Jaký byl SEO Restart 2019? Plný tipů i zajímavostí ze zákulisí firem

Kdo nedal v končícím parném červnu přednost celodenní návštěvě pláže a raději se chtěl vzdělávat v oboru SEO, ten zavítal do Divadla pod Palmovkou na konferenci o vyhledávání a nalézání SEO Restart 2019.

Reklama

Byť se pořád považuji především za vývojáře a tedy člověka, který v očích mnoha SEO specialistů stojí na druhé straně barikády, tak navštěvuji nejrůznější akce věnované tématu vyhledávání na internetu. Ostatně, jako všeuměl na volné noze musím být v obraze ve svém vlastním zájmu i v této oblasti.

A přiznávám, že mě SEO baví stále víc. Na jaře jsem tedy už po několikáté navštívil SEOloger naživo pořádaný Pavlem Ungrem a tento týden jsem se vydal do Prahy na SEO Restart v režii Taste Medio. Nevím, zaregistroval jsem jej už dříve, ale vždycky mi tak nějak proplul okolo očí. Letos to vyšlo.

Jak je mým zvykem, o návštěvách podobných akcí si vedu zápisky, které pak zveřejňuju zde na svém blogu. Neudělal jsem tady výjimku.

SEO Restart 2019

Divadlo pro konferenci o onlajnu?

Nejprve pár slov k místu konání. Divadlo pod Palmovkou pořadatelé zvolili prý proto, aby nabídli pohodlnější sezení a jinou atmosféru než v předchozích letech. Sezení určitě vyšlo. Divadelní sedačky jsou tu příjemně měkké, na druhou stranu jsem si po odpoledních blocích přednášek říkal, jestli by to nakonec na obyčejnější židli s možností natáhnout noty přece jen nebylo o chlup lepší. (no jo, lidi jsou nevděční…)

Atmosféru nemohu porovnat s předchozími ročníky, které jsem nenavštívil. Nicméně prostor na networking určitě v divadelním foyer byl dostatečný. Občerstvení na skvělé úrovni, minichlebíčky, zákusky, káva (byť s delšími frontami), minerálky, voda, nic nechybělo. Na oběd několik druhů jídla, které jsme ale museli vychutnat na stojáka u stolků.

Oběd na SEO Restartu

Nic proti gustu. Ale pokud na stojáka, raději mám něco „do ruky“, pokud je to jídlo s omáčkou a jí se příborem, raději u toho v klidu sedím. Zaslechl jsem, že minulý rok byl SEO Restart v nějakém hotelu a tam to prý bylo lepší, sedělo se v restauraci. Jídlo bylo každopádně chutné.

Naopak jsem nezaslechl, že by někomu vadila absence WiFi či elektrických zásuvek. Já si notebook nebral, ale zjevně to stroje ostatních na baterku vydržely.

Občerstvení na SEO Restartu

Každopádně, na SEO Restart se nejezdí konzumovat, popíjet a hrát po netu hry, které by likvidovaly baterku i mobilní data. Pojďme se podívat na to hlavní, obsah a formu přednášek.

Úvodní slovo a první přednáška v angličtině

Nestihl jsem bohužel úplný začátek konference (dálnice D1…) a tak jsem přišel až v okamžiku, kdy už úvod od Michaela Kocha skončil a na pódiu povídal Alexander Breitenbach z Ryte. Šlo o zajímavou přednášku na téma Google a budoucnost vyhledávání.

Zaujalo mě povídání o strukturovaných datech a Googlebotu pro mobilní vyhledávání. Uvědomil jsem si, že je tu s námi už řadu let. Alex zmínil rok 2011. Stejně tak byla zajímavá zmínka o tom, že vyhledávač dnes dovede nabídnout na různé dotazy odpovídající video, a to včetně konkrétní pasáže, která řeší dotazovaný problém. Zkrátka, video je nový text, co se týče robota vyhledávače.

Co se formy přednášky týče, měl jsem dojem, že Alex moc mlaská nebo něčím hrká do mikrofonu. Možná náramek? Jinak OK.

Content je king, ale…

Druhou přednášku odvykládal Milan Pichlík, kterého už znám ze SEOlogeru. Povídá velmi zajímavě. Provozuje několik obsahových webů a vydělává díky affiliate a AdSense. Na přednášce se tentokrát věnoval obsahovému UX. Proč je dobré rozbít masivní hromady textu. Jak upoutat pozornost čtenáře díky lepší struktuře a formátování stránky s článkem. Vyladění takového článku zabere i několik hodin. Pravda, na Maxiorlovi se s tím tak moc nepářu…

Milanovi se osvědčilo používat při spolupráci s copywritery a redaktory checklisty, a to jak pro obsah, tak pro následovné formátování článku. Fungují kotvy a recenzní obsah. Dobré je zaměřit se na tzv. hub pages. Projděte si vlastní web s AdBlockem, abyste viděli, jak se chová. Tam, kde je reklama zablokovaná, můžete nechat zobrazit třeba nějaký obrázek s proklikem, který AdBlock neskryje.

Tip na nástroj, který jsem neznal: Adblock Analytics. Určitě se na něj podívám, doposud měřím počty uživatelů s blokátory reklam pomocí JavaScriptu kontrolujícího vykreslení reklamy a následně zápisu události do Google Analytics.

Milan Pichlík na SEO Restartu

Forma přednášky byla akorát, obsah mě zaujal natolik, že jsem vlastně ani nedával pozor na žádné nešvary přednášejícího.

Co nového v lokálním SEO?

O smyslu optimalizace ve vyhledávačích, ale také smyslu vlastnit webové stránky jako takové v případech, kdy provozujete nějaký lokálně zaměřený business, hovořil Daniel Duriš. Zmínil, že je třeba mít na paměti, pro koho děláme weby. Pro uživatele. Jako příklad špatného uvažování zmínil web skvělé pizzerie v Bratislavě, která má stránky jen v italštině. To je poněkud kontraproduktivní, byť třeba majitelé jsou Italové.

Setkávám se s tím také. Spoustu zákazníků bohužel při tvorbě webu zajímá, jak bude vypadat na jejich konkrétním monitoru s podivným rozlišením a nevyváženými barvami. Ne, co používá ve skutečnosti cílová skupina návštěvníků toho webu.

Daniel samozřejmě uváděl i přínosy Google My Business a firemního zápisu. Pro mě nová informace – podobně, jako je chat od Facebooku, lze na web umístit i něco podobného od Google a rovnou se zákazníky komunikovat. Zpráva přijde do telefonu.

Naopak příspěvky v Google My Business moc nefungují, přinášejí minimum prokliků na web. Na druhou stranu vás někdy odliší od konkurence a dají se díky RSS feedům z webu automatizovat. Mimochodem, vlastní web je lepší než vizitka na Google Pages a měli byste používat strukturovaná data. To doporučuje vlastně každý, nejenom Daniel.

K formě přednášky taky nemám co vytknout.

Daniel Duriš na SEO Restartu

Analýza klíčových slov – automatizace a interpretace

Martin Žatkovič a Šárka Jakubcová si nachystali přednášky věnované populárnímu tématu, kterým je analýza klíčových slov. Klíčovka. Bohužel, jakkoli mě toto téma z celého programu zaujalo nejvíce, mám z času těchto dvou přednášek úplné okno. To je diplomatickou mluvou řečeno, že jsem během povídání usnul jako špalek.

Martin Žatkovič na SEO Restartu

Naštěstí, oba dva vzorně připravili doplňující materiály. Automatizaci klíčovky popisuje Martin na svém blogu, věnuje se clusterizaci a klasifikaci. Nechybí samozřejmě postupy pro OpenRefine. Materiál jde opravdu do hloubky a doporučuji si jeho dlouhý článek v klidu projít.

Šárka Jakubcová na SEO Restartu

Z povídání Šárky mi utkvělo pár věcí. Především asi častý problém SEO specialistů, že zákazníka zavalí obrovskou tabulkou čísel a údajů, bez jakéhokoli vysvětlení. Šárka doporučuje pracovat u klíčovky v kontextu toho, jaký je klientův byznys. Určitě je také dobré nezapomínat, že klíčovku jde využít i v offline marketingu, nejenom v SEO.

Moc se mi líbila věta: nepište si na web něco jenom proto, že to vyšlo z analýzy.

Jako příklad padlo slovo operák, které nějaká agentura vnucovala jednomu klientovi, který ovšem byl orientován na firemní klientelu. Takovou, kde by neformální výrazivo působilo nevhodně.

Co se formy přednášek týče, bohužel tady to hodně pokulhávalo. Dost mi vadí, když přednášející větší část doby koukají na plátno místo do publika. Hrozný nešvar. Navíc ani jeden z nich neuměl pracovat s dechem. Pak jsem ale názor trochu změnil. Funění bylo slyšet u řady přednášejících. Na vině byl spíše zvukař než lidé na pódiu.

Šárka Jakubcová na SEO Restartu

The untold secret to mastering SEO: Soft skills

Podáním absolutně nejlepší přednášku měla Thea Windisch z eVisions. Alespoň pro mé uši perfektně srozumitelnou angličtinou povídala o měkkých dovednostech, které se hodí každému SEO specialistovi. Jak přesvědčit klienta, jaké jsou rozdíly mezi českými a zahraničními klienty.

Co by měl umět ideální SEO konzultant? Ovládat technické SEO, link building, on page SEO faktory, webovou analytiku, nějaké programovací zázemí, Excel a řadu nástrojů pro SEO. Podstatnou část jeho práce ale tvoří komunikace, na kterou se Thea zaměřila.

Jako u jiných přednášejících, i Theu pak jeden z organizátorů vyzpovídal a ptal se, jak moc se připravovala. Nebyl u ní cítit žádný náznak trémy, absolutně profesionální přednes, vše pěkně připravené, žádné koukání do slajdů. Kupodivu to pro ni prý byla první zkušenost s tak velkým publikem.

Thea Windisch na SEO Restartu

Tipy pro testování v SEO

David Brenner ze Seznamu a Zboží.cz přišel s tipy pro testování. Tedy testování v SEO. Souhlasím, že nemůžeme něco měnit bez toho, aniž bychom reálně věděli, jaký to bude mít dopad. To zjistíme testováním. Vše ostatní jsou jenom domněnky.

Jako příklad uvedl meta description. Indexují jej podle vás vyhledávače? Než spoléhat na to, co řekl a napsal někdo, kdo to možná doopravdy ani nevyzkoušel, David provedl test. Do popisku stránky zadal vymyšlené slovo a nějakou dobu počkal. Výsledkem je zjištění, že meta description Google neindexuje, ale Seznam ano.

Část povídání se točila okolo nejrůznějších nástrojů, které vám s testy na webu a jejich vyhodnocováním z pohledu SEO pomohou. Pěkná přednáška.

David Brenner na SEO Restartu

Význam Dynamic Search Ads pro SEO

Po zástupci českého vyhledávače přišel na řadu i ten mezinárodní. Tomáš Havlík z Google povídal o Dynamic Search Ads. Po pravdě, netušil jsem, že něco takového existuje. Nebo možná ano, ale jen mlhavě. Google si projde váš web a na základě rozpočtu pak sám sází do reklam vhodný obsah směřující uživatele z reklamy na vaše stránky.

DSA mají někdy povedenější titulky, větší pokrytí než klasické reklamy na klíčové slovo a samozřejmě šetří čas. V podstatě vám taky nahrazují klasickou tvorbu klíčovky.

V přednášce mě zaujalo, že 15 % vyhledávacích dotazů je každý den úplně nových.

Tomáš byl bohužel šíleně nervózní a třásl se mu hlas. Nejen hlas. Přitom nebylo proč. Téma zajímavé a kdyby se nebál, vykládal zajímavě. Držím palce, ať je pro něj každá další přednáška už na pohodu.

Tomáš Havlík na SEO Restartu

Jak bance zapnout SEO

Artur GalstyanMoneta Money Bank měl zajímavou přednášku z praxe. Bylo pro mě fajn nahlédnout do zákulisí, jak to chodí ve velké společnosti, kolik lidí do SEO kecá a s jakým odůvodněním, co se z nich musí páčit atd. Moneta měla na začátku příšerný web s přehršlem neroztříděného obsahu, který postupně ve spolupráci se SEO agenturou vyšperkovali a dále rozvíjejí.

Jako jejich klient doufám, že časem vylepší po stránce vizuálu a ovladatelnosti i samotné internetové bankovnictví. V přednášce mi rvalo uši nadměrné použití anglických slov v českých větách. Ale vzhledem k tomu, kde Artur pracuje, chápu, že jde o profesní deformaci.

Artur Galstyan na SEO Restartu

Jak se stavěl ContentKing?

Kdysi jsem tu psal článek o nástroji ContentKing, který pravidelně monitoruje vaše webové stránky a sleduje v nich změny mající dopad nejenom na SEO. Předposlední přednáška byla opět v angličtině a vzal si ji Vincent van Scherpenseel, spoluzakladatel ContentKingu.

Nevím, zda to byla úplně přednáška pro lidi od SEO, ale mě coby vývojáře zaujala. Vincent povídal o těžkostech s crawlováním webu tak, aby byli schopni v rozumné době projít všechny podstránky u větších projektů. Řeší to mnoha způsoby, snaží se především zjišťovat, které stránky jsou na webu nejdůležitější. Mimo jiné i podle toho, na které se v jejich nástroji nejčastěji koukáte.

Vincent van Scherpenseel na SEO Restartu

SEO pohledem datového analytika

A legenda na závěr. Marek Prokop si přinesl svoje bigramy, trigramy, n gramy, skipgramy, tabulky, grafy, skripty a další věci, po jejichž shlédnutí spousta lidi začala ze sálu utíkat. Byla to poslední přednáška a chápu, že takové věci řadu SEO specialistů netechnického ražení vyděsily.

Já jsem od této přednášky mnoho nečekal. Kdysi jsem Marka viděl na WebExpo a zrovna silný dojem ve mně jako přednášející nezanechal. To není nic osobního. Jsou lidé, kteří dovedou skvěle prezentovat. A jsou lidé, kteří dovedou něco vybádat, ale neumějí to podat.

Marek Prokop je přesně ten typ takového vědátora. Dost mi připomíná mého prvního šéfa. Po uši vražený do čísel a tabulek, při přednášce chodí tam a zpět jako postavička v jednom filmu od Svěráka se Smoljakem. Kouká do země nebo na plátno.

Ale když si to odmyslíte a zbaběle nezdrhnete, dozvíte se řadu zajímavého. Myslím, že neznám nikoho dalšího ze SEO sféry, kdo by si tak hrál s programovacím jazykem R jako Marek Prokop. To jsou zkrátka ty potřebné technické a programovací základy, o kterých mluvila Thea.

Zajímavý byl určitě i tip na Edmondsonovu analýzu, která vám odpoví, na kterém zlepšení nejvíce vyděláte. Nahlédli jsme i pod pokličku Markova pracovního postupu – data ze Screaming Frogu prohání po cloudech, ve zmíněném Rku, v Google Data Studiu a v řadě skriptů.

Marek Prokop na SEO Restartu

Po restartu vzhůru do práce

Podtrženo sečteno, myslím, že SEO Restart nezklamal. Přednášející se shodli, že SEO není navzdory pesimistům mrtvé ani v roce 2019. Všichni řečníci měli zajímavé téma, někdo jej podal lépe, jiný hůře. Líbila se mi příprava akce a dostupnost MHD. Proběhly dvě soutěže. Potkal jsem řadu známých, které jsem zde nečekal.

A vlastně dnes, dva dny po akci, už jsou u většiny přednášek slajdy i dodatečné materiály vyvěšené na webu SEO Restartu. Jak jsem pochopil, videa z přednášek se tam také postupně objeví. Kdo jste tedy nenavštívil osobně, máte možnost přednášky shlédnout takto se zpožděním. A kdo ví, třeba se příště potkáme.

Reklama

Přidat komentář