Zamyšlení – potřebují weby postranní sloupec?

Stále častěji dostávám do ruky grafické návrhy webů, které postrádají postranní sloupec. Jakkoli mi to ze začátku přišlo divné, teď naopak oceňuji výhody takových takového rozvržení stránky. Má tedy postranní sloupec na webu smysl?

Reklama

Když si vzpomenu na své internetové začátky, tak většina webů, které jsem se pokoušel amatérsky splácat dohromady, i webů, na které jsem koukal jako návštěvník, měla levý postranní sloupec. V něm byla umístěna navigace, nechyběly „nezbytné aktuality“ o tom, že se na webu změnil například font v patičce.

Netrvalo to dlouho a začal jsem mít pocit, že web, který nemá pevnou šířku a tři sloupce prostě není in. Dva boční sloupce okolo obsahové části už postupně přestaly plnit funkci navigace, ta se přesunula do lišty pod hlavičku. Ovšem když se dnes podíváte na většinu webů s trojsloupcovým layoutem, tak jediná smysluplná část je v nich prostředek s obsahem. Boční sloupce jsou zaflákány vším možným.

V jeden čas se objevila teorie, že postranní sloupec by měl být na pravé straně. Kdosi mi to jednou zdůvodnil tím, že uživatel to má blíže k myši. Nevím. Každopádně spousta designérů se tohoto pravidla dnes drží a konec konců i Maxiorel má boční sloupec na pravé straně.

S příchodem tabletů a responsive designu se ale začaly objevovat weby postrádající jakýkoli boční sloupec. Chtělo by se říci, že je to proto, že web se na mobilních zařízeních poté lépe čte. To je pravda, jenže zamysleme se nad tím trochu: má postranní panel vůbec smysl obsahový?

Na postranní panel skoro nikdo nekliká

Pokud si nejste jisti, zda má postranní panel na vašem webu nějaký přínos pro uživatele, je asi nejjednodušším způsobem, jako to zjistit, sáhnout po nějaké teplotní mapě. Zkusit můžete například bezplatné řešení ClickHeat.

Viděl jsem spoustu teplotních map a bylo z nich patrné jedno – na postranní sloupec lidé koukají jenom v jeho horní části a ještě častěji jen na titulní straně webu. Pokud čtou nějaký článek nebo nabídku služeb na firemním webu, doplňkových informací na boku si prostě nevšimnou.

Postranní panel je naplněn zbytečnostmi

Za ignorací postranních panelů si ale často mohou tvůrci webů sami. Málokdy totiž postranní panely naplní skutečně užitečnými věcmi. Zkuste si vybavit některý ze svých oblíbených webů. Co zde v postranním panelu najdete? Reklamu, nejnovější komentáře, boxíky pro výměnu odkazů, boxík s tagy, anketu, boxík z Facebooku… Co z toho vás jako čtenáře zajímá?

Ryze subjektivním pohledem bych řekl, že od postranních panelů se upouští hlavně na firemních nebo produktových webech. Ovšem třeba i na portálech magazínového typu, viz Super.cz. Seznam nedávno spustil upravenou verzi Sbazaru, a jak jinak, též bez postranního panelu:

Melvil.czSuper.czSbazar

Smysluplné využití postranního panelu

Nevidím to tak, že by postranní panel byl nutně přežitkem, stále jsou weby, kde má své místo. Z webů, které jsem vytvářel, se mi líbí třeba www.bcas.cz, kde je v levém bočním sloupci rozbalené aktuální menu. Nejde tedy o prostou duplikaci horní navigace, ale o pomůcku pro návštěvníky, která jim nabízí rychlý přístup na další stránky v dané sekci webu. Ne každému totiž „docvakne“, že menu nahoře je rozbalovací.

Broker Consulting

Pokud bych měl zůstat u Maxiorla, tak ano, z pohledu tohoto článku je zde napravo spousta zbytečných věcí. Ale nechce se mi web úplně předělávat, myslím, že redukce postranního panelu je vhodná hlavně pro nově stavěné weby. Pokud si pamatujete, dlouho zde byly v boxíku pod horní reklamou jen textové odkazy na nejnovější aktuality. Nikdo si jich nevšimnul. Od chvíle, kdy jsem boxík předělal do podoby s ikonkami nejnovějších článků (nejen aktualit) se zvýšil počet zobrazených stránek jedním uživatelem a na boxík kliká více lidí. Mnohdy tedy stačí k lepšímu využití postranního panelu jen málo.

Pokud se pouštím do předělávek již běžících webů, většinou se snažím změnit strukturu a navigaci na webu tak, že se používá kombinace zobrazení s postranním panelem a bez něj. Například na www.polzer.cz mám postranní panel jen v některých částech webu, kde zobrazuje položky z podmenu v dané sekci. Myslím, že smysluplně mám postranní panel využit i v sekci Kontakt.

Polzer.cz

Na mém prvním vlastním webu www.polzer-sw.com používám postranní panel ještě v omezenější podobě. Na titulce mám dva panely využité k tomu, abych návštěvníky upozornil na to, že nejsou jen na nějakém blogu a na poslední realizované projekty. Na vnitřních stranách pak postranní panel nevyužívám, s výjimkou sekce s blogem.

Polzer-sw.com

Jak jsou na tom vaše weby? Používáte postranní panel nebo se snažíte věci z něj přesunout jinam? Typicky přihlašovací boxík a uživatelské menu do rozbalovacího prvku v hlavičce, odkazy na související články pod obsah atd.?

Tagy: 

Reklama

Komentáře

No, jestli se někdo dobrovolně vzdává sloupce (je jedno jestli napravo nebo nalevo) kvůli 3 % uživatelů s tabletem, tak je skutečný marketingový guru :D

No, ale smyslem článku není tvrdit, ani tam nikde netvrdím, že by se měl postranní sloupec dávat pryč kvůli tabletům. Tu jde o to, že v postranním sloupci jsou ve většině případů zbytečnosti, takže proč jej vůbec na webu mít?

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Já to beru tak, že někdy je postranní sloupec potřeba, někdy ne. Záleží prostě na typu webu. Někde je potřeba, někde ne :)

Dobrý večer, pěkný článek. Já si myslím, že třeba u webů informačních je postraní panel vcelku zapotřebí. U firemních, kde se společnost prezentuje vesměs potřebný není. Jenže toto vše je pouze úhel pohledu, který má každý uživatel jiný. Můj názor je, že postraní sloupec je dobrá pomůcka.

Přidat komentář