Rozhovor: Karel Dytrych, kapitán projektového řízení Freelo

Freelo, propracovaný úkolníček, nástroj pro projektové řízení a týmovou komunikaci, sleduji už delší dobu. Má skvělé reference a vzniká u nás v Česku. A jeho kapitán Karel Dytrych má na svědomí další zajímavé projekty. Jsem proto rád, že přijal pozvání k rozhovoru.

Ahoj Karle. Nebo pane kapitáne? Představíš nám ve zkratce Freelo?

Ahoj Honzo, kapitán mívám sice občas na konferenčních visačkách, ale více slyším na Karle. Freelo je nástroj na organizaci práce a komunikaci v týmu nad pracovními úkoly.

Karel Dytrych, CEO Freelo

Kdo má u vás rád lodě? Soudě podle brandingu, který Freelo používá…

Z našeho týmu to budu asi já. Poslední roky sjíždím s Petrou Dolejšovou a Martinem Dostálem z Vyfakturuj nadšeně Vltavu. Každopádně náš branding se opírá spíše o paralelu, kdy v projektovém nástroji jsou lidi zkrátka „na jedné lodi“. Jsou v tom stejně, vidí stejné úkoly a plují za společným cílem.

Na počátku Freela jsi nebyl sám a četl jsem, že vám vadila špatná komunikace a nepořádek v informacích u agentur i freelancerů. Nebyl tehdy žádný jiný nástroj, který by vás uspokojil?

Když si vzpomenu cca 10 let nazpět na dobu, kdy jsem vedl digitální agenturu, tak jsme zkoušeli Basecamp a tehdy relativně nové Trello. Obojí bylo fajn, ale já jsem chtěl řídit celou agenturu i z pohledu financí a netříštit si věci do několika nástrojů. Tenkrát jsme si naprogramovali interní „Předfreelo“, říkali jsme tomu „office“ a to tehdy samo i fakturovalo nebo třeba upozorňovalo lidi v týmu, že si asi předchozí den nenatrackovali. Neskutečně mi to šetřilo čas a pár klientů chtělo abychom jim spustili klon systému pro jejich potřeby. Líbila se jim také ta transparentnost spolupráce.

Takže když šlo Freelo ven, byl to na začátku upravený interní nástroj? Nebo už v tu chvíli nesl spoustu změn na základě zpětné vazby od zmíněných klientů?

Byl to úplně od nuly napsaný univerzální a zjednodušený nástroj. Zpětná vazba nebo řekněme zkušenosti tam určitě poznat byly. Na designu první verze se ale daleko více podepsali moji co-foundeři Honza Kulda a Karel Borkovec.

Na webu máte roadmapu. Kdybys měl vystihnout, která ze změn ve Freelo za těch šest let byla nejzásadnější, kterou vybereš?

Zásadní byl odklon od budování nástroje pro freelancery na vizi budování nástroje pro týmy. Upravilo to náš mindset a začalo to všechno do sebe zapadat. Volba jedné změny je hodně těžká. Ono to není na první pohled vidět, ale Freelo se mění každý den. Kdybych měl za sebe zvolit jednu úpravu, tak by to byly asi podúkoly. Ty nás začaly posouvat do procesního řízení, šablonových úkolů a automatizace. U nás na webu mají své šablony procesů i různí profesionálové, takže to je funkce i s marketingovým přesahem. Hodně rušno bylo na podpoře, také když jsme spustili timetracking formou stopek a některé týmy začaly zahazovat Toggl.

Posunula se za těch pár let vaše cílová skupina? Je Freelo vhodné pro freelancery nebo spíše až pro menší týmy?

Už po prvním roce fungování jsme opustili cílení na freelancery, které nedávalo tolik smysl. Jsme pro týmy, které nás používají majoritně. Jejich potřebám a hlavně komunikaci jdeme nejvíce naproti. Vyhovíme ale i celé řadě freelancerů, obzvlášť těm, kteří chtějí mít měření času i fakturaci na jednom místě s úkoly. Takových je u nás celá řada. Ideálním příkladem je třeba právnička Petra Dolejšová nebo SEO specialista Pavel Ungr.

Pojďme se chvíli pobavit o vývoji Freela. Na jaké stojí platformě? A v čem vznikají mobilní a desktopové aplikace? Jsou nativní nebo využívají třeba Electron?

Je to taková klasika, která pohání většinu internetu - PHP. To máme samozřejmě v kombinaci s Nette. Hodně toho je ale i na frontendu, kde máme Vue.JS. Databázově využíváme PostgreSQL a Elasticsearch. Pak už je tam hromada specifických technologií a komponent, s kterými já už ani do styku nepřijdu. Vzniká to obvykle v PhpStormu a obecně nástrojích od JetBrains jako Datagrip. Mobilní aplikace zapouzdřují web a obohacují je o nativní notifikace a různé další nativní prvky. Lze tak k úkolu něco vyfotit atd. Do budoucna zatím neplánujeme dělat zvlášť aplikace pro Android nebo iOS.

Freelo

Na začátku jste byli tři. Všichni vývojáři nebo jen chytré hlavy s nápadem a první zaměstnanec byl programátor?

Na začátku jsme byli tři co-foundeři. Jeden vývojář, druhý designer, který to uměl i s front-endem, a já uměl se servery a trochu byznysem a marketingem. Myslím, že lépe se to poskládat nedalo. A je fakt že první výplatu z nás tří měl programátor. Dodnes je vývoj největší kolonka mezi výdaji.

Kolik lidí se o vývoj Freela stará nyní?

Ono prakticky celá firma. I děvčata ze zákaznické péče řeší návrhy na nové funkce, zpracovávají feedback od uživatelů anebo jim třeba dávají vědět, že poptávaná funkce už je k dispozici. Jinak do vývoje zasahuje cca 8 lidí. Samozřejmě hledáme další vývojáře na frontend i backend, ale je to v dnešní době dost složité.

Vnímáš větší nouzi u frontend nebo backend specialistů? Nebo je to dnes v obou případech stejně špatné?

Najít kvalitní vývojáře je opravdu složité. Nezáleží přitom na zaměření. Myslím, že nabízíme fakt super podmínky, zázemí, produkt a stejně nám trvá dlouhé měsíce někoho najít. Lepší to ale asi jen tak nebude. 

Co byla největší výzva pro vývojáře? Napojení na další aplikace, importy nebo třeba veřejné API?

Myslím si, že největší výzva je poprat se s rychlostí aplikace v kontrastu s velkým množstvím uživatelů a velkými daty v databázi. Nestačí jen napsat funkci, je potřeba ji hodně testovat a optimalizovat. V JavaScriptu se řeší každý kilobyte paměti. V databázi je potřeba zase každý dotaz dostat na co nejméně milisekund. 

Zpět k praktickému využití. Líbí se mi, že stavíte veřejnou databázi šablon projektů. Od webařských věcí, jako jsou SEO nebo PPC kampaně k brandingu a právním záležitostem. Prozradíš, které jsou nejoblíbenější?

Podle Google analytics jsou nejpopulárnější šablony, které se točí okolo HR od Marka Velase. Pak ty marketingové od Jana Kvasničky nebo agentury Taste. Hodně navštěvovaná je i naše hostingová šablona - Jak zabezpečit Wordpress.

Dovedeš říct, jak rychle se s Freelo naučím, abych ušetřil anonacovaných 30 minut denně? Jak jste k tomu času dospěli?

Jak rychle? Nejdéle za hodinu. Tolik totiž trvá náš webinář, kde je všechno ukázané, ale obecně si myslím, že i daleko rychleji. Snažíme se, aby bylo Freelo opravdu jednoduché. Těch 30 minut je samozřejmě určitý odhad založený na typickém času při dohledávání, doptávání, přeposílání atd. Někdo s Freelem může ušetřit daleko více a někdo organizovaný samozřejmě mnohem méně. Výpočet je hlavně pro týmy, které neřeší úkoly v nějakém systému.

Kromě Freela máš na bedrech i můj oblíbený Váš-Hosting.cz. Napadá mě proto – kde běží Freelo?

Jak asi tušíš, tak máme servery právě u nás. Myslím, že ty zkušenosti s hostingem a servery Freelu na začátku dost pomohly. Dnes běží Freelo z 35 serverů a naopak je to velká výjimka v naší infrastruktuře.

Jakožto velmi činorodý člověk, kolik máš ve Freelo momentálně projektů?

Haha, dobrá otázka. Donutil jsi mě hodit do archivu pár pokusů a testů a číslo se zastavilo na rovných 50, včetně projektu na stavbu domu, na kterou se chystám, nebo Saas Vegas 2022.

A používáš Freelo třeba i pro mimopracovní aktivity? Jak vypadá Tvoje pracovní doba?

Jestli něco rozhodně nemám, tak je to pevná pracovní doba. Takže často pracuji i o víkendech nebo o svátcích. Na druhou stranu si klidně uprostřed pondělí dovolím jít na hodinu zaběhat a tak. Ty mimopracovní aktivity jsou pro mě často spojené se sportem a cestováním. To si spíše jenom plánuji do kalendáře. Freelo pak používám jenom tam, kde to dává opravdu smysl. Třeba tam, kde jde o velké projekty typu stavba domu. Hodně věcí mám i v Applích poznámkách.

Děkuji za rozhovor a přeji ať se Ti daří nejenom s Freelo, ale i s dalšími projekty.

Také děkuji, Honzo, za super otázky a ať se daří i tobě a tvým projektům.

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Nové diskuze
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru