Postcards: povedený builder newsletterů i transakčních e-mailů

Jestli něco na tvorbě webů nesnáším, je to kódování doprovodných e-mailových šablon. Ať už se jedná o transakční e-maily z e-shopů nebo klasické newsletterové kampaně, nikdy z toho nemám radost. Naštěstí, jsou tu nástroje, které tuto práci dovedou zpříjemnit. Po delší době okoukávání jsem se rozhodl vyzkoušet Postcards od Designmodo.

Přestože si řada lidí myslí opak, nakódování e-mailu v žádném případě z mého pohledu není jednodušší než nakódování vzhledu webu. Naopak. Kvůli tomu, že většina e-mailových klientů a služeb prostě vykresluje HTML obsah podle svého, se dodnes používá tabulkový layout, kdy prvky ve zprávě do sebe skládáte pomocí HTML značky <table>.

Nachystat takto větší zprávu ručně, to je za trest. Kromě toho pak musíte řešit kompatibilitu napříč mnoha platformami, kterých je více, než kolik čítá počet nejrozšířenějších webových prohlížečů.

Existují různé nástroje, které se však tvorbu e-mailů snaží zpříjemnit. Řada služeb pro správu newsletterových kampaní má v sobě integrované více či méně povedené klikátko, se kterým zprávu naformátujete. Jenže nezapomínejme na jednu věc. E-maily, to není jen svět newsletterů. Jako webař potřebujete nakódovat i vzhled zpráv odcházejících z e-shopu. Potvrzovací zprávy z kontaktních formulářů na webu. Nejrůznější automatické odpovědi atd. Ne všechno se dá vyřešit strohým textovým e-mailem.

Nástroje, které pomáhají s přípravou HTML e-mailů, bych rozdělil do dvou kategorií. Jednak jsou to nejrůznější frameworky, které za pomoci speciálních tagů vygenerují potřebný HTML kód. Před nějakou dobou jsem v jiném článku zmínil takový nástroj s názvem MJML.

Pak jsou tu ale grafická udělátka, ve kterých si vybíráte z připravených šablon a následně je upravujete. Obvykle skládáte maily z několika komponent, všechno je přetahovatelné myší a výsledkem je rovněž vygenerovaný HTML kód. Zástupcem této skupiny nástrojů jsou Postcards, na které se v tomto článku podíváme.

Postcards

Postcards: intuitivní e-mail builder

Tento online nástroj patří do skupiny udělátek pro tvorbu webu a e-mailů, které najdete pod souhrnnou hlavičkou Designmodo. Doporučuji tam kouknout, nástroje pro rychlou přípravu vizuálu webů jsou také povedené. Vlastně jsem kdysi objevil právě jeden z nich, když jsem hledal builder pro Bootstrap. Teď ale zůstaneme u e-mailů a Postcards.

Nejprve v kostce, co dovede. Po přihlášení uvidíte prázdnou plochu budoucí e-mailové šablony. Do ní přetáhnete z levého bočního panelu se seznamem komponent prvky, ze kterých si přejete svůj e-mail poskládat.

Každý prvek má nějaké doprovodné nastavení, které upravíte po jeho označení na pravé straně. Komplexní prvky, jako je například úvodník s odkazy na sociální sítě, fotkou, textem a tlačítkem mají vždy vlastní nastavení nezávislé na ostatních částech e-mailu. Autor však myslel i na nějaký společný vizuální styl, takže třeba pozadí, písmo nebo barvu CTA tlačítek nastavíte společně napříč celým e-mailem a až v jednotlivých komponentách toto nastavení případně přebijete.

Už jsem viděl pár nástrojů, kde bylo nutné různé doladění řešit na úrovni HTML – například, když jste chtěli změnit obrázek v připravené šabloně. Postcards vám to jednoduše umožní přes změnu nastavení. Dokonce při exportu hotové šablony nabídne jeho hostování na serveru.

S Postcards se pracuje docela dobře, nemusíte bádat nad tím, jak se dostanete k nějakému nastavení. Zastavil jsem se jenom u možnosti, jak smazat některou komponentu z plátna. Je třeba označit jinou položku a nad tu nechtěnou najet myší. Pak se u ní zobrazí kontextové tlačítko se třemi tečkami, kde najdete funkce pro mazání, stejně jako pro duplikaci. I ta se někdy hodí.

Široká nabídka komponent – nejenom pro newslettery

Já vím, že svět online marketingu a různí infopodnikatelé žijí jen a pouze e-mailovými kampaněmi. Postcards pro tyto účely nabízí opravdu rozsáhlou sadu komponent. Co mě však těší a umožňuje mi přemýšlet o zapojení Postcards do mého workflow, to jsou šablony transakčních e-mailů. Konečně nebude nutné potvrzovačky z webů kódovat ručně.

Paleta komponent je rozsáhlá. Od hlaviček, přes nejrůznější obsahové položky v podobě různě kombinovaných textů s obrázky a upoutávkami na články v blogu, výzvy k akci nebo různé podoby patičky.

Pro e-shopaře jsou připraveny prvky s produkty z jejich eshopu a již zmíněné šablony nejrůznějších transakčních e-mailů – poděkování za nákup, informace o stornu objednávky a podobné zprávy.

Postcards

Trošku mi tu po pravdě možnost doplnění vlastního HTML přeci jenom chybí. Bylo by pěkné mí možnost nachystat si vlastní komponentu a tu potom v rámci builderu dále používat. Postcards nabízejí jenom doplnění vlastního kousku HTML do hlavičky nebo na konec těla e-mailu.

Kontrola připraveného e-mailu

Hotový e-mail si samozřejmě budete chtít prohlédnout i ve skutečném poštovním nástroji, nejenom online ve webovém prohlížeči. Postcards nabízejí režim náhledu v prohlížeči i odeslání na jednu nebo více zadaných e-mailových adres.

Samozřejmě se brání spamování, takže předtím, než ve svém mailboxu uvidíte náhled zprávy, přijde vám výzva k potvrzení, že ji skutečně chcete obdržet.

Jedno upozornění pro uživatele mailboxů na Seznam.cz. Z nějakého důvodu mi sem při testování náhled zprávy nikdy nedorazil. Bohužel, podobně jako u řady jiných zahraničních služeb. Já nevím, že někdo tuto mailovou schránku vůbec může dennodenně používat. I když, pro hromadné šíření konspirací našimi seniory je asi dostatečná.

Postcards

Export e-mailové šablony a kvalita kódu

E-mailové šablony lze seskupit do projektů. K nim také přidáte další uživatele, a to rovnou s výběrem práv jen na koukání nebo i na úpravu šablony.

Stažení šablony je možné ve formě balíčku ZIP, ve kterém najdete HTML soubor s nakódovaným e-mailem a jednotlivé obrázky. Ty je možné nechat sdílet přímo na serveru. Používáte-li MailChimp nebo HubSpot, je možné využít přímé integrace do těchto služeb.

Postcards spadá do kategorie freemium, kdy zdarma lze používat jen některé komponenty a přístup je omezen na jednoho uživatele. Pro vyzkoušení není nutné zadávat platební údaje, což je sympatické. Placená verze začíná na 18 USD měsíčně.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Nové diskuze
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru