Kniha Responzivní design profesionálně od Tima Kadlece

Relativně novou knihu od Zoner Pressu mám někdy od léta. Často jsem v ní listoval, nakonec ji z větší části přečetl postupně od začátku do konce. Responzivní design je aktuální téma pro všechny webdesignéry a nelze jej ignorovat. Jak vám s tím tato kniha pomůže?

Reklama

Stavíte nové weby s responzí nebo ne? Pokud bychom měli soudit podle toho, jak vypadají nové webové šablony pro nejpopulárnější redakční systémy, pak už asi tvůrci webů bez responze nedají ani čárku.

Já se přiznám k určité dvojakosti. Šablony při stavbě webů pro klienty nepoužívám, takže je pak na nich, zda jsou ochotni zaplatiti i responzi, se kterou je přeci jenom trochu více práce, než s webem klasického střihu. Pokud vyloženě netlačí na cenu, pak většina klientů už dostává web responzivní.

Informace o problematice responzivního designu jsem čerpal především z internetu, různých tutoriálů a článků. A taky na různých přednáškách. Nějak jsem se totiž nedostal k žádné knize, která by tuto oblast pokrývala.

Responzivní design od Tima Kadlece

Když Zoner Press vydal v létě knihu Responzivní design profesionálně od Tima Kadlece, byl jsem zvědav, zda mi tato kniha může něco zajímavého nabídnout. Nikoli jako začátečníkovi, ale jako člověku přeci jen trochu poučenému.

Na asi 240 stranách rozdělených do devíti kapitol a doslovu se dozvíte základy problematiky a potupy z praxe. Původně jsem čekal, že celá kniha bude plná kódů, ukázek media queries a podobných věcí. Chyba. Tak tomu není, ale v podstatě ani není důvod.

Když se nad tím totiž zamyslíte, je responzivní design o několika málo technikách, které při kódování potřebujete znát. Ty Tim Kadlec rozebírá v prvních částech knihy. Ukazuje textem i obrázky, proč responzivní design používat, jaký je rozdíl mezi různými platformami, jak to dopadá, když se tohle neřeší. Představuje konkrétní postupy včetně ukázek práce s kódem v CSS.

Od šesté kapitoly, asi od poloviny knihy, se už věnuje praktickým věcem, které nejsou až tak moc o psaní kódu. Ukáže vám, jak si připravit workflow pro responzivní design a jak vše naplánovat. Věnuje se také technikám, které nazývá responzivními komponentami na straně serveru. Ukazuje, jak provádět detekci prohlížeče JavaScriptem nebo pomocí PHP a jak zjišťovat, zda prohlížeč podporuje tu či onu funkcionalitu. Nejsem si jist, zda to do knihy patří a zda je třeba Modernizr záležitostí responze nebo nových funkcí v CSS3, ale začátečníkovi to může ukázat nové nástroje.

Responzivní obsah?

Jediná kapitola, se kterou jsem měl poněkud problém, je Responzivní obsah. Autor se zde vyznává ze své „nelásky“ k vizuálním editorům, s čímž bych částečně souhlasil. Není nic horšího, než když dáte uživateli k dispozici TinyMCE nebo CKeditor s kompletní výbavou a on si text na webu pěkně zprasí vlastními písmy a formátováním.

Na druhou stranu určitě není správné ani uvažovat o tom, že by se vizuální editory měly zrušit. Autor by rád, ale uznává, že je to nereálné. Za příklad dává firmu, která to vyřešila vlastním redakčním systémem, který balast zadaný přes editor očesává.

Já bych řekl, že je to nesmysl. Text na webu musí být nějak formátován. Musíte do něj vkládat odkazy. Musíte si hrát s mezinadpisy. A měli byste mít možnost si vybírat z různých stylů.

To znamená, že správná cesta je nastavit editor s omezenou sadou funkcí, připravit do jeho rozbalovací nabídky výběr z několika stylů, naopak zakázat výběr písma a barev. Přestože mám rád třeba Markdown, těžko si dovedu představit psaní nějakého složitěji formátovaného webu s jeho pomocí.

Začátečníci, je to pro vás

Takže, pro koho bude kniha přínosná? Poučeným uživatelům přinese určitý ucelený pohled na problematiku, otázkou je, zda za to budete chtít dát 349 Kč a věnovat čas přečtení této knihy. Naopak začátečníkům, kteří responzivní web ještě nedělali, knihu určitě doporučuji. Po jejím přečtení už budete znát a vědět, jak fungují mediální dotazy v CSS, jaké jsou rozdíly při kódování „normálního“ a responzivního webu, jak vše plánovat atd.

Na závěr možná jen drobná výtka k překladu. Není to jen problém této knihy. Proč se otrocky překládají některé výrazy a máme tu pak divně znějící termíny jako uživatelský zážitek, uživatelská zkušenost a podobně? Já mám zážitek, když se například dobře najím a napiju, nebo když shlédnu fajn koncert. Nikoli, když kouknu na nějakou webovou stránku. Z ní mám spíše nějakým dojem.

Knihu si můžete objednat na stránkách www.zonerpress.cz.

Tagy: 

Reklama

Komentáře

Knihu mají v Moravské zemské knihovně, momentálně je půjčená.

Přidat komentář