Recenze knihy Vzhůru do (responzivního) webdesignu od Martina Michálka

Ebook určený webařům, kteří se chtějí seznámit s principy responzivního webdesignu, případně si rozšířit svoje stávající znalosti, vychází i v tištěné podobě. Stojí za ním osoba ne neznámá – Martin Michálek je uznávaný specialista na frontend a lektor.

Reklama

Když jsem na jaře četl první stránky elektronického vydání knihy Vzhůru do (responzivního) webdesignu, netušil jsem, že o pár měsíců později budu v rukou držet její papírovou podobu. Oblast webových technologií se rychle vyvíjí a co platilo před rokem, nemusí být zítra pravda. Proto mě překvapilo, že se Martin pustil i do papírové podoby.

Ebook má totiž nespornou výhodu. Je možné jej průběžně aktualizovat a dodat čtenářům vždy aktuální informace. Lhostejno, zda formou bezplatné aktualizace či placeného nového vydání. To s papírovou knihou je nesrovnatelně více práce, a především její informace už nelze změnit.

Když se ale nad tématem knihy trochu více zamyslím, není to titul na tento či příští rok. Stejně jako responzivní weby pravděpodobně nepřestaneme řešit příští rok, ale budou tu s námi mnohem déle. Takže z tohoto pohledu není papírové vydání na škodu, je jen otázkou, jak se autorovi podařilo látku uchopit. Co vám tedy Martin v knize nabízí?

Pro koho je kniha určena

Autor sám knihu směřuje do rukou tří skupin uživatelů. Pro vývojáře a kodéry, kteří si z ní vezmou nejvíce, pro designéry a grafiky, kteří by se měli zajímat především o popis rychlosti načítání webu a nevymýšlet hlouposti, a pro začátečníky a méně zkušené tvůrce webu.

V případě poslední skupiny uživatelů se ale obávám, že kniha nejde dostatečně do hloubky k tomu, aby jim byla co platná. Resp. není to učebnice webdesignu jako taková a myslím, že bez nějakých předchozích základů této skupině lidí moc nedá.

Vzhůru do (responzivního) webdesignu

Do jaké jde hloubky

Měl jsem tu čest být mezi lidmi, kterým Martin knihu poslal v době její přípravy k připomínkám. Tehdy ještě jako ebook. První, co mě napadlo: „ježkovy oči, vždyť je to jako rozcestník na jiné zdroje.“ Teď už to tak kriticky nevidím. Jednak těch doplňujících odkazů vedoucích jinam není ve finále tolik, jednak mi dávají smysl.

Pokud má autor něčím podložit svá tvrzení, obvykle k tomu použije citáty z jiných knih a odkazuje na ně v poznámkách pod čarou. To je něco, co v této knize chybí, nicméně autor to řeší právě odkazy v textu vedoucími buď na nástroj či službu, kterou popisuje, nebo na upřesňující text jdoucí do větší problematiky, než bylo možno do knihy dostat.

Narazíte zde i na řadu odkazů na CodePen. Většinu kódů, které v knize najdete, si tak rovnou vyzkoušíte, aniž byste museli cokoli opisovat.

Nemůžu říci, že by kniha šla do co největších podrobností. Až na drobnosti ale mám pocit, že únosnost hloubky tématu je zvolena tak akorát, nenudí a předává podstatnou informaci. Koho zajímá více, proč mobile first, co přesně dělá http/2 nebo více o atomickém designu, najde v knize doporučené zdroje. Přehledně v textu u dané látky, nikoli někde ve výčtu na konci knihy.

Formát knihy

Pokud jste někdy četli Martinův blog Vzhůru dolů, pak už přesně víte, jaký je jeho sloh. Kniha je přesně taková. Byť je to odborník na slovo vzatý (tj. není to jeden z dalších „odborníků“ na českém internetu), jeho styl není tak moc formální, nenudí, kniha se velmi dobře čte. Kratší odstavce, mezinadpisy, obrázky, vysvětlivky, komentáře, ukázky kódu. To vše udrží vaši pozornost.

Co není až tak obvyklé, kniha je barevná. Jednak to dobře vypadá u obrázků, ale především to opět pomáhá čitelnosti. Nejsou to omalovánky, ale není to ani masa černých písmenek, kde by se střídal jenom text s kódem s větším prokladem a jiným písmem.

Kdybych chtěl úplně rýpat, tak by možná nebylo na škodu ukázky kódu zpracovat s nějakým zvýrazněním syntaxe a nikoli jen hnědou barvou. Ale je samozřejmě otázka, jak by to v knize pak vypadalo.

Rozměr 15 x 21 cm je akorát do ruky, obálka má zahnuté okraje, které lze použít třeba místo záložky. Vnitřní strana titulky pak zobrazuje přehled kapitol s čísly stran.

Vzhůru do (responzivního) webdesignu

Moje nej z knihy Vzhůru do (responzivního) webdesignu

Pokud bych měl vybrat tři části knihy, které pro sebe považuji za nejzajímavější, bude to bezesporu celá kapitola 6 věnovaná obrázkům a médiím. Konečně se mám kam vracet, kde je srozumitelně popsáno používání atributů srcset a sizes. A nejen to.

Určitě je fajn text o rychlosti načítání, ostatně Martin na toto téma pořádá školení. Zrovna tato část je ale příklad, kde by se dalo jít trošku více do hloubky.  Do třetice bych vypíchl kapitolu o responzivní navigaci. Kéž by podle ní přemýšlela většina designérů.

Mám-li uvést něco, co se mi na knize líbí nejméně a co je mi dokonce veskrze protivné, tak je to skutečnost, že jsem v ní našel varování před některými špatnými postupy, které sám dělám. To nikdo neslyší rád. Ale mám díky knize šanci to napravit.

Celkový dojem

Kniha Vzhůru do (responzivního) webdesignu se mi líbí a vřele ji doporučuji každému, kdo má co do činění s frontendovou částí webu. Lhostejno, zda z pohledu kodéra nebo designéra.

Cena je podle mě trošku vyšší (649 Kč za A5 s 272 stranami), což je dáno kvalitnějším papírem a plnobarevnou úpravou. Ale zase máte v ceně ebook. Pokud vám postačí jen elektronická forma, počítejte s cenou poloviční. V knihovničce webaře však kniha ostudu neudělá.

Tagy: 

slevové kupony

Reklama

Přidat komentář