Lidé stále nejsou ochotni platit za hosting ani cenu večeře pro dva

Dnes a denně narážím na skutečnost, že ačkoli jsou firmy i lidé ochotni dát za kvalitní web stále více peněz, neplatí to již pro webhostingové služby. Řada z nich raději provozuje limuzínu a supersporťáky na ojetých gumách.
reklama

Já se nerad pouštím do zobecňování, ale v tomto případě je to tak okaté, že zkrátka budu mluvit v množném čísle. Nedávno mě překvapilo, že klient, který provozuje malý e-shop o jednotkách produktů, zaplatil nejdražší tarif u zvolené webhostingové služby. Nikoli proto, aby nacpal do multihostingu za vyšší stovky korun co nejvíce dalších webů. Ale proto, aby měl co nejrychlejší web a kvalitní zázemí, včetně zvýšené péče technické podpory. Funguje to na jedničku.

Mělo by to být samozřejmé. Ale přesto mě jeho krok překvapil. Je to smutné, ale řada lidí se snaží na hostingu za každou cenu šetřit. Nemluvím teď o korporacích běžících kompletně v cloudu (s technickou podporou v Indii), ale o živnostnících a max. středně velkých firmách, se kterými přicházím do styku ať už coby s klienty nebo jako člověk motající se nějak okolo.

Šetříme za hosting

Je to s podivem. Stále více zadavatelů nemá problém investovat do webu řezáčovských 100 000+, ale potom snižuje náklady na hosting nebo server o každou desetikorunu.

Pochopím to u jednotlivců s nějakým fanouškovským projektem, který si spíchli sami na WordPressu a nějaké šabloně. Když je web spíše pro radost z toho, že někam publikujete nebo pomáháte ostatním, nebudete do něj cpát peníze.

Ale firmy, pro které je web jedním z marketingových a prodejních kanálů? Nebo e-shopy? Proč chtějí postavit jeden ze zdrojů svých příjmů na vratké nohy v podobě co nejlevnějšího hostingu?

Opravdu se stalo: klient podnikající v cestovním ruchu, pro kterého je web kromě sociálních sítí hlavním nástrojem pro propagaci, měl web, za který utratil v součtu horní desítky tisíc. Po relativně krátké době přešel z hostingu s cenovkou 79 Kč měsíčně ke konkurenci s cenou 10 Kč měsíčně. Víte Honzo, kolik ušetříme? Vždyť je to skoro osmkrát levnější! No fajn, každých 69 kaček měsíčně se počítá. Zvláště, když je pak web výrazně pomalejší s větším počtem výpadků, což časem nepřímo povede ke snížení objednávek.

Je chyba v klientech? Webařích? Hostingovkách?

Před pár dny jsem se vrátil z dovolené. Ve dvou jsme každý den obědvali či večeřeli s útratou kolem pětistovky. A to jsme nebyli v nějakých luxusních stravovnách. Řekněme, že taková pětistovka je prostě cena jednoho jídla a pití pro dva.

Znám jen málo lidí, co si platí hosting za pětistovku nebo více. Důvody jsou různé. Někdo je prostě z principu zatížený na slevy, i když si může dovolit superdrahé řešení. Ale většina lidí prostě nechápe a odmítá chápat důvody, proč zaplatit každý měsíc za hosting cenu večeře pro dva.

Je otázkou, jestli není chyba v nás webařích. Když se ohlédnu za tím, jak klientům doporučuji hostingové firmy a tarify pro jejich projekty, tak kriticky uznávám, že těch srozumitelných důvodů mnoho nedávám. Většinou se omezuju na „s tímto mám dobrou zkušenost a Drupal/WordPress vám zde poběží v pohodě“. Případně „tento hosting nabízí potřebné technologie pro jednoduchou správu webu, kterou vám budu provádět“.

Klient se koukne a potom napíše: „A nešlo by to dát třeba na tento hosting bez limitu? Je levnější.“

Nejsem rozhodně sám, kdo obhajobu kvalitního a dražšího hostingu podceňuje. Ale není to jen na nás webařích. Co klient, laik, uvidí na stránkách hostingu, když se na ně koukne? Kupte už dnes jen za tři pětky. Je to pro každého. Nebo: Kupte si tento tarif se zapnutým SEO a ušetříte 49 Kč měsíčně. Sloupečky technologií, které klientovi nic neřeknou.

V lepším případě uvidí lidsky podané informace. Máte nový web? Toto je náš běžný hosting s dobrou kvalitou a toto je náš dražší hosting s vyšší rychlostí, vhodný pro vaše podnikání. A samozřejmě má i zapnuté SEO ;-)

Ale přesto mi na webech většiny hostingovek pořád chybí lidsky podané informace, proč by měl podnikatel zaplatit více za daný tarif.

A tak si přeju, aby u nás byla lepší osvěta, hostingovky nabízely lepší služby, než je prostor s FTP a klienti je byli ochotni zaplatit. Rád bych i u českých klientů někdy používal SymfonyCloud, Acquia Cloud nebo alespoň hosting pro WordPress za tři stovky, kde bude fungovat wp-cli.

Tagy
Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal a Symfony. Obojí také školím spolu se základy SEO. Jsem Acquia Certified Developer a Site Builder a napsal jsem několik knih o Drupalu. Ve volných chvílích cestuji a podnikám výlety. Více se dozvíte na mém firemním webu.

reklama

Komentáře k článku

návštěvník

Hezky napsané.
Jenže mezi tím tím podnikatelem a a hostingem by měl stát prostředník, který řekne, proč používat zrovna to dražší řešení.

Hostingovky jedou svůj byznys. Vědí moc dobře, že na zákazníky platí slovíčka "neomezené", "150 GB místa", "neomezený počet e-mailových schránek" a "garance dostupnosti 99,9 %".

Běžný člověk si není schopný rychlost hostingu ověřit. Hlavní web hostingovky "frčí" rychle, takže proč by neměl frčet i jeho vlastní web.

No a nakonec také nemusí nutně platit, že dražší=lepší.

návštěvník

Pokud má firma firemní web postavený na wp nebo pouze jako statický web, tak jí stačí webhosting za desítky korun měsíčně - Savana 101, ONEbit home, Websupport The hosting. Jiné to je samozřejmě s hostováním navštěvovaných webů, ale i tak zrovna The hosting je hodně “našlápnutý”, aby zvládnul e-shop s desítkami produktů.

Profile picture for user Jan Polzer

Websupportí The Hosting mám moc rád. Hlavně v kombinaci s Premium Shell Access. Nicméně ten jejich Byznys hosting je proti tomu opravdová raketa. Doporučuju vyzkoušet.

návštěvník

Mne by zajímalo, jestli je viditelný rozdíl v hostování wp na The hosting a The hosting pro wordpress. Máte s tím zkušenost?
P.S.: V to doufám, že jednoho dne budu nucen využívat Byznys hosting.

Profile picture for user Jan Polzer

Mám zkušenosti s Drupalem na The Hosting a Byznys Hosting. Od oka je to výrazně rychlejší, přesné srovnání řečí čísel ale nemám. Ale odpovídá to jejich tvrzení, že je web na 10x méně obsazených serverech. Místo Lets Encryptu je tam SSL certifikát od Sectigo Limited s platností jeden rok. Sami nabízejí analýzu webu, co se týče jeho zpracování. Zvýšený limit počtu mailů za hodinu se taky může někdy hodit.

Přidat komentář

Filtered HTML

  • Povolené HTML značky: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
reklama
Nové diskuze
reklama
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

Knihy o Drupalu

Kniha Drupal 8 Kniha Drupal 7 333 tipů a triků pro Drupal
Více na KnihyPolzer.cz

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru