Komentáře na webu: vlastní, Disqus nebo Facebook (či Google+)?

Když jsem před nějakou dobou hledal zkušenosti s používáním komentářových řešení třetích stran, našel jsem spoustu protichůdných článků. Dovolím si do světové sítě přidat další takový, ve kterém bych rád shrnul své zkušenosti s různými implementacemi komentářů na webech.

Reklama

Proč vůbec řešit, jakou správu komentářů na web vložit, když nejrozšířenější redakční systémy Drupal, WordPress a Joomla mají komentářový systém zabudovaný přímo ve svém jádru? Inu, ne každý používá tuto velkou trojku, ale především, komentářový systém třetích stran může nabídnout několik výhod.

Proč jsem začal hledat jiné řešení komentářů

Nemám zkušenosti s velkými weby postavenými na WordPressu nebo Joomle, ovšem v Drupalu je velký počet komentářů (statisíce+) docela problém. Zaplňují databázi a především zpomalují renderování článků, ke kterým jsou připojeny.

Ano, Drupal má cacheování. Výchozí do databáze. Doplňkové do statických souborů s připravenou HTML strukturou. Cache vyřeší problém s načtením velkého počtu komentářů u článků, respektive s dohledáváním komentářů pro článek v rozsáhlé databázové tabulce komentářů. Jenže zase tu máme situace, kdy někdo pošle nový komentář a stránka se musí aktualizovat, tedy vyčistit z cache, aby se tam nový komentář objevil. Někdy je to skoro alchymie všechny tyto procesy vyladit ke spokojenosti všech (návštěvník, provozovatel, admin…).

Ale máme tu i situace, kdy je na webu jen několik komentářů za týden. Asi nikdo nechce chodit pořád na svůj web a sledovat, zda nepřibyl komentář, na který je potřeba odpovědět. V případě Drupalu to znamená pomocí základní sady akcí doplnit upozornění na nové komentáře, případně sáhnout po modulu Rules a vytvořit něco sofistikovanějšího. A co uživatelé? Ti taky chtějí být informováni o tom, že jim někdo v dalších komentářích odepsal. Anebo nechtějí, chtějí si to nastavit individuálně pro různé články.

Všechny tyto kombinace znamenají spoustu práce s instalací doplňkových modulů, jejich nastavováním a zkoušením. Mnohdy také s dodatečným překladem do češtiny (což je třeba kvůli mé lenosti momentální nedostatek Maxiorla), neboť příslušné moduly nejsou plně lokalizovány. Samozřejmě ani nemluvě o tom, že máte jednoduchý web postavený třeba na GetSimple, kde komentáře vůbec nejsou.

Postupem času jsem dospěl k závěru, že externí komentářové služby mají něco do sebe. Vlastně všechny výše uvedené problémy řeší a přidávají některé věci navíc.

Už několikrát jsem na Maxiorlovi přemýšlel, že by bylo fajn dávat různým komentářům „palec“, podobně jako na Facebooku. Místo toho je nyní nutné psát další komentář, kde je třeba jen jedno slovo s poděkováním nebo obdivem. A zbytečně se zapleveluje databáze. Instalovat nějakou kombinaci Voting API pro hodnocení komentářů? To se mi opět moc nechce, mám strach, co by to po nějaké době udělalo s rychlostí webu na hostingu. Nehledě na to, že by to byl další prvek, se kterým je nutno počítat při upgradu na novější řadu Drupalu.

Stejně tak si myslím, že by občas bylo fajn nasdílet nějaký užitečný komentář na Facebooku, Twitteru nebo Google+. Možná by se někomu líbilo sledovat komentáře u nějakého článku pomocí RSS. Každý by asi ocenil, kdyby se při odeslání komentáře nenačítala znovu celá stránka, nově přidaný komentář by se jen objevil pod těmi stávajícími.

Zkrátka nápadů, jak by se daly vylepšit standardní komentáře v Drupalu je jistě spousta. Nic z výše uvedeného není nemožné, jen mi poslední dobou připadá hloupé trávit čas nad nastavováním existujících nebo psaním nových modulů, které to zařídí, když přitom už existují hotová řešení. (Kdybyste se mě zeptali asi před rokem a půl, bojoval bych interní komentáře jako nejlepší možné řešení).

Začal jsem tedy postupně na některých svých menších webech experimentovat s asi nejčastějšími komentářovými službami – Disqus a Facebook Comments. Fungují jednoduše. Do stránky se vloží kód, který na daném místě JavaScriptem nebo iframem vyrobí komentářový boxík dané služby. V případě Drupalu navíc jen stačí aktivovat příslušný modul, ve WordPressu příslušný plugin.

Jak je to s indexací komentářů u Facebooku a Disqus

Jedním z častých dotazů je to, zda Google dovede indexovat komentáře vložené JavaScripem načítané komentářové služby. Všichni víme, že vyhledávací roboti s JavaScripem nepracují. Tedy až na různé výjimky. Google tuším od loňska podporuje indexaci právě těchto dvou komentářových služeb.

Ověříte si to snadno. Stačí vzít komentář z boxíku Disqus nebo Facebooku a dát jej do vyhledávání Google. Pokud nemáte na webu jiný problém, měl by Google zobrazit mimo jiné odkaz na váš článek. Abych pravdu řekl, měl jsem vždycky pocit, že komentáře z Facebooku zaindexuje Google rychleji. Momentálně si ale vůbec nejsem jist, zda indexování facebookových komentářů funguje. Nějak se mi nedaří najít web, u kterého by facebookové komentáře Google našel.

Naproti tomu indexace komentářů vkládaných přes Disqus funguje zcela bez problémů, jak jsem si nedávno ověřil na jednom svém malém webu. Minimálně do 24 hodin a možná i rychleji Google o komentářích ví a dovede je najít.

Otázka je, jak moc od vyhledávačů potřebujete, aby komentáře na vašich webech indexovaly.

Výhody – propojení na sociální sítě

Nespornou výhodou komentářů třetích stran je snadné propojení na sociální sítě. U boxu s komentáři od Facebooku jen stačí, aby uživatel zatrhnul příslušnou volbu pod boxíkem a poslaný komentář se objeví i na jeho profilu. Pro posílání komentářů není nutné, aby uživatel byl k Facebooku přihlášen, fungují i anonymní komentáře.

komentáře z Facebooku

Naproti tomu Disqus umožňuje nepřihlášenému uživateli vložit jeho jméno, případně se může přihlásit kromě účtu Disqusu i s využitím Facebooku, Twitteru nebo Google+. Na Twitteru a Facebooku je pak možno komentář sdílet. V tomto je Disqus univerzálnější. Nabízí i vkládání obrázků, bez problémů funguje na responsivním webu, umí hodnocení komentářů, stejně jako Facebook podporuje fotky uživatelů. Komentáře lze sledovat mailem nebo přes RSS.

Disqus

Nevýhody – u Facebooku je jich více

Nevýhodou externích komentářů je samozřejmě skutečnost, že je nemáte tak moc pod kontrolou, jako kdybyste je spravovali přímo v rámci webu. Pokud by se náhodou změnil obchodní model Disqusu nebo Facebooku a za komentářové boxy chtěli zaplatit, můžete jen doufat, že vám před takovou změnou dovolí komentáře vyexportovat v rozumné podobě pro další zpracování.

Pokud chcete na externí řešení přejít u existujících webů a zároveň byste rádi převedli i stávající komentáře, pak asi bude použitelnější Disqus, který jakž takž umí komentáře importovat přes XML.

Co se moderování komentářů týče, i zde je Disqus propracovanější. Moderátorský pohled na komentáře u Facebooku je hodně jednoduchý.

Za velkou nevýhodu Facebooku ovšem považuji jeho cacheování. Stačí, abyste boxík pro komentáře zobrazili u nepublikovaného článku a nastane problém. Facebook zjistí, že se na danou adresu zatím nedá dostat, ale už si to takto uloží do své cache a při následné publikaci článku zůstane u komentářového boxu svítit, že stránka není dostupná. Jistě, můžeme zařídit, aby se komentářový box zobrazil jen u publikovaného obsahu (zkuste to vysvětlovat obsluze webu, proč je tomu tak). Ale stačí, aby na webu bylo třeba lajkovací tlačítko a problém přetrvá. Podobně jej může způsobit přihlašování přes Facebook, zkrátka cokoli od Facebooku co zjistí, že daná URL byla v nějaký okamžik běžným lidem nedostupná.

Naproti tomu Disqus žádný takový problém nemá.

Obecnou nevýhodou externích komentářů je skutečnost, že nemůžete jednoduše sestavovat nejrůznější žebříčky komentovaných článků. Nevím, zda to nabízí Facebook, ale Disqus umí velmi jednoduše do stránky doplnit základní žebříček i informaci o počtu komentářů u libovolné URL. Není to ale moc elegantní, informace se doplňuje JavaScriptem po načtení stránky, takže například na titulce s výpisem článků to vypadá chvíli podivně.

A co komentáře Google+?

Google před pár měsíci také spustil komentářovou službu, a to především pro vlastní blogovací platformu. S malým trikem můžete jeho komentáře použít kdekoli jinde, pro WordPress existuje i příslušný plugin. Ale zatím mě to nepřesvědčilo k nějakému testovacímu využití na reálném webu.

Co používáte na svých webech a co máte raději jako uživatelé?

Jaké komentáře používáte na svých webech vy? Já po pravdě stále tápám. U některých nově spouštěných webů jsem nasadil Disqus a jak je asi z výše uvedeného textu patrné, je to můj favorit oproti komentářům z Facebooku. Na druhou stranu mu zatím až tak moc nevěřím. Rád bych jej nasadil na Maxiorlovi a některém ze svých anglických webů, kde asi najde větší využití, ale váhám.

Disqus je nicméně lokalizován i do češtiny a funguje zcela zdarma. Jeho provoz je hrazen z reklamy, kdy si můžete zakoupit propagaci svého obsahu, jenž se následně zobrazuje u komentářových boxů na obsahově příbuzných webech.

Zkusme se na to podívat u z druhé strany. Co se vám na různých webech, které mají komentáře různě řešené líbí a nelíbí? Máte například raději komentáře rovnou pod článkem nebo spíše odděleně ala iDnes nebo Živě? Používali byste hodnocení komentářů a sdílení na Facebooku? Jste rádi za editor pro formátování texu komentáře? Necháváte si zasílat mailem upozornění na nové komentáře?

Budu rád za veškeré vaše postřehy na dané téma.

Reklama

Komentáře

Na webech bych úplně zakázal psaní komentářů. Pouze jeden z deseti komentářů je pro ostatní užitečný a ostatní jsou plevel. A to je spíše náhoda. 
Jinak další služby na komentáře a alternativy k disqus http://alternativeto.net/software/disqus/ . 

No, po pravdě, občas jsem o tom také uvažoval. Na druhou stranu, smazat blbce mohu vždy. A pokud by se daly nějak filtrovat užitečné komentáře, myslím, že by přínos měly.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

S Vaším komentářem opravdu výrazně nesouhlasím.Ano, komentáře jsou často zlo a hodně často při jejich čtení opravdu doslova cítím, jak mé mozkové buňky odumírají. Ale v takových případech je to relax, pro lidi s nízkým tlakem skvělý způsob, jak si ho rychle zvýšit a popravdě ty hloupé diskuze vyloženě vyhledávám.Třeba ty na serverech pro ženy. Často na ně chodím právě z důvodu, abych se pobavila komentáři v diskuzi.A pak je i ten druhý případ, kdy jsou komentáře vyloženě přínosné. Doplní téma článku, upozorní na faktické chyby nebo doplní zajímavé odkazy. Blogy a weby, kde jsou zakázané komentáře obvykle nečtu, protože mě to prostě nebaví. Zajímají mě názory ostatních, ne jen toho autora a spoustu blogů má právě hodnotu i díky té komunitě, která se v komentářích vytvoří. 

Zajímavý je také komentářový plugin IntenseDebate, který pochází přímo od Automattic. Srovnání s Disqus je třeba tady: http://glitteredwebtricks.com/top-3rd-party-comment-systems/ 

IntenseDebate vypadá velmi dobře, díky za tip. Pro weby na WordPressu dobrá volba. Nějak ale nevidím, z čeho je to financované. Disqus mi naproti tomu přijde o něco univerzálnější.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Protože je přímo od Automattic, tvůrců Wordpressu, tak je asi vývoj financován stejně jako sám WP a asi ani nehrozí, že jej někdo zastaví bez náhrady dřív než sám WP.

Facebook komentáře jsou super, ale mám problém s tím, jakmile je na svůj web dám tak mi začne zlobit přihlašování a reg. uživatele mých stránek to občas z ničeho nic odhlásí. Zkoušel jsem i různé moduly pro facebook a nic. Stačí i tlačítko like pod článek a už to občas odhlašuje. Možná je chyba jinde, fakt nevím co s tím. Štve mě to protože face komentáře a like zvyšují čtenost. 

Po odinstalování modulu facebook social to odhlašuje méně, ale odhlašuje takže je možné že je tam jiný šotek. Nemáte s odhlašováním nějaké zkušenosti? Jedná se o Drupal 6.

Viz moje reakce ve fóru, kde se ptáte.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Osobně si komentářů vážím vždy mě potěší když si nějaký uživatel dá tu práci a podělí se o něco v komentáři. Svůj blog si piši sám nepoužívám žádný redakční systém komentáře jsem vložil protože myslím že by na blogu prostě chybět neměli. Osobně moc nefandím možnosti přidávat komenty pouze přes sociální sítě někteří uživatele sociální sítě odmítají z principu někteří je prostě nechtějí a někteří se nechtějí vyjadřovat pod vlastním profilem kde mají i babičku a rodiče.

