Jak vydělávat se svým webem I. – kontextová reklama

Spousta začínajících tvůrců webu se do této činnosti vrhá s vidinou blýskavých zlatavých plíšků, hromady bankovek a luxusních automobilů, najdou se i snílci toužící po jachtě plné prsatých, dlouhovlasých, ale ne příliš inteligentních dívek. Asi vás zklamu. Není to samozřejmě nemožné, ale zůstaňte raději při zemi. V seriálu, jehož první díl právě čtete, budu postupně probírat různé možnosti, jak začít vydělávat s vlastními webovými stránkami.

Reklama

Auto

Budu předpokládat, že znalosti o tom, jak vytvořit svůj web, jste načerpali a čerpáte jinde (třeba v jiných článcích na Maxiorel.cz). Zpeněžení vašeho úsilí při práci na vlastním webu je jen jednou z forem internetového podnikání, v tomto seriálu však nečekejte články o spekulacích s doménami nebo o tom, jak pracovat z domu přes internet pro někoho jiného.

Nejdůležitějším předpokladem, který musíte při snaze vydělávat se svým webem mít, je ochota tomu věnovat nějaký čas. Jsou samozřejmě případy, kdy po nějaké době stačí, abyste webu věnovali dvě hodiny týdně, ze začátku se však svému internetovému projektu budete muset věnovat každý den. Jak moc, to už záleží na vás a na konkrétním typu stránek.

Jachta

Kontextová reklama

Pokud máte web soustředěný hlavně na textový obsah (magazín, blog), pak je kontextová reklama jednou ze základních možností, jak z webu získat nějaké peníze. Návody na zprovoznění Google AdSense, registraci a otázkami kolem danění zisků se to na internetu jen hemží. Bohužel se setkáte také se spoustou zavádějících či nepřesných informací.

Jak to funguje?

Kontextová reklama (doporučuji Google AdSense nebo ryze český AdFox) vyžaduje vložení speciálního kódu do vaší webové stránky na místo, kde se zobrazí nějaký reklamní proužek. Tento kód je vám vytvořen automaticky v závislosti na tom, jaký si zvolíte rozměr reklamní plochy, jak nastavíte barvu odkazů a textu v reklamě. Inzerce tedy nemusí být rušivým elementem, naopak.

Reklama, která svým vzhledem zapadne do okolního prostředí webové stránky, neruší a pokud ji umístíte přímo do textu článku nebo příspěvku na blogu, pak je větší šance, že čtenáře zaujme, když nebude hýřit agresivními barvami.

Kontextová reklama vděčí za svůj název tomu, že kód, který do stránky vložíte, zjistí, o čem se na stránce píše, a zobrazí takové reklamy, které tomuto obsahu odpovídají. Vy se nemusíte o nic starat, vložení kódu do stránky je z hlediska provozu reklamy jediný nutný krok.

Kolik to vydělá?

Zisky z kontextové reklamy nejsou nijak závratné, záleží na návštěvnosti vašeho webu a na tom, kolik lidí na reklamu klikne. Inzerent si u provozovatele reklamy za určitou částku zaplatí její zobrazování a z této částky se mu odečítají peníze pokaždé, když na jeho reklamu někdo klikne. Výše této částky závisí na počtu konkurentů, kteří mají zájem o cílení reklamy na weby se stejným obsahem jako tento inzerent.

Vy, jako provozovatel webu, na kterém je reklama umístěna, dostáváte od provozovatele reklamy provizi. Nedostanete tedy celou částku, kterou inzerent platí za kliknutí, ale jen její část. Své zisky můžete zvýšit vhodným umístěním a volbou rozměrů reklamní plochy na svém webu. Snažte se reklamu nastavit tak, aby čtenáře neobtěžovala, ale aby ji přitom měli na očích. Reklama přímo v článku je ideální.

Peníze

Návštěvnost webu přímo souvisí s tím, kolik lidí na reklamu klikne. Čím více lidí váš web navštíví, tím větší je pravděpodobnost, že reklama někoho z nich zaujme. Své zisky z kontextové reklamy však můžete ovlivnit také tím, o jakých tématech budete psát. Pokud se vám na webu budou zobrazovat reklamy z oboru, ve kterém není velká konkurence, zřejmě zisk za jedno kliknutí bude v řádu haléřů. Naopak jsou témata, která mohou přinést i několik korun za jedno kliknutí.

Máte-li dostatečné znalosti angličtiny, pak zkuste svůj web/blog psát v tomto jazyce. Anglické reklamy mají větší potenciál a panuje zde i větší konkurence. Pokud porovnám zisky z jednoho kliknutí na svých českých a anglických webech, pak výdělek jednoznačně hovoří pro angličtinu. Výjimkou nejsou dvoudolarové odměny za jedno kliknutí.

Můžu podvádět?

Vynalézavého člověka jistě brzy napadne, že by svým výdělkům mohl trošku pomoci tím, že na reklamy na svém webu bude klikat sám. Bohužel jej budu muset zklamat. Provozovatelé reklamy s tím počítají a v případě, že zjistí takovýto postup, mohou vám váš účet v reklamním systému zablokovat, a to i s aktuálním stavem financí.

Jak lze klikání na vlastním webu odhalit? Poměrně jednoduše – stačí, abyste ze stejného počítače nebo IP adresy prohlíželi administraci se stavem účtu a za pár minut nebo i v jiný den si vesele klikali na reklamy na svém webu. O problémy pak máte postaráno.

Výplata peněz

Každý z reklamních systémů má jiné podmínky pro vyplácení peněz. U jednoho to může být po dosažení minimální stanované částky, u jiného zase po nějakém období. Peníze vám mohou přijít na účet v bance, případně si od zahraničních provozovatelů můžete nechat zaslat šek. V takovém případě počítejte se snížením zisku kvůli nákladům na vystavení a výběr peněz z šeku. Výdělky z kontextové reklamy musíte samozřejmě zdanit, jako jakékoli jiné.

Pokladna

Google AdSense, AdFox a spol.

Vyzkoušel jsem několik reklamních sítí, s většími či menšími úspěchy. Mohl bych tu samozřejmě všechny vyjmenovat, ale nebudu vás trápit tím, co by mohlo, nebo nemuselo fungovat. V Česku máte v zásadě dvě hlavní volby. Nejznámějším systémem je asi AdSense od společnosti Google. Množství reklam je dostatečné, pokrývá různá témata, výdělky jsou přijatelné. Google AdSense můžete použít jak pro české, tak pro cizojazyčné weby. Výplata probíhá následující měsíc poté, co dosáhnete hranice 100 amerických dolarů.

Pro české weby bych doporučil ještě systém AdFox. Nemá tolik inzerentů, jako jeho konkurent, na druhou stranu jsou však výdělky v některých případech vyšší. Výplata peněz probíhá tuším po půl roce automaticky, nejste-li plátcem DPH, v opačném případě bude AdFox vždy čekat na vystavení faktury, kterou mu zašlete.

Maximalizace zisku

Možností, jak získat co nejvíce peněz z kontextové reklamy je několik. Můžete použít více reklamních ploch, ale dejte pozor na to, aby čtenáře spíše neodradily od prohlížení webu. Jinou možností je kombinace dvou reklamních sítí na jednom webu – zde ale důrazně upozorňuji, že to vždy nemusí být v souladu s podmínkami provozovatelů a pokud je takto porušíte, riskujete zablokování svého účtu. Minimálně musí být reklamní plochy obou provozovatelů barevně odlišeny a nesmí být zaměnitelné.

Samozřejmě nejosvědčenější metodou, jak získat z kontextové reklamy co nejvíce peněz, je její použití na více webových stránkách. Na každý však má čas se starat o provoz několika webů.

Kontextová reklama samozřejmě není jediným způsobem, jak získávat ze svého webu peníze. Další možnosti, kterými výdělky z kontextové reklamy můžete doplnit, vám nastíním v příštím díle tohoto seriálu opět ve středu za týden.

Tagy: 

Reklama

Přidat komentář