Vzhůru do AMP: nová kniha od Martina Michálka a Robina Pokorného

Technologie AMP pomalu nabývá na popularitě. Aby ne, díky ní postavíte weby, které se na telefonu načtou prakticky během okamžiku. Jedním s velkých propagátorů AMP v Česku je Martin Michálek. Před pár dny vyšla jeho nová kniha o AMP, kterou připravil s Robinem Pokorným.

Reklama

Ještě jste o AMP neslyšeli? Pak asi nejnovější trendy v tvorbě webu moc nesledujete, že? Za zkratkou se původně ukrývalo slovní spojení accelerated mobile pages. Jak vám autoři knihy vysvětlí, není dnes už tak úplně přesné.

AMP každopádně vzniklo na podzim 2015 a jeho smyslem bylo zrychlení stránek na telefonech. Pokud na mobilu vyhledáte web, který AMP podporuje, ukáže se u něj ikonka blesku – symbol AMP. Google jeho obsah automaticky načte do cache, takže v momentě, kdy se na web rozhodnete přejít, objeví se prakticky okamžitě.

Aby to vše fungovalo, mají stránky AMP několik omezení. Zapomeňte na vlastní JavaScript a už vůbec na jQuery. Se styly se budete muset vejít do 50 kB. Na druhou stranu, řadu omezení vám tvůrci vynahradí nabídkou vlastních komponent. Kód stránky v AMP je podobný běžnému HTML. Jen z mého pohledu klade větší důraz na to, aby se programátor příliš nerozmáchl a kód tvořil efektivně a úsporně.

Tolik o AMP v kostce. Dnes již není jen záležitostí rychlého načtení webu z výsledků hledání na Google. Podporuje jej také LinkedIn a Twitter, zaujaly mě plány pro využití v newsletterech. Byť SERP Google je nejčastější místo, kde s AMP přijdete do styku. Hezky vám jej představuje článek AMP: Odkud vám přinese návštěvnost pro web? Na blogu Martina Michálka.

Proč kniha o AMP?

Ucelených zdrojů o AMP stále mnoho není. Když jsem si po přečtení knihy Vzhůru do AMP začal stavět první pokusný webík na této technologii, hodně špatně se mi hledaly konkrétní řešení. Vlastně jediným, ale dobře zpracovaným zdrojem informací, je dokumentace jednotlivých komponent na stránce amp.dev.

Já vždycky říkám, že najít se dá na internetu nakonec všechno. Ale člověk potřebuje vědět, co vlastně hledá. Proto je třeba chodit na školení a číst knihy. I když většinou cokoli z nich dohledáte jinde, poskytnou vám nezbytné teoretické základy a další práci vám zjednoduší.

Kniha Vzhůru do AMP je koncipována jak pro techniky, míněno webové vývojáře a kodéry, tak netechniky. Své si v ní tedy najdou i marketéři a designéři. To je podle mě důležité. Kvůli některým omezením je vhodné navrhovat grafiku a design webu střízlivě. Jste omezeni na konkrétní menu. Na konkrétní carousel. Na konkrétní lightbox. Atd. Pokud bude mít designér povědomí o tom, co AMP dovede, půjde vše jako po drátkách.

Kniha Vzhůru do AMP

V prvních kapitolách se dozvíte, co to přesně AMP je a není, jaké vám přináší výhody a jak přesně funguje distribuce stránky v AMP.

Podstatná část knihy je věnována technickému pohledu. Jak se AMP liší od HTML, pokud vůbec? Jak si rozumí s webfonty, jak jej lze validovat, jak v AMP postavíte layout stránky, jaké komponenty použít pro nejčastější prvky na stránce atd.

Martin Michálek se dále věnuje vazbám mezi AMP a webem, tedy jak vlastně tuto technologii do stránek zabudovat. Dozvíte se, že můžete postavit web přímo s AMP, nebo jen AMP doplnit. Pokud přemýšlíte, kde je AMP vhodné nasadit, kniha vám pomůže se zamyslet.

Poslední dvě kapitoly z obsahu se věnují vyhodnocování návštěvnosti a použití AMP mimo web – pro reklamy, e-maily nebo storíčka.

Jde kniha do hloubky?

V minulosti jsem přečetl i předchozí Martinovy knihy. Byl jsem zvědav, jak tato půjde do hloubky. Určitě není smyslem kopírovat kvanta kódu, který si můžete dohledat. Martin knihy píše spíše tak, aby vám poskytly inspiraci. Ale tady mě příjemně překvapilo, že jakkoli jde kniha co nejsrozumitelnější cestou a formou teoretického popisu, nebrání se ani konkrétním řešením.

Příkladem za všechny budiž konkrétní postup vytvoření eshopové stránky s náhledem produktu a carouselem pomocí AMP. Krok za krokem budete skládat kód, číst si podrobné vysvětlení toho, co vlastně provádí a na konci dostanete funkční stránku, jejíž obdobu využijete u skutečného projektu.

Všechny kódy jsou k dispozici pro stažení v ZIPu, nemusíte je tedy kopírovat či opisovat z knihy.

Robin Pokorný měl na starosti kvízy, které najdete na konci každé kapitoly. To je dobrý nápad. Rychle si tak totiž ověříte, jestli jste text jen prolétli, nebo se opravdu něco naučili. A vlastně – ono je fajn, i když zjistíte, že chybujete. Já si u spousty věcí při tvorbě webu vzpomenu, jak jsem je někde pokazil a co je potřeba udělat správně.

Tip: Doporučuji hned po přečtení si knihu otevřít znovu. Tentokrát však spolu s editorem kódu a pustit se do nějakého jednoduchého webíku. Rovnou jej postavte na AMP. Sám jsem takto postavil první AMP web a zjistil, že vlastně nejde o nic složitého. Jen je třeba si zrevidovat pár návyků.

Cena a formáty knihy Vzhůru do AMP

Kniha je dispozici zatím jen jako ebook. Jestli vyjde v papírové podobě, bude záležet na oblibě čtenářů a prodejnosti elektronické verze. Minulá Martinova kniha vznikala zrovna tak. Aktuální cena za ebook je 399 Kč a dostanete jej ve formátech EPUB, MOBI a PDF.

Pokud si chcete ujasnit, jak to s tím AMP vlastně je, asi momentálně nenajdete lepší zdroj informací v češtině. A za čtyři stovky kniha plná užitečných textů, obrázků, kódu a schémat na 304 stranách určitě stojí.

Objednat si můžete přímo na stránce knihy Vzhůru do AMP.

Tagy: 

Reklama

Komentáře

Je pravdou, že Google Vás může penalizovat kvůli tomu, že se web načítá pomalou na mobilních zařízeních, o koupi této knihy budu uvažovat.

Přidat komentář