Ano komentáře bývají mnohdy plné spamu a věcí které tam nepatří to je však právě na autorovy aby usoudil který ten komentář je přínosný. Na svém webu tedy používám vlastní systém a jsem spokojen. Bohužel stále nejsem schopen donutit se doprogramovat odesílaní reakcí na komentář emailem a tak o návštěvníky pravděpodobně přicházím.

Právě na jednom svém webu testuji Facebook komentáře, a čeho jsem si všiml hned, a co mi opravdu vadí je, že nikde (v administraci WP) nemám přehled o nových komentářích.

Neví někdo, jak se to dá vyřešit? Přeci nebudu každý den kontrolovat všechny články, jestli se někde neobjevil komentář?

I to je důvod proč použít Disqus ;-) Ten má ve WordPressu klasickou přehledovou stránku s komentáři. Ty facebookové tam máte vloženy jak? Přes nějaký plugin nebo kódem v šabloně?

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Pomocí pluginu. Konkrétně Nebula Facebook Comments, u kterého se nemusí vkládat žádné API, UID, ani nic takového. Funguje sám, automaticky.
Jenom to upozornění...

S dovolením sem doplním (může se to v budoucnu někomu hodit) plugin, který mi to vyřešil.

Pro samotné komentáře používám výše zmíněný Nebula Facebook Comment (není nutné zadávat UID nebo něco podobného).
Pro upozornění na komentáře mi jako jeden z mála funguje plugin
Ultimate Facebook Comments Email Notify

Upozornění mi přijde jak na mail (tam se to dá klidně filtrovat, aby neobtěžovalo), ale hlavně se zobrazuje ve WP administraci, i přímo na nástěnce Wordpressu

Já bych možná ještě pro pořádek doplnil, že přímo Facebook nabízí správu komentářů, které máte na svém webu. Ale musíte to mít propojeno přes ID. https://developers.facebook.com/tools/comments

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Díky za článek, i o diskusi k němu, zrovna jsem pátral o informacích o Disqus, tak mi trochu rozšířil obzory. :-)

Jo jen mimochodem - já tedy většinou spíš tápu, než tápám. :-)

No, já též :-) Nějak mi to uniklo, asi bych to normálně nenapsal. Nicméně koukal jsem do současných pravidel a dobře je prý obojí.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Moc sociálním sítím nevěřím. Myslím že původně dobrá myšlenka sdílet
užitečné věci se postupem času zvrhla ve sdílení hovadin. A lidi
už to unavuje a jsou čím dál tím víc hloupější.
Tady to taky píšou: http://www.lovcisnu.cz/news/82
A komentáře? Darmo mluvit. Často plné vulgarit a osobního napadání.
Myslím, že to prostě žádný systém nevyřeší - ať už je to DISQUS, FB nebo cokoli jiného.

Zase to nemůžete paušalizovat… Ostatně Váš komentář je slušný a k věci ;-) Ne na všech webech to vypadá jako na Novinkách nebo iDnesu.

A co se sociálních sítí týče. Ano, sdílí se kraviny, fotky pejsků, kočiček, děcek… Ale s tím byly vytvořeny. Pro akademické účely vznikl internet jako takový, ale Facebook a spol. byly a jsou o zábavě a rýžování peněz na ní.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Dobrý den, řešil jsem na stránkách stejný problém, ba dokonce dospěl ke stejnému rozuzlení. Dvě možnosti stylizace Disqus jsou navíc překvapivě intuitivní a snadno se eventuálně doupraví.
Chtěl jsem se ale zeptat, jestli jste v rámci Vaší analýzy promýšlel i ochotu návštěvníků registrovat se do dost možná neznámé platformy pouze pro napsání komentáře. Návštěvník nemusí vědět, že jsou to jen dvě kliknutí a může se registrace /přihlášení přes fb, Google etc. zděsit.
Myslím tím, jestli návštěvník nedá spíše přednost Facebooku, kde je zpravidla přihlášen a který zná, než nové platformě? Zda-li jste například nenarazil na nějakou studií zabývající se touto problematikou?

Jinak Vám mnohokrát děkuji za článek!

Dobrý den. Přiznám se, že jsem to asi před těmi pěty lety, kdy jsem článek psal, neřešil. Ano, FB je známější, na druhou stranu někteří do něj ze zásady nepíší.

Můj postoj ke komentářům se změnil. U většiny svých webů s výjimkou Maxiorla jsem je nakonec povypínal úplně.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Přidat komentář