Když SEO analýzu webu dělá (ne)cvičený amatér

Nechci přilévat oleje do ohně špičkování mezi programátory a SEO specialisty, ale poslední dobou se mi dostávají do rukou takové výstupy od SEO agentur a freelancerů, že mi nad tím zůstává rozum stát. Vybral jsem několik příkladů do článku.

Kdo mě zná nebo sleduje delší dobu, tak ví, že jsem primárně programátor a vývojář specializující se na backend. O SEO se zajímám proto, abych měl přehled ve svém oboru (i jako marketing director v Lesensky.cz), hraju si po této stránce s vlastními projekty, ale nejsem exekutivec, který by SEO řešil na denní bázi.

Přesto si myslím, že mám v dané problematice celkem velký přehled a i když to třeba bude znít namyšleně, považuji se za více znalého, než jsou mnozí lidé z pofiderních SEO agentur. Musím dodat, že bohužel.

Image
cvičená opice u počítače

Poslední dva týdny se v mém okolí soukromě i profesně objevilo hned několik výstupů k SEO analýzám, které splňují snad všechna možná klišé o tom, jak by takové materiály neměly vypadat. Vybírám:

Nemáte robots.txt

Hrůza. Web mající méně stránek, než je prstů obou rukou, nemá přítomen soubor robots.txt a podle analýzy odborníků na SEO teď hrozí, že nebude vůbec indexovaný ve vyhledávačích. Náprava? Vývojář by jej měl doplnit, ale především do něj dopsat, které z adres vyhledávač nemá indexovat. Třeba vstupy do administrace.

Absence kontextu je nejčastější problém všech těhle analýz. V daném případě třeba v tom smyslu, že web žádnou neindexovatelnou sekci nemá, je to prostě sada HTML stránek doplněná o .htaccess, aby nemusela být v URL koncovka .html.

Tip: Povídání o robots.txt má pěkně zpracované ve svém povídání o technickém SEO třeba Backlinko.

Chybí mapa webu

Dvacetistránkový web. Odfláknutá práce tvůrce webu. Chybí mu totiž mapa webu pro vyhledávače, tedy klasické sitemap.xml. Bez toho robot Google neprojde všechny stránky webu a tedy zbytečně přicházíte o návštěvnost.

Zajímavá teorie. Tím spíše, že mapa webu tam byla, jen tedy neměla svůj záznam v souboru robots.txt a tedy autor analýzy dospěl k závěru, že asi URL /sitemap.xml vůbec nebude zkoušet.

Tip: dbejte především na interní prolinkování webu a mapu řešte výchozím pluginem pro redakční systémy nebo ji nasazujte až u větších webů.

Nejsou vyplněna klíčová slova!

Best of the best. Stálezelený nápad, který se neomrzí. Má osobní teorie říká, že naprogramovat kontrolu přítomnosti metatagu keywords je triviálně jednoduché, takže tato zbytečnost v žádné SEO analýze nechybí.

Něco jiného by bylo, kdyby ty analýzy pracovaly konečně taky s obsahem stránek a upozornily na jeho nedostatky například v porovnání s analýzou klíčových slov nebo daty ze Search Console. Ne, tupě budou papouškovat roky překonanou teorii, že SEO = co nejvíce klíčových slov dopsaných do metaznačky.

Tip: meta keywords nejsou hodnotící faktor pro Google minimálně od roku 2009, podobně i pro Yahoo. Pro Bing nehrají roli minimálně od roku 2014. Podrobněji v příslušném článku.

Web je pomalý

Při kontrole webu jsme zjistili, že nesplňuje zelená čísla Google. To je opět problém, protože pak vypadnete z indexu. Spojte se s vývojářem, ať to velice brzy dá do pořádku.

Tak určitě. Že Google bude brát rychlost webu v potaz u SERPu nebo PPC, to tady proběhlo. Akorát mi tu opět chybí kontext. V první řadě si myslím, že cokoliv v Page Speedu nad 70 je v pohodě a nemá negativní vliv na pozice ve výsledcích hledání. Druhá věc je, že podobné zpomalení dost často způsobují nejrůznější marketingové skripty právě těchto chytrýsků.

Za mě je v pořádku snažit se o co nejlepší výsledky a rychlost webu v rámci technických možností daných rozpočtem projektu. Docela se mi v tomto daří, většinu projektů mám nad 90 a vyhovují i hodnocení Core Web Vitals z dlouhodobého měření skutečných uživatelů.

Ale ať nehaním jen SEO borce. Nedávno jsem narazil hned na dvojici webových vývojářů, kteří vůbec netušili, co to Core Web Vitals jsou.

Tip: podrobnosti ke Core Web Vitals ve vztahu k výsledkům hledání.

Přidejte více H1 s klíčovými slovy na stránce

Když nemůžeš, přidej víc. Takže chybí Ti klíčová slova, nemáš obsah do webu, nechce se Ti s ním psát a programátor odmítá přidat metatag keywords? No jo, on má částečně pravdu. Tak za nás jako SEO agenturu doporučíme přidat kromě hlavního nadpisu ještě další H1. To zvládnete v editoru administrace a jen se domluvte s programátorem, aby tyto dodatečné nadpisy byly ukryté před uživatelem. Poslouží jen pro Google.

Inu, co dodat.

Tip: co je a není skrytý text a dopady takové manipulace na pozice ve vyhledávači. Viz článek.

Strukturovaná data

Hit poslední doby. Čím více strukturovaných dat, tím více web. Je až komické, kam je chtějí různí SEO filutové nacpat. Třeba data o produktu na webu, který nic neprodává. Vymyšlené recenze, které budou v datech, ale nikoli viditelně na stránce. Nebo tvrzení, že to pomůže k vyšším pozicím ve vyhledávači. Směšují obohacené zobrazení v SERPu s pozicemi.

Tip: Seznam podporovaných strukturovaných dat ve vyhledávači Google.

Chybí Twitter Cards

Když už nevíš coby, vždycky najdeš chybějící Twitter Cards (jmenuje to tak ještě?). Co na tom, že web je tak malý a bez periodicky aktualizovaného obsahu v podobě blogu či aktualit. Není to tam, další plus pro nás, že jsme našli možnou příčinu špatných příček ve výsledcích hledání.

Tip: Vyzkoušejte si, jak bude odkaz na váš web vypadat při sdílení na různých sociálních sítích.

Nemáte tam drobečkovou navigaci

Moje oblíbené téma. Dříve jsem drobečkovou navigaci dával do každé stránky. Před nějakou dobou jsme se s kolegy zamysleli, k čemu tento prvek slouží. K lepší orientaci návštěvníka na webu? Aby věděl, v jaké části webu je zanořený? Šup tam s ní.

Ale dávat drobečkovku do stránek ve tvaru Domů > Nadpis stránky, to je naprosté plýtvání prostorem. Nechápu, jak by toto mohlo mít jakýkoli vliv na SEO.

Google postihuje weby s obrázkem z fotobanky

Nedávné tvrzení z jedné agentury jsem slyšel asi poprvé. Každý web, který používá fotky z fotobanky, riskuje penalizaci Googlem. Toto mi opět připadne, že někdo slyšel o Panda Updatech a teď nabyté vědomosti cpe všude, kde se to jen trochu hodí.

Vliv to může mít teoreticky ve vyhledávači obrázků. Unikátní fotky vám pomohou. Rozhodně vám ale ilustrační fotky z fotobanky použité v grafice webu, nikoli jako třeba fotka vymyšleného týmu, neublíží.

Tip: podrobnosti v útržcích rozhovoru John Muellera z Google na dané téma.

Instrukce pro vývojáře

Velice mě baví SEO analýzy, které sice doporučují naprosté nesmysly, ale mají to pěkně odůvodněné a odkazují vývojáře na instrukce k implementaci. Ono to dodá punc profesionality, že?

Ale vážně. Toto je u relevantních požadavků docela pěkná praxe, protože uznávám, že vývojáře dost často SEO nezajímá (i když by mělo) a tak nemusí pátrat, co to po něm chtějí. Podobně vždy uvítám, když mi online marketéři posílají dokumentaci nebo rovnou ukázky kódu, který chtějí do webu implementovat.

Co s tím?

Samozřejmě se zamýšlím nad tím, jak běžný klient, který je poučeným nebo naprostým webovým laikem, pozná kvalitu takového výstupu. Není jeho úkolem, aby rozuměl technickým pojmům a studoval, co je robots.txt, sitemapa, crawl budget nebo snad Core Web Vitals.

Potíž je, že klient ani není arbitr, aby posuzoval, co z mnohostránkové analýzy jsou relevantní věci a co je naprostá hloupost nebo připomínka hozená do placu naprosto bez kontextu. Obvykle se tak dostane do role otloukánka, kdy si přes něj programátoři a SEO agentura začnou vyměňovat svoje názory.

Z mého pohledu to není komfortní ani pro jednu ze tří stran. Pokud se mi něco takového u klienta stane, tak opravím svoje chyby. Nacením relevantní vylepšení, drobná udělám rovnou v rámci spolupráce. Ale pokud by mělo dojít ke konfrontaci, odcházím. Klient stejně nemá šanci poznat, kdo má tu svou pravdu pravdivější.

Tip: na závěr ještě něco ke kontextu. Každý web vzniká v nějakých podmínkách zadání, času, rozpočtu. Myslete na to, až budete posuzovat práci ostatních, ať už z pohledu SEO, technické kvality a dalších kritérií. Sám jsem byl také arogantní hlupák, který si to neuvědomoval.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

návštěvník

Takže strukturovaná data nejsou důležitá?

Profile picture for user Jan Polzer

Jsou důležitá. Tam kde mají smysl. Například tu na Maxiorlovi jsou ve strukturovaných datech informace o článku. Na e-shopech mají smysl strukturovaná data o produktech. 

Nemají smysl strukturovaná data o produktu na webu, který sice něco prezentuje, ale neprodává a navíc je produkt tak variabilní a jeho cena závisí na tolika faktorech konfigurace, že z principu není možné dát do schématu konkrétní informaci. Asi jako byste měli stavební firmu a chtěli dát do strukturovaných dat vložit informaci o stavbě na míru.

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru