Jak jsem hledal grafika na Webtrhu a vybíral mezi zájemci

Webtrh znám od jeho prvních let fungování, kdy to ještě byla menší komunita lidí, kteří se občas sešli a řešili různé webařské problémy. Jak rostl, přestal mě zajímat, ale vzpomněl jsem si na něj před dvěma týdny, když jsem se rozhodl najít grafika. Spektrum lidí, kteří se mi ozvali, docela ilustruje, jací lidé Webtrh navštěvují.

Na fórum Webtrh jsem přestal chodit v momentě, kdy začal zběsile růst. Přišli na něj lidé, kteří neustále řešili zpeněžení webů, které jsou o ničem. To nemám rád. Nějak se nevyžívám v nákupu webů za pětistovku a jejich opětovném poslání do světa za dvojnásobek. Slovo monetizace bylo v každém příspěvku trouby, který se prostě ráno rozhodl, že zbohatne na internetu a začne vyptáváním se na vše možné. Od toho, jak se vlastně dělá web, přes to, zda je lepší „hosting“ za 5 nebo 10 korun, až k neustálému stěžování na to, jak jsou podmínky AdSense přísné.

Zajímavou kapitolou jsou také prodeje webů na Webtrhu. Občas tam lze narazit na zajímavé kousky, něco jsem občas také pořídil, ale v zásadě je to plné balastu. Opravdu nechápu lidi, co si myslí, že nainstalují WordPress s nějakou šablonou, nasází tam 20 článků s kradenými obrázky a poté čekají, že web „buchnou“ za „dvacítku“.

Tragikomické jsou také prodeje „společenských magazínů za 1500, protože na ně nemáme čas a nezapadají do našeho >>portfolia<<“. Někdy si říkám, že bych rád potkal lidi, co takové inzeráty dávají, osobně. Zajímalo by mě, jestli vůbec někdy vybudovali něco pořádného, nebo jen šmelí po pětistovkách. Na druhou stranu, proč se stýkat s hlupáky.

No, dosti skuhrání na poměry na Webtrhu. Chtěl jsem jenom tím nastínit, že v momentě, kdy na něj začala chodit široká internetová veřejnost, tak se asi jeho majitel zaradoval, řada původních uživatelů však nikoli. Ty kuriózní postavičky, které šmelí weby bez kapky hlubších znalostí mi ovšem zcela pasují do mozaiky spolu s některými lidmi, kteří se mi ozvali na nedávný inzerát.

Vybírá se grafik z dvaceti zájemců z Webtrhu

Grafik, se kterým jsem řadu let spolupracoval, se rozhodl částečně změnit obor a vlastně často nestíhal už předtím. Vrátil jsem se tedy na Webtrh s tím, že se zkusím poohlédnout po novém grafikovi. Do inzerátu jsem vyjmenoval řadu požadavků (Brno, plátce DPH, zkušenosti atd.), které bych rád, aby můj nový parťák splňoval.

Během pár dnů se mi ozvalo asi dvacet lidí, pak jsem inzerát zavřel. Když jsem to tak pročítal, silně mi to připomínalo podbízivé Indy, Pakistánce a jiné lidi z těch oblastí, kteří se vám ozvou, když dáte inzerát na Freelancera (ale i tam se dá dobře najít, jen to musíte přehrabovat vidlemi).

Neříkám, že jsem byl ve dvaceti letech jiný, ale myslel jsem, že doba už lidi nějak na pracovní život připravila. Omyl. Styl nabídek spolupráce, které jsem obdržel, mě chvílemi šokoval, chvílemi zarmoutil, nad většinou jsem si ale mohl hlavu vykroutit.

Když už budete někdy někomu posílat nabídku ke spolupráci, vyvarujte se toho, abyste spadali do jedné ze škatulek, které nyní vyjmenuju.

Tip: Budete-li někdy posílat životopis, vezměte si ponaučení z článku Uchazeč o zaměstnání v IT oboru nebo asistent.

Nezdvořáci

Na Webtrhu se odpovídá podobně, jako když píšete nějaký komentář na web. Prostě prostřednictvím jednoho velkého formulářového políčka. Je mi jasné, že to trochu svádí ke zkratkovitosti a stručnosti. Ale pokud chci s někým spolupracovat, minimálně jej pozdravím či oslovím. Vzkaz typu „moje portfolio najdeš zde“ a bez podpisu, mě sám od sebe odrazuje od toho, abych si to portfolio prohlédl. I kdyby bylo sebelepší, asi bych měl s tím člověkem problém spolupracovat.

O něco lepší byla nabídka začínající slovy „Ahoj maxiorel“. S tou jsem měl ale problém, že vypadá, jako kdyby ji psal robot. Přitom v inzerátu jsem měl i odkaz na svůj web www.polzer.cz a ti, co jsem je zvažoval a probíral podrobněji, mi byli schopni napsat zprávu začínající „Dobrý den pane Polzere“, „Vážený pane Polzere“ nebo třeba „Ahoj Honzo“.

Trochu mi to přišlo, že řada lidí se ani nepodívá, s kým komunikuje. To se mi stává i u zakázek, kdy někdo chce web na Drupalu, píše mi z kontaktního formuláře na polzer.cz, případně tam najde můj telefon a následně se ptá, jestli tomu Drupalu trochu rozumím.

Smolaři

Z té dvacítky lidí, co se mi ozvali, bylo asi pět smolařů, kteří jak na potvoru přišli o všechna data a tak mi nemohou ukázat portfolio. Někteří alespoň naflákali pár obrázků do PDF a poslali mi jej do mailu nebo přes Úschovnu.

Já vím, že to se může stát každému. Na druhou stranu bylo nemálo těch, kteří měli na svém webu jenom malou vizitku, případně web neměli a veškeré ukázky měli na speciálních portálech pro grafiky, kde se mohou prezentovat. Mohu-li soudit, takové řešení je mnohem lepší, než odkazy na pár obrázků na FTP nebo v Úschovně.

Nehledě na to, že psát budoucímu klientovi o tom, jak jste přišli o všechna data, je trochu profesní sebevražda. Kdo by chtěl spolupracovat s někým, kdo nemá vše zálohované a v případě problému vše ztratí a tím pádem se opozdí i dodání zakázek? Asi každý to zálohování trochu podceňujeme, ale netroubíme to do světa.

Chytráci

Velmi se bavím nad chytrými řečmi lidí, kteří kritizují své kolegy. Když si čtu zprávu, která neříká nic o daném zájemci o spolupráci, ale dehonestuje grafiku většiny webů, které jsem do té doby dělal, tak si vzpomenu na film Trhák. Konkrétně na scénu, kdy Kukura jde na konkurz a jeho agent říká režisérovi, že to zazpívá o řadu procent lépe, než ostatní pánové, ale momentálně je indisponován.

Zajímalo by mě, kde někteří designéři berou jistotu, že jejich práce jsou nejlepší a všechny ostatní stojí za houby, když ani neví, zda se vůbec svým designem trefují do požadavku zadavatele inzerátu. Navíc tento konkrétní byl druhý od konce na žebříčku designu, který se mi líbí.

Všeumělové aneb pryč od tiskových grafiků

Tohle byla trošku moje chyba. Do inzerátu jsem dal, že hledám grafika, možná jsem měl napsat webdesignéra. Ale to by mi zase psali klikači přes WordPress... Možná bylo vhodnější spojení webový grafik. Mám totiž problém s grafiky, kteří jsou primárně tiskovým grafikem. Weby, které nakreslí, se mi nelíbí - to říkám s desetiletou zkušeností práce s několika tiskovými grafiky.

Navíc to spousta takových lidí matlá v Illustratoru a dodají pak kromě IL obrovské PNG, kde má web šířku třeba 3000px. Pánové a dámy – vektory a patková jsou fajn, ale logo není celý web...

Mimo mísu

Přestože jsem hledal lidi z Brna, ozvala se mi řada Slováků (nemyslím ty přistěhované) a dva lidi žijící v cizině. Taky pražáci, lidi od Ostravy či Chebu. Hledal jsem plátce DPH. Půlka z nich nebyla. Nesplňovali ani další požadavky. Vlastně kdybych to měl brát striktně, pak by mi asi napsalo jenom minimum lidí.

Samozřejmě, pokud máte co nabídnout, není to vůbec problém. Ale po pravdě. Většina lidí, kteří mi napsali a více požadavků nesplňovali, tvořila dílka, která se mi vůbec nelíbila. Navíc měli ještě další „vady“ zde popsané.

Slevy až 90 %

Cenové rozpětí se pohybovalo v průměru od minimálních 5000 Kč za grafiku. Dostal mě jeden mladý klučina, který sice grafiku webu dělá za 10 000 Kč, ale protože se teď nudí, dá mi slevu a nakreslí ji jenom za 1000 Kč. Bohužel ale nemá ani živnosťák. No a protože já nechci slevu zadarmo, jak se říká, na tuto nabídku jsem nereflektoval.

Se stanovením správné ceny mám často problém i já. O některé zákazníky bych nerad přišel, na druhou stranu za málo se mi nechce pracovat. Navíc si myslím, že podstřelením ceny vlastně člověk snižuje svoji kvalitu v očích protějšku.

WordPress to jistí

Většina webdesignérů má portfolio postavené na WordPressu s nějakou pro ten účel zhotovenou šablonou koupenou na šablonovém webu. Bohužel taky spousta z nich nějak neřeší, zda to vůbec funguje, jak má. Pokud jste grafik, není ostudou, že nemáte vlastní web. Je spousta jiných možností, jak se na internetu prezentovat. Tím samozřejmě nemyslím vystavená PDF.

Ale nakonec jsem našel...

Jistě teď mnozí z vás získali dojem, že i já jsem poněkud namyšlený a vybíravý. Možná ano. Ale plným právem. Vždyť jsem byl zadavatel a hledal lidi, kteří vyhoví mým požadavkům, které jsem přesně specifikoval.

Abych jen nekritizoval. Nakonec jsem našel někoho, kdo mě zaujal. A nebylo to tím, že si kdysi koupil moji knihu a má Maxiorla v RSS čtečce ;-) Napsal hezkou zprávu, ukázal portfolio, zmínil dosavadní zkušenosti, je z Brna a je plátce DPH. Další dvě zálohy byly grafička a grafik z okolí Brna, kteří však tento „nedostatek“ nahrazují jinými přednostmi.

Takže ponaučení? Budete-li někomu psát nabídku ke spolupráci, ujistěte se, že nevystupujete jako idiot, looser a amatér. Byť nemusíte být ani jedno z toho, uvědomte si, že dotyčný vás třeba nezná jinak, než z krátké zprávy, kterou mu napíšete.

No a pokud budete podávat inzerát, kde budete hledat spolupracovníka, počítejte s tím, že se budete muset probírat řadou zcela zbytečných písmenek.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

návštěvník

Jakoby mi to mluvilo z duše.
A prosím Vás pane Polzere, rozumíte tomu Drupalu trošku? :)

návštěvník

trohu ot dotaz - mohu jen pro zajimavost vedet proc jste preferoval platce? dyt pro vas jako odberatele je to v tomto pripade skutecne jedno at uz platce jste ci nikoliv...

Profile picture for user Jan Polzer

Ja nerikam, ze jsem je zcela preferoval. Ale proč si DPH trochu nesnizit, ne? Nebo proč myslíte, ze je to jedno? Jako ze neplatce je zase levnejsi?

návštěvník

Teoreticky: Plátce i neplátce fakturují stejnou cenu. Akorát u plátce je v závorce poznámka „bez DPH“. Takže to po přičtení a odečtení vyjde nastejno.

Prakticky: Profese webdesignera málokdy vyžaduje plátcovství. Klasický freelancer obvykle nepřekročí milion ročně. Navíc u služeb (hlavně digitálních) jsou minimální náklady, takže plátcovství se nevyplatí ani finančně. Hlavním nákladem je čas. Těch pár tisíc za HW+SW za to papírování (a prokazování) prostě nestojí.

Takže pokud se omezím pouze na plátce DPH, ozve se mi:
- Webdesignér, který kromě toho dělá i jiné činnosti. Je pak profesionál? Bude na mě mít vždy čas?
- Webdesignér, který často „přeprodává“. Není tu riziko, že směřuje spíš k vlastní agentuře?
- Webdesignér, který si na hypotéku staví barák. DPH platí, aby si mohl co nejvíc odečíst. Bude vždy odvádět perfektní práci, nebo mu půjde primárně o peníze?
- (Zapomněl jsem na nějaký další případ?)

PS: Momentálně řeším úplně stejný problém (taky v Brně). Takže jestli se Vám ozval nějaký dobrý webdesignér, kde bylo hlavní překážkou neplátcovství, budu vděčný za kontakt :)

Profile picture for user Jan Polzer

Pokud bere třeba fotky ze zahraničí, měl by být automaticky plátcem DPH... Můj nový grafik je například plátcem proto, že má AdSense.

Ale hlavně, to porovnávání stojí na špatném základě, a sice, že jsou dva lidi kreslící stejně pěkné věci a jeden je DPH a jeden není. A že mají jinak stejnou cenu. jenže tak to není, takže když už najdu někoho, kdo je schopný, plátcovství DPh beru jako plus pro sebe.

Pošlu Vám kontakty ;-)

Profile picture for user Jan Polzer

No to samozřejmě většina z nás ví. Ale co jako s tím? Třeba už dotyčný je plátcem DPH z dřívějška.

návštěvník

Pro platce DPH neni odber od neplatce DPH nevyhodny, protoze neplatce k vysledne cene nepripocitava DPH, tzn. ze tu sluzbu dostane platce DPH rovnou bez DPH. Takze napriklad, kdyz ma grafik neplatce DPH sazbu 500 Kc/hod, tak jeho odberatel zaplati 500 Kc/hod. Kdyby to nakoupil odberatel od platce, tak zaplati 500 + 21 % DPH, tj. 605 Kc/hod. Nasledne 105 Kc bude pozadovat od statu zpet (muze si odecist). V obou pripadech je tedy cena sluzby stejna, tj. 500 Kc/hod. Nevyhodne je to pouze obracene, pokud neplatce DPH nakupuje od platce DPH, protoze nakoupi s DPH, ale nemuze si nic odecist = nakupuje draz.

Profile picture for user Jan Polzer

Jak jsem řekl nahoře. Vycházíte všichni z předpokladu, že jsou dva identičtí grafici s identickou cenou. To nejsou. Vybral jsem v prvé řadě podle toho, co dělá. Nikde totiž není řečeno, že někdo, kdo je neplátce, není třeba dražší. Nemůžete pořád tak teoretizovat ;-)

návštěvník

Myslim, ze vsichni chceme pouze naznacit, ze pozadavek na platce DPH nema zadne opodstatneni a ze se tudiz mohlo ozvat mene zajemcu. Ceny a sazby bez DPH s ohledem na uroven a kvalitu prace jsou tedy to, co hraje roli.

Ohledne povinne registrace k DPH pri nakupu fotek ze zahranicnich fotobank - zde jsem chtela pouze dementovat tvrzeni, ze musi byt takova osoba platce DPH, jelikoz od 1. 1. 2013 nemusi. A pokud platce DPH splnuje podminky pro neplatce, muze se stat zpet neplatcem.

Jinak mimo tema ohledne technickeho reseni komentaru zde - zda se, ze nechodi zadne upozorneni na e-mail o tom, ze pribyl komentar, takze clovek o tom ani nevi, pokud se sem nepodiva ...

Profile picture for user Jan Polzer

OK, tak to nechme.

Fotobanky - aha, možná bych měl mít více školenou účetní :-)

Komentáře - moc děkuji za upozornění, asi jsem to omylem vypnul. Nyní již je odběr komentářů opět aktivní.

Profile picture for user vomi

nevím zda je to podstatné být plátcem DPH. Důležité zda jste našel profíka za jehož práce se nemusíte stydět. Spolupracovat s vámi musí být jedinečná životní zkušenost kterých se v životě mnoho nenaskýtá. Už jen to že radíte nám zoufalcům na svém webu a to bez zpoplatnění vám dává svatozář.
Váš článek je pěkný, poučný. Dnešní mládež je průbojná a sebejistá. Senioři spíše se drží zpátky než aby nabízeli něco v čem si nejsou jistí. Od všeho by mělo být 50/50 asi.
Zajímalo by mne v jakém věkovém rozsahu je ten šťastný s kterým jdete do dalších webů.

Profile picture for user Jan Polzer

Dotyčnému je skoro 30. Ale nemělo to vliv. Já jsem zkoušel spolupracovat i s někým, kdo byl mnohem starší, ale byl to super vůl a psal nezdvořilé maily mým klientům. Přišel jsem kvůli němu i o nějaké zakázky. A jeden čas jsem spolupacoval zase s někým, kdo byl výrazně mladší a bylo to v pohodě, jen zase měl problém s termíny. Takže na věk se vůbec neohlížím, nejsem čerstvě vystudovaný poučkami nabušený personalista :-)

Ohledně té mládeže - asi někdy napíšu článek o tom, jak jsme měl tři studenty na praxi. Z toho mám taky materiálu na zajímavé čtení.

Jinak, svatozář mi nezáří, ne vždy radím úplně do detailu, záleží na momentálním čase. A zpoplatněné to částečně mám reklamami tady okolo. Ale díky za přízeň, snad do budoucna nezklamu.

návštěvník

Zdravím vás.
Pěkně sepsáno. S Webtrhem mám podobnou zkušenost a téměř tam nechodím.
Před pár lety jsem za sebe hledal náhradu do firmy, kde jsem končil. Ikdyž jsme vypsali přesné požadavky. 80 % lidí bylo naprosto nepoužitelných. Ale líbilo se mi jejich seběvědomí, že to v pohodě zvládnou, že se rychle učí. Ale hlavně: grafika je děsně baví!
Já jsem sice s Prahy. Ale kdybyste potřeboval externí výpomoc. Jsem vám k dispozici.
Tonda P.

Profile picture for user Jan Polzer

No vida, grafik s WordPress webem, ze kterýho nečiší "hola, tady je další slátanina kombinace WP + Bootstrap" :-) Příjemná změna.

K těm inzerátům. Je to jak na Freelancerovi. Napíše stovka lidí z Indie, že dovedou úplně všechno a co neumí, to jsou schopni se rychle naučit.

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru