Jaký byl WordCamp Brno 2019? Velice podařená akce

Poslední ročníky mi brněnské setkání příznivců systému WordPress unikalo. Letos byl o týden posunutý a já se díky tomu mohl akce zúčastnit. A rozhodně nelituji. Prvotní obavy z akce jen pro klikače totiž rozptýlila hned první povedená přednáška.

Reklama

Naposledy jsem byl na WordCampu před pěti lety v Praze. Pokud se nepletu, setkání v Brně bylo letos potřetí. A první dva ročníky jsem nemohl navštívit, neboť jsem se tou dobou pokaždé plavil na Brandaris Race. Letos ale termíny obou akcí vyšly odlišně, takže jsem si mohl užít moře i trochu toho ajťáckého povídání.

Akce o WordPressu mám obvykle podle jejich programu spojené s povídáním určeném spíše laikům nebo tzv. klikačům. Stavitelům webů, kteří prostě používají nějaký builder nebo šablonu, ale do pokročilejšího programování se nepouštějí. A něco podobného jsem očekával i od letošního WordCamp Brno 2019.

Ale nemohl jsem být dále od pravdy. Jasně, nikdo se tu nehrabal po lokty v kódu. Ovšem přednášky byly rozděleny do dvou bloků určených buď spíše marketérům a builderům, nebo spíše vývojářům. Ve třetím sále probíhaly během celého dne workshopy zaměřené na buildery (Divi a Elementor), tvorbu webů na šablonách a práci s Advanced Custom Fields.

Místo organizátoři zvolili velice dobře. Dostupné tramvají šalinou, kousek od centra, s pohodovým parkováním. Tedy v Kongresovém centru na výstavišti BVV. Během celého dne byla k dispozici káva s obsluhou, něco na zakousnutí, oběd, odpolední svačina i dostatek pití. A kdo potřeboval doplnit denní dávku alkoholu, mohl využít bar (samozřejmě za své).

Hned u vstupu čekaly na každého dva dárky. Tričko a plastový hrnek. Na krk jsme dostali visačku se jménem a pak už jsme se valili do přednáškových sálů. Cestou si každý ještě mohl posbírat odznáčky a samolepky od sponzorů. Byla by přeci škoda nechat v batůžku notebook osamocený, že.

Co se organizace přímo na místě týče, asi nemám týmu brněnského WordCampu co vytknout. Spíše bych řekl, že to bylo nadprůměrně zvládnuté.

Jak je mým zvykem u zápisků z navštívených akcí, zmíním teď několik přednášek. Původně jsem sice chtěl zůstat jenom v bloku pro vývojáře, nakonec jsem ale trošku pendloval.

Úvodní slovo

Na začátek nás všechny přivítal David Dirbák coby hlavní organizátor. Poděkoval příchozím, chvíli žehral na závistivé hejtry a celkově nás naladil na přednášky. Mikrofonu se ujal také Bruno Dirbák, který v jednom ze sálů provázel přednášející. Druhý sál měl podobně na starost Přemek Kubák.

WordPress – dobrý sluha, zlý pán

První přednášku, kterou jsem vyslechl, vedl Ján Bočínec. Začal několika větami o budování WordPress komunity na Slovensku a pak se už věnoval hlavnímu tématu. Tedy proč mají lidé rádi WordPress. Co myslíte?

Správně. Je to klasika: pluginy, témata, SEO, snadná obsluha, snadná údržba, nemusíte být vývojář… A taky zmínil bezpečnost. Něco ve mně se ušklíblo a ze sebou jsem slyšel úsměv. Ján ale naštěstí dodal, že myslí hlavně jádro WordPressu. Úškleb jsem stáhl.

Naopak, zatím jsem nikdy na akcích o WordPressu neslyšel povídat o jeho nevýhodách. Spíše to bylo adorování a nadávky směrem k jiným redakčním systémům. Ján byl objektivní. Jako nevýhody WordPressu uvedl většinu věcí vnímaných i jako výhody: pluginy, témata, nekompatibilitu rozšíření ohledně SEO, těžkosti při některých updatech webů s mnoha pluginy a samozřejmě také problémy zabezpečení. Mimo jiné i proto, že prakticky neexistuje žádný code standard, jak pluginy a témata vzhledu pro WordPress vytvářet.

Otázka ke zvážení. Přežil by WordPress poté, co by se od něj odklonily velké firmy? Kolika řádky kódu jste do něj přispěli?

Výčet negativ směrem k WordPressu pokračoval ne zrovna povedeným API a jeho názvy funkcí, zastaralostí PHP kódu někde v roce 2003, montováním funkcionality do témat vzhledu atd.

Jak z toho ven? Honza několikrát zmínil, že bordel v jádře WordPressu není nutné šířit do vlastního kódu pluginů a témat. Z tohoto pohledu je vlastně fajn, že nás k tomu WordPress nenutí. Pro inspiraci doporučil kouknout na Symfony, Nette nebo Drupal.

Část své přednášky pak Honza obohatil o tipy pro psaní vlastního kódu pro WordPress tak, abyste nezabředli do nějakého balastu. Nebát se novinek z PHP 7.x. Používat vlastní namespaces. Pracovat s composerem. Pro mě zajímavé tipy byly na framework Themosis a WordPress Packagist. Taktéž komunikace s WordPress databází pomocí modelových tříd díky projektu Corcel.

WordCamp Brno 2019

Nekonečný příběh – DevOps adventúra pre WordPress

Povídání o DevOps si vzal na starosti Róbert Jurinek. Vše prokládal názornými obrázky a schématy. Šlo o takové povídání o automatizaci při vývoji projektů nejenom na WordPressu. Róbert zmínil také technický dluh vycházející z architektury WordPressu.

Abychom vše lépe pochopili, nastínil obvyklé řešení nějakého úkolu s doplněním funkce na web. Kolik zabere času vývojáři, klientovi, manažerovi atd. Pak přišel s užitečnými tipy, co vychytat a výsledným zrychlením celého procesu. Až budou přednášky online, doporučuji si ji přehrát. Samozřejmě i ty ostatní.

Tipy na zajímavé projekty: Frontity – frontend WordPress webů s Reactem, wp-browser pro testování, Loader.io pro testování rychlosti a samozřejmě WP-CLI pro práci s WordPressem na příkazovém řádku.

WordCamp Brno 2019

Mistrovská optimalizace obrázků

Nesmrtelné téma o zrychlování webů skrze optimalizace obrázků si vzal na bedra Adam Laita. Ostatně, v srpnu na toto téma napsal rozsáhlý článek, který jsem v několika vlnách zaznamenal na sociálních sítích.

Přednáška v podstatě navazovala na zmíněný článek. Adam se věnoval srovnání několika řešení optimalizací obrázků. Především porovnal oblíbené TinyPNG s cloudovým řešením Cloudinary. Bylo vidět, že Adama opravdu zaujalo, protože o něm povídal opravdu hodně. Samozřejmě hlavně ve spojení s WordPressem. Líbilo se mi, že doplnil tipy na několik pluginů, které ve WordPressu propojení s Cloudinary řeší. Spolu s jejich plusy a minusy.

Zde bych jen doporučil dávat do slajdů černý text na bílé ploše. Jak u povídání, tak u screenshotů kódu. Inverzní zobrazení na plátně není to pravé.

WordCamp Brno 2019

Proč ne/potřebujete SEO

Na přednášku o SEO jsem se přesunul do vedlejšího bloku. Martin Šimko přišel s řadou grafů dokládajících, že návštěvnost z vyhledávačů bychom neměli podceňovat. Zajímavá byla také informace o poměru Google vs. Seznam.cz, takovém českém specifiku. Vězte, že podle posledních informací má Seznam.cz 25 %.

Co se Google týče, polovina hledajících na něm prý neklikne na žádný výsledek. To je slušné číslo. Dokazuje, že Google se svými rychlými odpověďmi (co je pivo), předpovědí počasí a dalšími vychytávkami okolo nalezených výsledků u lidí boduje. Což možná méně potěší majitele webů.

Zajímavý byl pohled na to, zda vlastně váš projekt SEO potřebuje. Je to čistě brandová záležitost? Pak vás lidé najdou i bez aktivního SEO. SEO také nepotřebujete u úzce zaměřených produktů. Stejně tak je SEO zbytečné ve vysoce konkurenčním segmentu s potřebou rychlé návratnosti. SEO je totiž dlouhodobá záležitost. Zda vás zachrání SEO, pokud nabízený produkt stojí za houby, si jistě odpovíte sami.

Omrkněte si konkurenci na similarweb.com. A pokud si myslíte, že je SEO zadarmo, koukněte na hodinovku profesionálů na poradci.cz.

Martin dále zmínil vztah SEO k Dynamic Search Ads u Google, snižování ceny za akvizici (PNO) nebo sledování výrazů pod vyhledávacím políčkem na titulce Seznamu. Pokud rychle upravíte web na daný výraz, můžete odchytit vlnu návštěvníků.

Pracujete s ORM? Nemyslím Object Relation Model. Martin totiž mluvil o Online Reputation Managementu. Zajímavá věc zejména pro PR agentury. V kostce – snažíte se vytapetovat výsledky ve vyhledávači pro své jméno nebo název produktu tak, abyste potlačili případné negativní články. Martin doporučuje sledovat zmínky o vás nebo firmě přes Google Alerts.

Zaujal mě rovněž pojem entitní SEO. Martin takto označuje boční boxíky ve výsledcích hledání na Google. Například informace o firmě z Google My Business. Ovšem všimněte si, že Google je zobrazuje třeba u firem, které firemní zápis zřízený nemají.

WordCamp Brno 2019

Forms for websites. Principle of operation and protection

Po vydatném obědě (v mém případě dva řízky a salát) jsem si zvolil jedinou přednášku v angličtině. Docela jsem se těšil, co bude Marcin Jóźwiak povídat. Bohužel jsem si téma nějak blbě vyložil. Z nepochopitelných důvodů jsem si myslel, že půjde o nějaké API na formuláře ve WordPressu. Žádné takové není.

Marcin z displeje tabletu četl seznam HTML značek pro tvorbu formulářů a jejich atributů. Mluvil o metodách GET a POST. Povídání pro úplné začátečníky jsem nakonec po chvíli opustil. Byla to druhá přednáška s nečitelným kódem na černém pozadí. Fakt to inverzní zobrazení nikdy nedělejte.

WordCamp Brno 2019

Jak vydělávat email marketingem ve vašem WordPressu

Nenápadně jsem se tedy pokusil přesunout na přednášku, kde Daniel Nytra povídal o e-mailovém marketingu. Říkal jsem si, nic pro mě, pro vývojáře. Snažím se marketing neřešit. Ale furt lepší než formuláře pro začátečníky.

Ale ouha. Já tu měl sedět od začátku. Šlo o marketingovou záležitost, ale velice zajímavou a pěkně podanou. Daniel moc hezky povídal o statistikách doručitelnosti, zmínil nástroje pro její testování, jako třeba Mail Tester. Případně GlockApps.com, Gmail Postmaster nebo Danův vlastní DreamROI.

Tipy na nástroje ale nekončil. Další povídání od Daniela bylo o obsahu a frekvenci mailů. Zapomeňte na poučky, že máte mailovat co nejčastěji, abyste nesešli z mysli. Souhlasím s Danielem, že je lepší newsletter jednou za měsíc, ovšem s kvalitním článkem či jiným obsahem. Přeci jen, lidé jsou dnes všemožnými maily přesyceni. Méně je tedy více.

Zkuste někdy čistě textový mail. Žádné speciální formátování, loga a grafika. Jenom text. Jako když píšete kamarádovi. Možná budete překvapeni, že i tohle funguje a někde může mít lepší výsledky než bohatě formátovaná zpráva.

WordCamp Brno 2019

Zlepšujeme weby – Použitelnost a přesvědčivost na webu

Do bloku pro vývojáře jsem se nakonec nevrátil. Povídání o kodérech a rychlosti webu od Jana Svěráka a Vlastimila Otta sice určitě bylo zajímavé, ale třeba jej později shlédnu online. Já zůstal na vystoupení Marka Čevelíčka. A rozhodně nelituju. Byly to dvě nejlepší přednášky z celého dne.

Marek vzal záskok za dvě přednášky za sebou. Velice vtipně a svěže povídal o vylepšování webů z hlediska použitelnosti a následně jejich přesvědčivosti.

Potřebujete UXáka? A jakého? Na web? Na eshop? Na appku? Každé chce svého specialistu. Během přednášky jsme viděli spoustu názorných ukázek UX failů. Ale také povedená řešení, která ovšem nemohou fungovat pro každého. Tato inspirace něčím, co jinde šlape, je častou chybou zadavatelů. Nezapomínejte na konverzní prvky. Vyvarujte se ultratenkého písma.

Jakmile zmáknete použitelnost webu, zapracujte na přesvědčivosti a důvěryhodnosti. Věnujete většinu péče titulní straně eshopu? A víte, že lidé tráví většinu času v kategoriích a na stránce s nákupním procesem? Co takhle zapracovat na těchto částech webu?

Ohledně přesvědčivosti se mrkněte na Booking.com. Tvařte se jako autorita. Odborník. Ale vše dělejte uvěřitelně.

WordCamp Brno 2019

Už se těším na příště

Co závěrem? Díky vám několika, kdo mě znáte z Twitteru, že jste se přihlásili. Mám velice chatrnou paměť na jména i na tváře, takže o to více jsem byl rád, že jste mě nakopli. Díky samozřejmě i organizátorům. Výběr témat, přednášející i catering, vše bylo na jedničku.

Reklama

Přidat komentář