Strukturované úryvky (rich snippets) - způsob jak zviditelnit vaše stránky na Google

Máte webové stránky nebo eshop a vyzkoušeli jste už všechno možné, abyste se dostali na první stránku nebo ještě lépe mezi první 3 výsledky vyhledávání na Google? Pak jste možná zaslechli o jednom z nástrojů SEO optimalizace - strukturovaných úryvcích (rich snippets).
reklama

Dnes vám povím, jak se v obsahu webových stránek označují strukturované úryvky a představím rozšíření pro redakční systém Joomla!, které umí generovat strukturované úryvky pro Google - Microformats seo votes pro Joomla!.

Co jsou strukturované úryvky (rich snippets)?

Strukturované úryvky (rich snippets) představují způsob, jak zviditelnit vaše webové stránky nebo internetový obchod ve výsledcích vyhledávání na Google. Možná jste si někdy při vyhledávání na Google všimli, že u některých výsledků se zobrazují hvězdičky s hodnocením, u některých obrázky nebo náhledy videa. Takový výsledek vyhledávání lze těžko přehlédnout mezi ostatními, i když není na první pozici. Výhodou strukturovaných úryvků totiž mimo jiné je fakt, že je nepoužívá příliš stránek.

Jak jste si jistě všimli, každý výsledek vyhledávání na Google obsahuje pod samotným odkazem dva řádky textu, který má uživatelům poskytnout přehled o tom, co se na stránce nachází, a proč je to relevantní pro jejich dotaz, který zadali do vyhledávače.

Zobrazení těchto relevantních informací můžete Googlu usnadnit tak, že do kódu svých stránek přidáte značky HTML, které mu pomohou rozpoznat určité typy dat a zobrazit je v užitečné formě ve strukturovaných úryvcích.

Takovými daty můžou být např. u receptu doba přípravy, fotografie a hodnocení receptu. Odkaz na hudební album pak může obsahovat např. seznam jednotlivých skladeb s odkazy na jejich přehrání.

Formát označení strukturovaných dat

Pro označení strukturovaných dat lze použít jeden ze tří formátů, k jejichž použití stačí základní znalost jazyka HTML.

Mikrodata
Google preferuje pro označení strukturovaných úryvků právě mikrodata. Specifikace mikrodat ve standardu HTML5 je v podstatě označení určitého typu informací v obsahu stránky. Více o mikrodatech zde »

Mikroformáty
Jako mikroformáty lze označit jednoduché konvence neboli entity, jež lze využít k popsání konkrétního typu informací na stránkách. V mikroformátech má každá entita krátký popisný název a vlastnosti. Více o mikroformátech zde »

RDFa
Také standard RDFa je určen k označení obsahu, jenž obsahuje určitý typ informací. Více o standardu RDFa zde »

Google podporuje strukturované úryvky pro tyto typy obsahu: recenze, lidé, zboží, firmy a organizace, recepty, události a hudbu. Dále umí rozpoznat značky pro videoobsah a využít jej pro výsledky vyhledávání.

Po přidání označení strukturovaných úryvků chvíli trvá, než se začnou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Google je objeví, když bude příště procházet vaše www stránky nebo eshop.

Chcete-li si vyzkoušet, zda máte strukturované úryvky na svém webu nastavené správně, můžete využít nástroj pro testování strukturovaných úryvků.

Chcete se dozvědět více o strukturovaných úryvcích? Podrobnosti naleznete v nápovědě Google.

Strukturované úryvky

Strukturované úryvky v redakčním systému Joomla!

Pokud se Vám nechce zasahovat do kódu a máte webové stránky nebo eshop v redakčním systému Joomla!, můžete pro generování strukturovaných úryvků - konkrétně pro hodnocení článků a produktů - využít plugin Microformats seo votes for Joomla!.

Tento plugin pochází z dílny rumunského programátora Eduarda Dimitrova. Je pravidelně aktualizován a jeho poslední verze 3.1 je z 4. května 2012. Jeho cena je 19 USD a lze platit Paypalem a Epay.

Kompatibilita pluginu Microformats seo votes for Joomla!

Plugin Microformats seo votes for Joomla! je kompatibilní se všemi verzemi Joomla! - 1.5, 1.6, 1.7 i 2.5. Balíček obsahuje dvě verze pluginu - jednu pro Joomla! 1.5 a druhý pro Joomla! 1.6/1.7/2.5 - je třeba nainstalovat verzi dle použitého redakčního systému.

Kromě toho podporuje plugin i zhruba 10 komponent pro redakční systém Joomla!: K2, Mosets Tree, JDownloads, Sobi2, SobiPro, Kunena, Virtuemart, Zoo (pouze pro verzi Joomla 2.5) a Agora (pouze pro verzi Joomla 1.5).

Jak funguje plugin Microformats seo votes

Plugin v podstatě nahrazuje standardní hodnocení obsahu v Joomla! - je tedy třeba původni hodnocení zneaktivnit, protože jinak by se vám na stránce zobrazovala možnost hodnotit dvakrát. Ovšem pouze hodnocení od Microformats seo votes se umí odesílat na Google.

Uživatelé tedy mohou hodnotit kvalitu článku nebo zboží kliknutím na až 5 hvězdiček. Průměrné hodnocení se ihned přepočítá, a vedle hvězdiček se pak zobrazuje i počet hlasů a průměrné hodnocení článku nebo zboží.

Hodnocení lze deaktivovat pro určité položky nebo články, které si nepřejete hodnotit.

Instalace a nastavení pluginu Microformats

Balíček s pluginem obsahuje několik verzí pluginu včetně instrukcí k instalaci v angličtině, a to pro všechny komponenty, se kterými je kompatibilní.

V nastavení pluginu si můžete zvolit:

  • pozici, kde se bude hodnocení zobrazovat (na začátku, na konci nebo na zvoleném místě, kam se umístí tag)
  • v jakém pořadí se budou zobrazovat hvězdičky, počet hodnocení a průměr
  • kdo může hodnotit (všichni x registrovaní)
  • jak často může uživatel hodnotit
  • formát průměru (s desetinnými místy x celá čísla)
  • propojení se stránkou na Google+
  • formát strukturovaných úryvků (mikrodata, mikroformáty nebo RDF)
  • HTML markup před a za hodnocením
  • místa, kde se nemá hodnocení zobrazovat
  • specifická nastavení pro jednotlivé komponenty (Mosets Tree, Virtuemart)

Joomla plugin Microformats

Strukturovaná data využijete samozřejmě nejenom v systému Joomla!. Používáte-li například redakční systém Drupal 7, nezapomeňte na to, že tento v obsahuje podporu pro RDF přímo v základu. Jen ji nesmíte zapomenout zapnout po upgrade za starších verzí Drupalu. Máte-li zkušenost s obdobným rozšířením pro jakýkoliv redakční systém, budu ráda, když se o ně podělíte v diskusi pod článkem.

Tagy
reklama

Komentáře k článku

návštěvník

Děkuji za zajímavý článek, už jsem to musel napsat :) Hned jsem to na jeden eshop pro testování přidal.

Přidat komentář

Filtered HTML

  • Povolené HTML značky: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
reklama
Nové diskuze
reklama
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

Knihy o Drupalu

Kniha Drupal 8 Kniha Drupal 7 333 tipů a triků pro Drupal
Více na KnihyPolzer.cz

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru