ClickHeat: vytvořte si teplotní mapu kliknutí na webu

Mapa kliknutí vám může napovědět, zda určité části vaší webové stránky nejsou pro uživatele zbytečné. Naopak prozradí, kam návštěvníci klikají nejčastěji. Na tuto otázku vám třeba Google Analytics odpovědět nedokáže.

Reklama

Teplotní mapy, heatmaps, nabízí řada služeb, z těch placených bych asi doporučil CrazzyEgg. Jejich výhodou oproti zobrazení třeba v In-Page Analytics v Google Analytics je skutečnost, že opravdu zobrazují místa, kam návštěvníci kliknou. Nikoli to, jak je který odkaz na stránce populární.

Navíc Google Analytics pracuje s návštěvností odkazovaných stránek. Máte-li třeba odkazy v horním menu a tytéž patičce, nepoznáte, na které z nich uživatelé klikají častěji. Z Google Analytics rovněž nepoznáte, zda návštěvníci klikají na hledací políčko, flashovou reklamu nebo na Facebookový profil.

Google Analytics

Oproti tomu teplotní mapa vám zobrazí webovou stránku a na ní překryv s barevnými oblastmi znázorňujícími jednotlivá kliknutí. Čím teplejší tóny ty barvy mají, tím četnější je v daném místě výskyt kliknutí. Nepočítá se podle návštěvnosti nějakého odkazu.

Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že pro optimalizaci rozložení prvků na stránce potřebujete právě teplotní mapu. Z ní získáte údaje o tom, co návštěvníky zajímá a čemu naopak pozornost vůbec nevěnují. Můžete zkusit tzv. A/B testování, při kterém porovnáte klikání na dvou různých variantách jedné stránky a zvolíte samozřejmě tu s více prokliky, tedy s teplejší mapou.

ClickHeat - jak nainstalovat teplotní mapu

Pokud nechcete využít některou z placených služeb, sáhněte po bezplatném řešení v podobě projektu ClickHeat. Tuto open source teplotní mapu si nakopírujete na svůj web, nainstalujete a začnete měřit. Požadavky na server jsou minimální - Apache, podpora PHP a grafické knihovny GD2. Tedy to, co by měla bez potíží splňovat většina hostingů.

Projekt si nakopírujte do nějaké složky na webu, zadejte jeho adresu do webového prohlížeče a projděte velice jednoduchým instalačním procesem, ve kterém si vytvoříte přihlašovací údaje. Všimněte si, že nikde ani zmínka o databázi MySQL. ClickHeat ji nevyužívá, o to je jeho instalace snazší.

Veškerá měřená data jsou totiž ukládána do textových souborů ve složce logs. Jejich vysokého nárůstu bych se nebál. Na webu s návštěvností těsně pod 2000 uživatelů za den zabírají data titulní strany za dva týdny 16 kB. Do souborů pro jednotlivé dny zde ClickHeat ukládá pozici kliknutí a informaci o webovém prohlížeči návštěvníka.

Propojení ClickHeat na váš web

Jakmile tedy máte ClickHeat nainstalováno, budete možná marně hledat, jak přidat webovou stránku do měření. Klikněte v záhlaví na odkaz JavaScript a vyplňte formulář s názvem stránky. Dostanete vygenerovaný kód, který vložte do patičky webové stránky.

Upozorňuji, že kód je vhodné umístit jen třeba na titulku, aby se vám nesčítaly kliknutí v jiných částech webu.

Jakmile toto učiníte, ClickHeat již začne počítat kliknutí na vaše webu. V momentě, kdy alespoň jeden návštěvník na webu někam klikne, znovu načtěte ClickHeat - v rozbalovací nabídce v záhlaví byste již měli vidět právě napojenou webovou stránku. Doporučuji pak ještě kliknout na tlačítko vedle názvu stránky a v zobrazeném nastavení vybrat layout svého webu. Zajistíte tak, že kliknutí budou na teplotní mapě správně umístěna.

A výsledek?

Dejte si pár dnů oddych, než se vytvoří nějaké reprezentativní vzorky dat. Po přihlášení do ClickHeat, výběru webu a nastavení časového intervalu chvíli počkáte a uvidíte teplotní mapu s překryvem webu. Podotýkám, že pokud se po přihlášení do webu mění jeho rozhraní (třeba v Drupalu přibude administrační lišta), měli byste z něj být před prohlížením v ClickHeat odhlášeni. Jinak nebude teplotní mapa pasovat.

ClickHeat

Zkuste porovnat screenshoty z Google Analytics a ClickHeat pro titulní stránku Maxiorla. Jak vidíte, Google Analytics vůbec netuší, že někdo kliká do hledacího políčka nebo na přihlašování (ale samozřejmě zase nabízí jiná užitečná data, o tom žádná).

Porovnáním obojího zase můžete odhalit, že třeba sekce Kontakt má nějakou návštěvnost, ale evidentně se k ní nikdo neproklikává z hlavního menu. Zbytečně tak blokuje místo. Teplotní mapa vám zkrátka odhalí možná zřejmé věci, které vám na první pohled nedojdou, ale i ty, které nemáte šanci bez tohoto měření zjistit.

Používáte teplotní mapy? Osvědčily se vám? Máte-li tip na své oblíbené řešení, dejte vědět do komentářů.

Tagy: 

Reklama

Přidat komentář