Vyšla mi kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9. Postřehy z její přípravy

S odstupem od knihy pro Drupal 8 jsem připravil knihu i pro nový Drupal 9. Zvolil jsem formu tipů a triků místo průvodce tvorbou webu, protože se oba systémy od sebe zásadně neliší a přišlo mi zbytečné tituly duplikovat. Rád bych se podělil o několik postřehů z přípravy knihy, kterou jsem poprvé vyráběl na vlastní triko a peněženku.

Knížek o Drupalu jsem napsal více. První tipy a triky mi vyšly u Computer Pressu v roce 2010 s tím, že mělo jít o překlenující knížku mezi Drupalem 6 a 7. Zájem překonal očekávání, a ještě dlouho poté, co zmizela z pultů, jsem měl v mailu dotazy, kde by ji čtenáři mohli sehnat.

Před pár lety mě napadlo, že bych se pustil do tipů a triků pro Drupal 7. Osmička sice již byla na světě, Drupal 7 byl však hodně populární a je vlastně dodnes. Je to podobný nezmar a držák, jako Windows XP. Měl končit příští rok v listopadu, ale kvůli COVIDu se mu životnost prodloužila o další rok. Dokonce přežije osmičku.

Měl jsem tehdy již připravenou osnovu, ale přišlo EET a já nějak ochladl ve svém snažení. Ze začátku nebylo jasné, jak to všechno bude, jestli platby kartou spadnou také do EET atd. Určitě si vzpomínáte. A já už tehdy byl rozhodnut, že buď novou knihu vydám sám, nebo vůbec.

Když letos vyšel Drupal 9, tak jsem se trochu otřepal a řekl si, že je to příležitost svůj záměr s další knihou obnovit. Ostatně, zatím se mi podařilo napsat knihu pro každou z verzí Drupalu počínaje 5.x. A tak se tedy stalo, že jsem prvního června letošního roku sedl je klávesnici a začal psát. Jako první to byla kapitola s tipy k modulu Views.

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9

Osnova, obsah, délka textů

Skutečnost, že jsem nebyl svázán pravidly vydavatele, mi dala křídla. I když jsem si pomáhal úplně jiným energetickým nápojem než tím z okřídlené reklamy. Ono je samozřejmě fajn, když vás někdo koriguje určitým směrem. Ale já prostě cítil, že tentokrát chci napsat knihu podle toho, jaké jsou moje zkušenosti. Ze školení, z dotazů v mailech, z povídání při osobním setkání.

Taky se píše výrazně lépe, když se nemusíte trefovat do předem daného počtu znaků. Dělal jsem to roky, v článcích pro časopis i v knihách. Asi bych s tím neměl problém. Ale nějaká vata prostě vždy vznikne, případně se musí seškrtat i to důležité. Tady jsem se neomezoval.

Co bylo dané, tak počet tipů. 333. Jako v předchozí úspěšné knize.

Základem osnovy byla ta původní z přípravy pro neuskutečněné tipy pro Drupal 7. Nový Drupal má ale řadu věcí jinak, něco není třeba řešit, jiné otázky vyvstávají. Nakonec jsem vše poskládal do několika okruhů:

  • Administrace a údržba Drupalu
  • Práce s obsahem webu
  • Administrace uživatelů a oprávnění
  • Manipulace se soubory, obrázky a videem
  • Tvorba vícejazyčných webů
  • Vše okolo modulu Views a výpisů dat
  • Tvorba formulářů
  • Tipy pro vývoj vlastních modulů
  • Rady pro tvůrce témat vzhledu a nastavení frontendu
  • REST, JSON, GraphQL
  • SEO a propojení na sociální sítě
  • Migrace a import dat do Drupalu
  • Tvorba e-shopových řešení s Drupalem

Výsledkem je text, který rozhodně není průvodcem tvorbou webu pro úplné Drupal začátečníky. Ale je poskládaný podle toho, nač v Drupalu postupně narazíte. Od problémů a vychytávek při instalaci a správě webu, přes obsah, práci s médii a formuláři až třeba k vytvoření e-shopu.

Je to myslím poprvé, co e-shop v Drupalu v některé své knize zmiňuji takto rozsáhle. Věnuji se především Drupal Commerce, se kterým mám poslední roky bohaté zkušenosti. Zmínil jsem ale také jednodušší modul Basic Cart.

V trošku větším rozsahu, než mi dříve redaktoři vydavatele doporučovali, se věnuji tvorbě modulů a témat vzhledu. Opět, není to krok za krokem, ale přesto vás tím nějak provedu. Od definičních souborů k práci s knihovnami, šablonováním nebo k tvorbě vlastních formulářů a databázových tabulek.

Škrtal jsem? Ano. Přestože jsem nechtěl nic škrtat, výsledný text mi přišel hodně dlouhý. Nebyla v něm vyloženě vata, ale proškrtal jsem nakonec pár postřehů z praxe a odstavců se svými názory. Nebylo to pro obsah knihy důležité.

Původní tempo, tedy tři tipy denně, jsem nakonec nedodržel. Někdy se mi prostě nechtělo a psaní mi nešlo. Jindy bylo moc práce pro klienty. Texty ale byly nakonec hotové podle plánu koncem léta a mohl jsem pokročit na další části přípravy knihy.

Osnovu, rozsah a stav knihy jsem si evidoval v tabulce v Google Spreadsheetu. Velmi se mi to osvědčilo. Díky tabulce jsem tak měl okamžitý přehled, kolik je na knize ještě práce.

Odborné připomínky ke knize

Nikdo není vševědoucí. A tak jsem byl rád, že mohu bez dotazování na souhlas od kohokoli poskytnout text knihy k odbornému posouzení a případným připomínkám lidem, kterých si velice vážím, že mi svými postřehy ke knize pomohli.

Miro Michalička ze Slovenské Drupal Asociácie, Radim Klaška z české Asociace pro Drupal, Jakub Suchý z Acquia. Ještě jednou moc děkuji.

Potvrdilo mi to mimo jiné i skutečnost, jak jsou důležitá například setkání s ostatními kolegy z oboru. Některá řešení, která jsem v knize měl, šla udělat elegantněji, jiná bylo vhodné trochu upřesnit.

Sazba a korektury

Když jsem začal psát, nepřemýšlel jsem nad technickými záležitostmi. Ale jak jsem se blížil ke konci, tak mi došlo, že knihu určitě sám nevysázím. Připravit formátované texty ve Wordu, je jedna věc. To zvládám perfektně, roky praxe mě vycvičily. Ale vysázet to? Tak, abych splnil požadavky tiskárny? Ajaj.

Sociální sítě mě zachránily. Jen jsem si postěžoval, ozvala se mi obětavá Markéta Snopková, že mi knihu vysází. Známe se ještě z doby Computer Pressu, takže jsem věděl, že bylo vyřešeno už v ten okamžik.

Ohledně korektur to bylo složitější, ale pak jsem si vzpomněl na pana Zdeňka Dana, který kdysi četl všechny články pro Computer a se kterým jsme byli občas v kontaktu i poté. Nebylo co řešit.

Perlička: korektury nabízejí i tiskárny v rámci komplexních služeb. Ale když uviděli text, dozvěděl jsem se, že toto tedy ne. Na nějaké texty plné závorek a divných značek nemají nervy, odpověděli mi z jedné tiskárny. Hm, smůla. Asi zrovna koukli na kapitolu o tvorbě modulů.

Sehnat tiskárnu? Nemusí to být tak snadné

Po odborných a jazykových korekturách bylo nutné domluvit konkrétní tiskárnu, abychom si ujasnili, jak předat tisková data a mohli jsme je připravit. Narazil jsem ale na podobný problém, jako při stěhování kanceláře. Oslovil jsem několik tiskáren a ozvala se mi zpátky jen polovina.

Potřeboval jsem kromě samotného tisku vyřídit také ISBN. Nakonec jsme se domluvili s paní Dobešovou z hrg.cz a jejich služby www.tiskovyexpress.cz. Čím mě přesvědčili? Nejlépe vypracovanou cenovou nabídkou i stylem komunikace.

3, 2, 1…. prodáváme

Kniha byla za dva tři týdny vytisknuta, dovezli ji na paletě a já si uvědomil, že jsem vlastně nedořešil e-shop, na kterém se bude prodávat. Zachránil mě Drupal, jak jinak. Vzal jsem stávající web s přehledem svých knih a přidal k němu e-shopovou část.

Rozběhnout e-shop na Drupal Commerce je v aktuální verzi poměrně jednoduché. Tedy za předpokladu, že si vystačíte s výchozím vzhledem a nechcete jej příliš vytunit.

O způsobu platby jsem byl rozhodnut už předem. Bankovní převod a platba kartou. Převod je v pohodě. Objem prodejů nebude tak velký, abych úhrady nezvládl hlídat ručně. Platby kartou se zadrhly u jednání s platebními branami. Jedné vadilo, že mám na svém webu odkazy i na knihy, které prodává jejich vydavatel a ne já. Druhá brána chtěla, ať e-shop nejprve spustím bez platby kartou a pak se uvidí. Plus by mi stránky vytapetovali svým logem.

Opět pomohly sociální sítě a kamarádi. Dostal jsem tip na Stripe. Do té doby jsem věděl jen tolik, že je to nějaký fintech startup. Ona je to ale pohodová platební brána a nejen to. Bezproblémová registrace, otestování díky snadno přepínatelnému vývojářskému režimu. Žádné štráchy okolo toho, jak můj web vypadá. A co je hlavní: má modul pro Drupal Commerce. Nebylo třeba nic programovat.

Přidal jsem generování faktur, upravil jsem šablony pro posílání potvrzovacích mailů, nacvičil si, kdy stisknout jaké tlačítko pro vygenerování platby a odeslání informace o expedici a bylo hotovo.

Knihu si koupíte na www.knihypolzer.cz, kde najdete informace i o mých dalších knihách.

Co bude dál?

Skutečnost, že jsem tentokrát knihu vyřešil bez Computer Pressu / Albatrosu, má minimálně jedno minus. Nemohu prodávat soukromým osobám na Slovensko, nejsem registrován v MOSS a po zkušenostech s německými úřady, kdy jsem to horko těžko zrušil, ani nechci. Je to ovšem mrzuté, ze Slovenska se mi ozývala spousta potenciálních čtenářů.

Na druhou stranu, poštovné na Slovensko je téměř na částce odpovídající knize samotné. Měl jsem sice rozjednanou distribuci s jedním nakladatelstvím, ale nevycházelo mi to finančně.

Bude ebook? Bude i pro Slovensko? Bude. Ale nepovím kdy. Trochu mi sebralo motivaci, když jiný autor, kterého sleduji na Twitteru psal o tom, jak je jeho ebook druhý den po vydání na stahovacích webech. Ebook tak pravděpodobně vydám až poté, co prodám určité množství papírových výtisků.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Nové diskuze
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru