkreslení a čekání na nějaké souhlasy. A našel jsem pěkné, GDPR kompatibilní řešení bez cookies. Plausible.
reklama

Už jsem to zmínil ve svých dvou článcích týkajících se cookies (jeden, druhý) na konci roku. Google Analytics se s novou legislativou stává obtížně použitelným, protože už nevrací reálná data. Ano, můžete jednoduše vypnout ukládání cookies a úložiště obecně, pak se každé načtení další stránky stejným uživatelem změří jako zcela nová návštěva. Můžete uživatele nějak sledovat s ukládáním identifikace na serveru a pak toto jeho ID posílat v měřicím kódu, ale pro menší projekty je to zbytečně složité.

Tip: Jak na Google Analytics bez cookies? Kód stačí upravit takto:
    <script>
        (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
            (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),            m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
        })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
        ga('create', 'UA-xxxxxx-xx', {
            'storage': 'none'
        });
        ga('set', 'anonymizeIp', true);
        ga('send', 'pageview');
    </script>

Alternativou k měření jsou serverové logy, které vám poskytnou kompletní přehled o tom, jací uživatelé, ale i roboti na stránky chodí. Mám rád řešení s nástrojem GoAccess. Ale to taky není triviální a třeba ani dostatečně použitelné bez vlastního serveru.

Řešení, která na rozdíl od Google Analytics měří návštěvnost webu bez cookies, je vícero. Já jsem skončil u nástroje Plausible (plausible.io), jehož hlavními charakteristikami jsou:

  • Snadná implementace
  • Nepoužívá tedy cookies
  • Je GDPR kompatibilní, data zůstávají v Evropě, provozovatel je z EU
  • Stačí vám lehký skript, který stránku nezpomalí
  • Je open source a můžete si jej tedy stáhnout a hostovat zdarma
  • Umí toho méně, ale vše důležité a je přehlednější, než Google Analytics
  • Nabízí volitelné týdenní reporty o návštěvnosti do e-mailu

Poznámka: proč vás má zajímat zrovna to, že je Plausible v souladu s GDPR? Inu proto, že cookies aktivista Max Schrems už zamířil i na Google Analytics s tím, že jeho data putují mimo EU a minimálně v Rakousku mají problém. Více viz článek na fortune.com.

Pokud si nechcete rozběhnout vlastní instanci Dockeru a provozovat v ní svůj kontejner s Plausible, stačí si aplikaci předplatit jako službu a používat ji stejně komfortně jako analytiku od Google. Cena je snesitelná i pro menší weby. Odvíjí se od celkové návštěvnosti projektů, které si do Plausible naskládáte.

Nástěnka a základní přehledy v Plausible

Na Google Analytics mi vadilo, že neexistuje jeden rychlý pohled na stav návštěvnosti všech webů, které v nich sleduji. Postupně jsem si to vyřešil vlastní nástěnkou v interní „firemní“ aplikaci a také v Google Data Studio.

Plausible to nabízí v základu. Nacvakáte do něj své weby a ve formě nástěnky vám zobrazí dlaždice jednotlivých webů s návštěvností za posledních 24 hodin. Sice bych ocenil více dlaždic než 18 na stránku, ale i tak je to pro mě velké plus.

Plausible

Po rozkliknutí webu uvidíte základní statistiku v podobě vývoje počtu unikátních návštěvníků, celkového počtu zobrazených stránek, míru opuštění webu a průměrnou délku návštěvy. Pod čísly pak graf s vývojem návštěvnosti za zvolené období. Například poslední měsíc zahrnuje i dnešek, jehož část je v grafu vždy uvedena čárkovaně, protože se ještě změní.

Pod grafem najdete čtyři dlaždice se zdroji návštěvnosti, nejnavštěvovanějšími stránkami, geografické zdroje návštěvnosti a statistiku přístupů z různých typů zařízení.

Plausible

Každá hodnota na těchto dlaždicích je proklikávací. Pokud tedy v návštěvnosti prokliknete určitou doménu, uvidíte konkrétní stránky, ze kterých na této doméně lidé přicházejí. Proklikem v přehledu stránek zase vyfiltrujete ostatní přehledy tak, aby zobrazily data jen pro danou část vašeho webu.

Každá dlaždice je přepínací. U stránek místo nejnavštěvovanějších přepnete data na vstupní či exitové stránky. U zařízení zase budete chtít místo velikosti displeje znát jednotlivé prohlížeče a operační systémy. Není problém.

Jestliže si v Plausible přes nastavení sledované domény nachystáte nějaké cíle, pak je jejich měření zobrazeno vespod pod základními dlaždicemi. Já například u Maxiorla sleduji prokliky na odchozí odkazy a počty zobrazení chybové stránky 404.

Všechna data v Plausible lze sdílet veřejně, případně s jinými uživateli, stačí zadat jejich e-mailovou adresu.

Klíčová slova a propojení s Google Search Console

Plausible lze na pár kliknutí propojit se Search Consolí. Získáte díky tomu sledování klíčových slov coby zdrojů návštěvnosti přes Google. Stačí si jej pak v seznamu zdrojů rozkliknout.

Všimněte si rovněž, že první dlaždice Top sources zobrazuje rozbalovací nabídku, kde lze filtrovat podle UTM parametrů. Používáte-li ve svých online kampaních, bude pro vás Plausible užitečným pomocníkem pro jejich vyhodnocení.

Snadná implementace

Implementace je velmi jednoduchá. Podobně jako u Google Analytics stačí do webu nasadit kousek JavaScriptu. Po ověření se ihned začne zobrazovat aktuální návštěvnost.

Plausible by nemělo být tak blokované, jako třeba Google Analytics ze strany různých adblockerů. Službu od Google také ve výchozím nastavení blokují Firefox a Safari. Když k tomu přidáte problém s cookies lištami, pak je vlastně otázka, proč vůbec GA používat. Možná snad s modelováním dat v GA4.

Kdybyste přeci jen měli pocit, že někteří návštěvníci Plausible blokují (nemají důvod, nesbírá to žádné osobní údaje), je v dokumentaci popsána jednoduchá PHP proxy umožňující vkládat měřicí kód ze skriptu s libovolným pojmenováním.

Tip: Plausible na rozdíl od mnohé konkurence umí fungovat i v prostředí AMP webů. Příslušná implementace je popsána v dokumentaci a funguje mi bez problémů.

Pro koho bych Plausible doporučil?

Pár lidem jsem Plausible ukázal a většinou zároveň s tím následovala otázka, zda jim bude stačit. Obvykle zjistili, že ano. Jistě, nejsou tu kvanta přehledů jako v Google Analytics. Ale jste-li majitel webu, který potřebuje sledovat jednoduché ukazatele návštěvnosti, vyhodnocovat kampaně a plnění cílů, pak zde najdete vše potřebné dokonce snáze než v přebujelých Google Analytics.

Na druhou stranu, pokud jste datový analytik, který je po celý den ponořený do čísel webu či eshopu s obrovskou návštěvností, možná vám GA bude chybět. Byl a je to prostě určitý standard.

Další alternativy Google Analytics

Matomo, dříve známé jako Piwik. Obrovské open source řešení, které umí skoro totéž, jako Google Analytics, ale je dražší než Piwik a na hostování chce opravdu výkonný stroj. Pokud se nepletu, používá cookies, bonusem je spíše kontrola nad daty návštěvníků.

Fathom – podobné jako Plausible, bez cookies, data zůstávají na německém serveru, provozovatel je ale z Kanady. Vzhledově to není můj šálek čaje.

AnalytikaWebu.cz – projekt českého vývojáře, měří bez cookies, anonymizovaně, splňuje GDPR, pro malé weby zdarma. Zatím jsem nezkoušel, ale fakt, že po návštěvě webu vidím cookies od Google Analytics mě nutí přemýšlet, na kolik je se svým nástrojem autor spokojen. Skoro stejná služba ovšem běží i na microanalytics.io. Že by nějaký open source systém, jehož název neznám?

TOPlist – toto je taková česká klasika nabízející základní statistiku a žebříčky webů v různých kategoriích. Pro začátky úplně stačí. Alespoň zjistíte, že k vám na web konečně začali proudit návštěvníci. Od letoška navíc nepoužívá cookies.

Umami.is – velmi jednoduché self-hosted měřidlo s důrazem na ochranu soukromí. Pro bloggery bude stačit. Za tip díky Michalovi D.

Tagy
Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu. Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz.

reklama

Komentáře k článku

návštěvník

Jak to může měřit např. délku návštěvy, když si to neukládá cookies?

návštěvník

U většiny klientů to neprojde, jelikož ...

1) Není to zadarmo a GA je.
2) Většina klientů má na webu i jiné věci než jen GA, takže se stejně nové Cookie liště nevyhnou a pokud ano, budu muset hledat náhradu i za ta řešení co aktuálně na webu mají (což v určitých případech ani alternativu najít nelze)
3) Čas s učením tohoto nového nástroje (nejde jen o základní implementaci, ale i pokročilou jako je např. odesílání dalších dat a konverzí jako - GTM atd).

Za mě tedy nic moc ;-) (což není hejt na článek, ale obecně na tu službu).

Profile picture for user Jan Polzer

Záleží na klientech. Něco jiného potřebuje a/nebo chce eshop a něco jiného prezentační web.

1 – jo, ale trochu se o GA bojím v souvislosti s tím Schremsem
2 – jistě, ale lišta vám nevyřeší skutečnost, že prostě budete mít data zkreslená, protože čekání na souhlas, který nedá každý, nehledě na blokování GA v prohlížečích
3 – je to jednodušší, než byste řekl. Nejen pochopení, ale i ta pokročilá implementace.

Profile picture for user Kcko

1) Toho já se nebojím, protože Rakousko není ČR a nevšiml jsem si za do své působnosti, že by kdokoliv cokoliv na našich webech či jiných řešil data vs stará lišta (prostě u nás se nic neřeší).

2) To ano, ale drtivá většina lidí ten souhlas dá, jsou na to zvyklí, já dávám na všech zahraničních webech YES, protože si chci číst článek a nemám chuť něco dalšího odklikávat.

3) Když máte velký web, který masivně s GA pracuje, tak ten přesun jednoduchý fakt nebude. Bude nutné to předělat, otestovat, dále naučit klienta s tím pracovat (pokud s i s GA pracoval doted sám). Určitě to nebudou jednotky hodin.

Zcela zbytečná práce. Nasadit např. CookieHub na středně velkém webu jde za chvíli (opravdu se tady bavím o minutách a ne o hodinách či dnech).

Profile picture for user Jan Polzer

1 – tak zrovna včera mi někdo psal, že ho čtenáři ohledně nevyřešených cookies řeší...

2 – dost záleží na vzhledu, textaci, umístění tlačítek na liště. Je třeba experimentovat, ale rozhodně bych neřekl, že souhlas dá drtivá většina.

3 – jasně, ale to v článku taky říkám. Pro koho bych viděl, že je určeno Plausible a pro koho Google Analytics. Já jej nijak nehaním přeci ;-) GA má své nepopiratelné místo.

Ale nějak Vám pořád uniká ten rozměr, že s GA budu mít data přinejmenším tak či tak zkreslená. S Plausible vůbec (no, co je dnes absolutní, že).

Souhlas, implementovat kombinaci Google Analytics + CookieHub + ideálně Tag Manager, je na chvilku.

Profile picture for user Jan Polzer

To zní pěkně. Nebudou ta data do souhlasu s cookies zkreslená? Jak koukám na dokumentaci k Matomo, tak mi to dost připomíná vypnutí úložiště u Google Analytics, kdy to potom taky měří bez cookies. Ale data jsou pak zkreslená, že každé PageView je nová návštěva.

návštěvník

Díky za článek. Líbí se mi ta služba. A super je i to, že je open-source a lze to rozjet na vlastním serveru. Asi si to vyzkouším :). Škoda jen, že ta jejich placená verze není pro nějaké malé weby / malé počty pageviews zdarma...

návštěvník

Hledám nástroj, k sledování kW v organickém vyhledávání + konverze. Z prvotního náhledu jsem se nedopátral, zda to umí. Zatím vím o keyword hero, ale taky to není přímý nástroj .. Placený/neplacený, to je celkem jedno. Za každý tip předem díky

Profile picture for user Jan Polzer

Jako cíl v Plausible nastavíte Pageview nebo Custom Event, ale už tam nevidím podmínku, aby se to odpálilo poté, co bylo použito konkrétního výrazu v organickém vyhledávání. Ostatně, tyto věci se do webu už řadu let kvůli ochraně soukromí z vyhledávače nepředávají. Nebo nerozumím Vašemu dotazu.

návštěvník

Díky za odpověď. Ano, potřebuji konvertující slovo z organiku. Z PPC tyto data přeci jsou, nebo to je jiná ochranna soukromí?

Profile picture for user Jan Polzer

No ano, klíčová slova vidíte i v Google Search Consoli. I Plausible Vám je ze Search Console načte. Jenže to je souhrnně, ne konkrétně pro daného uživatele. Nevidíte, že Honza Polzer, který je teď na webu, tam přišel přes hledání výrazu abc a nyní kliká na objednávku.

Přidat komentář

Filtered HTML

  • Povolené HTML značky: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Nové diskuze
reklama
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru