Proběhl WordCamp Brno 2022. Trocha WordPressu, spousta webařiny

Po několikaleté odmlce proběhlo v Brně setkání příznivců redakčního systému WordPress. A jak to u každého WordCampu bývá, povídání z pódia se netočilo pouze okolo WordPressu samotného, ale zahrnulo mnohem širší vody, kterými musejí tvůrci a provozovatelé webů proplouvat.
reklama

Minulý WordCamp se v Brně konal naposledy před covidem v roce 2019. Od té doby jsme se setkávali v Praze nebo online. Zatímco pražská setkání probíhají online i nadále a nejbližší budoucnost těch živých je ve hvězdách, v Brně se pořadatelé rozhodli, že se zkrátka potřebujeme vidět už naživo.

Potkali jsme se o víkendu v prostorách FRRMS Mendelu Brno. Zajištěna byla snídaně, oběd, drobné občerstvení po celou dobu i následná večeře. Kdo měl chuť, mohl po skončení akce konverzovat dále na baru, samozřejmě s alkoholem hrazeným ze své peněženky.

Prostory podle mě plně odpovídaly potřebám akce, na které se sešlo kolem dvou set ajťáků včetně organizátorů. Oběd byl zajištěn v místní menze. Rolí šatnářů se zhostily známé tváře z řad komunity a přednášejících. Pokud bych něco vytkl, tak jedině kapacitně nedostačující toalety, ale to není věc, která by padala na hlavu organizátorů. Jako student bych byl kvůli tomu s prostory FRRMS Mendelu nespokojen o něco víc.

Přednášky probíhaly v jednom sále v jediném bloku. Alespoň se nikdo netrápil rozhodovací paralýzou, kterou přednášku navštívit a kterou vynechat. Možná poněkud netradiční koncept byl v panelových diskuzích, kterými organizátoři vyplnili celý den s výjimkou dvou přednášek. Nic proti tomu, naopak, jen by příště bylo lepší lépe reagovat na dotazy z publika. Zdálo se mi, že přes sli.do přišla celá řada zajímavých dotazů a moderátor chvílemi držel spíše kurz obecného povídání.

WordCamp Brno 2022

Copywriting

David Ryvola a Petr Šilhavý z Brandcopy.cz začali s ukázkovým příběhem klienta, který by rád nový web, ale vlastně neví, co taková tvorba webu obnáší. Dozvěděli jsme se několik tipů a postupů, jak obsah webu připravovat.

S některými závěry jsem dost nesouhlasil. A s příkladem, kdy si vlastní webovky staví pro svou propagaci tvůrce webů, jsem měl také problém. Kluci zmínili, že klienti poptávající web nehledají specialistu na WordPress, ani nevědí, co to je. Klienty tedy vítejte spíše tím, že jim pomůžete s webem a ne, nač se specializujete. Proč ne.

Ovšem dotazem přes sli.do jsem se pokusil polemizovat s tím, že mohu mít cílovku, která hledá webaře specializovaného na nějakou technologii anebo vývojáře, který umí v pomyslném jazyku X++. Dotaz shodil už moderátor s tím, že pokud je někdo takový specialista, ať raději někam zaleze mezi svoje a hledá klienty tam. Že nepotřebuje web.

OK. Něco tedy dělám špatně. Od roku 2004 do loňského roku jsem byl na volné noze, specializoval se na Drupal a bez nějakého aktivního zapojení z mé strany jsem získával přes web klienty, kteří právě o Drupal měli zájem. A proto jsem v první řadě do obsahu tlačil, že se na něj specializuji. Nenabízel jsem tvorbu webu, ale experta na Drupal. Kdybych to dělal jen mezi „svými“, jistě bych našel práci v zahraniční firmě, ale ne různorodé klienty, které jsem za ty roky poznal.

Na rozjezd trochu rozpačitý dojem, ale další přednášky to vynahradily.

Novinky v e-shopech

Po první přednášce se formát změnil na panelové diskuze. Václav Greif z WPify.io, Samuel Huba ze Shoptetu, Martin Dostál ze SimpleShopu a Petra Dolejšová coby právní kalibr se věnovali ledasčemu, ale především tlačítkové novele.

Nejčastější slovo měla logicky Petra. Pokud jste zmíněnou novelu ještě nezaznamenali a provozujete nějaký e-shop, objednávkový formulář nebo třeba jen nabídku online školení, honem to napravte a pusťte si záznam webináře, který se tomu věnuje. Do konce roku nezbývá moc času.

Zmínil bych nové natextování nakupovacích tlačítek, obchodní podmínky, procesy, výpočty slev, ale také nutnost ověřování referencí. I v případě, že odkážete na jiný portál nebo sociální síť, musíte mít jistotou, že reference tam umístěné, jsou ověřené.

Už nějaký čas tu máme cookies lišty. Chceme u nich zůstat nebo se máme těšit na ePrivacy, které přenese povolení cookies do nastavení webového prohlížeče? Inu, s podobou a textací cookies lišty pořád máme šanci uživatele ještě nějak k souhlasu přesvědčit.

Líbilo se mi, že zástupci různých řešení neměli problém přiznat, k čemu se které řešení hodí lépe a panelovka rozhodně nebyla lobbingem za to či ono řešení. SimpleShop je fajn pro digitální produkty, Shoptet pro fyzické zboží a větší počet produktů. S WooCommerce si sice můžeme hrát, ale napojit to na všechny české reálie dá značnou práci.

Tip: WooCommerce je dobré řešení tak do 100 000 produktů včetně jejich variant. Poté začne být neuvěřitelné pomalé.

Fajn povídání s odborníky. Jen mě trochu zaskočilo, že šéf největší eshopové platformy u nás působil ve srovnání s kolegy tak, jakoby ostatní znali možnosti jeho řešení výrazně lépe než on sám. Holt úděl vyššího managementu.

Performance

O výkonu webů a rychlosti načítání přišli povídat Vlastimil Ott, Daniel Střelec, Michal Matuška ze Supercoders a Daniel Mejta. Témata se točila okolo builderů, Core Web Vitals, ale i Google Tag manageru. To nejzásadnější:

  • pozor na velké množství pluginů ve vaší instalaci WordPressu
  • používáte-li builder, buďte střídmí a nepřehánějte to s použitými komponentami
  • co se týká Core Web Vitals, pravděpodobně máte na webu důležitější věci k řešení

Tip: S pomocí knihovny Partytown je možné přesunout náročné skripty do web workeru mimo hlavní vlákno.

Lightning Talks – povídání sponzorů

Hlavními sponzory WordCampu Brno 2022 byli hosting Wedos a společnost Usercentrics. Zástupce Wedosu nás bleskově seznámil s projektem Wedos Global, který přirovnal k českému Cloudflare, tedy jakési jednoduché CDN, která vám zrychlí a zabezpečí web. Wedos momentálně pro své projekty nepoužívám, ale rád jsem si vyslechl, co nového chystají.

Povídání o Usercentrics bylo jediné v angličtině a paní nám představila, co vše společnost dělá. Pravděpodobně ji znáte dle hlavního produktu – cookies lišty CookieBot. Ve skutečnosti ale nabízejí další, univerzální řešení pro sběr souhlasů uživatelů s nejrůznějšími souhlasy. Od GDPR, k CCPA, LGPD a POPIA.

Buildery

Další panelová diskuze si vzala na přetřes populární téma builderů ve WordPressu. Aleš Sýkora hájil barvy mého oblíbeného Oxygenu s tím, že samozřejmě bere vše, co se naskytne, nejenom weby na builderu. Peníze jsou potřeba. Jan Drábek a Petr Toman tu byli především za Elementor a Miroslav Bartík za Divi.

Z toho, co mě zaujalo: Divi je pomalé, Oxygen Builder umí integrovat Automatic CSS a Tailwind. Ceny za web na builderu by neměly být nižší proto, že je na builderu a většinu času se tam něco kliká. Vědět, jak vše zkombinovat, také vyžaduje znalosti. Jestli jsem dobře poslouchal, padla nějaká hranice od 25 až 50 000 Kč.

Pokud bych mohl půlce přednášejících poradit: Mrkněte u sebe na webech na zájmena. Zejména zájmena osobní…

SEO

Filip Podstavec z Marketing Mineru, Martin Matějka jako SEO generalista, Pavel Šenkapoun za kreativce a Vláďa Smitka za technické SEO. Taková byla sestava, která nám povídala o SEO. A co to vůbec je? Podle kluků nejenom optimalizace pro vyhledávače, ale pro jakékoli obsahové platformy, kde se chcete prezentovat.

Zaujala mě část diskuze o automaticky generovaných textech. Tak, jako jsou v poslední době populární generátory obrázků, máme tu neuronky i pro textový obsah. Ano, výrazně to plevelí web, hlavně v angličtině, ale kreativu to zatím na kolena nepokládá. A hlavně, Google se takové automatické texty snaží detekovat. Obvykle totiž skládají do sebe kusy vět, které už existují jinde.

Řešte interní prolinkování. Na zpětné odkazy je stále dobrá technika broken backlinks. V Search Consoli jsou prý k nalezení access logy Google. Limit pro načtení HTML stránky ze strany Google je kolem 10 MB nebo určitě tolik, abyste bez obav mohli embedovat SVG ikonky přímo do kódu a ušetřit requesty pro jejich čtení ze samostatných souborů.

Pro mě opět jedno překvapení. I když je někdo skvělý textař, ty jo, tak s mluveným projevem mu to může trochu pokulhávat.

Google Analytics 4

Druhá z přednášek, která nebyla formou panelové diskuze. Aneta Hejnová a Jan Tichý ve velmi svižné a povedené přednášce představili hlavní rozdíly mezi dosavadními Universal Analytics a Google Analytics 4. Ač je to v základu podobné vzhledem, jde o úplně nový nástroj, který mění jednotlivé metriky, umožňuje vám vytvářet si v rozhraní GA vlastní reporty a nabízí export dat do BigQuery.

Po této přednášce jsem už na nic nečekal a přihlásil se na Honzovo školení Google Analytics 4, které jsem měl v hledáčku. Oba přednášející rozhodně vědí, o čem mluví, zaujalo mě, jak sypou z rukávu novinky, které se v GA4 postupně objevily za dobu, kdy je venku.

Mimochodem, docela s podivem je nekvalitní otrocký překlad GA4 do češtiny. Místy naprosto nedává smysl, jak jsme na přednášce viděli.

UX

Jakub Kantor coby odborník na branding, Honza Pobořil za programátory, David Kočí a Marek Čevelíček za UX. Taková byla sestava poslední panelové diskuze. Opět padla řada zajímavých informací i postřehů z praxe. Škoda jen, že se nedostalo na více dotazů z publika. Jinak vtipný moderátor zde působil už hodně unaveně.

Setkání s přáteli a známými

Celkově tedy tuto akci hodnotím jako velmi povedenou. U občerstvení jsme se potkali s řadou známých z Brna i Prahy a probrali společná témata. Na závěr jsme dali pivko s kolegyní z agentury, v šatně jsem slíbil, že článek o akci napíšu, a vydal se domů vstřebávat dojmy. Slib tedy plním.

Postřehy ostatních blogerů k WordCamp Brno 2022

Vojtěch Bruk: SEO není o klíčovce, SEO je o tom jít lidem naproti, UX je o tom usnadnit lidem život… a zároveň pomoci podnikání

(víte o dalších? Rád je doplním)

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu. Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz.

reklama

Komentáře k článku

návštěvník

Zdarvím, už dlouho jsme se neviděli, dáme řeč?

návštěvník

Broken link building je v Česku tak minoritní záležitost, že vždycky žasnu, když to někdo doporučuje.

Přidat komentář

Filtered HTML

  • Povolené HTML značky: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Nové diskuze
reklama
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru