Jak vyladit obsah webu na základě dat ze Search Console

Spousta lidí má neustále tendenci koukat jen na celkovou návštěvnost, případně na zdroje, ale vůbec nesleduje klíčová slova ve vyhledávačích, která přinesla tu návštěvnost. Přitom stačí kouknout do Search Console, kde jsou příležitosti pro vylepšení návštěvnosti webu jako na dlani.

Reklama

Jako majitelé webů máte možnost využít Google Search Consoli k tomu, abyste se podívali, na jaká klíčová slova (nebo jim říkejme hledané výrazy) se váš web ve vyhledávači již objevuje. Pro každý výraz vidíte aktuální pozici ve výsledcích hledání, počty prokliků i počty zobrazení v těchto výsledcích.

Díky Search Consoli tak máte vlastně všechny potřebné informace k tomu, abyste zlepšili svůj web efektivně. Má smysl zlepšovat pozici pro hledání výrazu, se kterým jste na pátém místě, ale hledá jej třeba jen deset lidí? Nebo pro výraz, kde jste sice až osmí, ale ten výraz hledá každý den pětistovka uživatelů Google?

Pokud jsou oba výrazy ve vztahu k vašemu webu relevantní, pak byste samozřejmě čas a energii měli věnovat tomu druhému, který vám přinese více potenciálních čtenářů, uživatelů, nakupujících

Čísla jsou fajn, ale důležitá je interpretace

Docela mě udivuje, že řada lidí, včetně různých agentur, kouká jen na celkovou návštěvnost. Případně porovnávají, kolik lidí jim přišlo z vyhledávačů, ze sociálních sítí, odkazem z jiných webů nebo přímou návštěvností.

Všechna tato dílčí čísla jsou k ničemu, pokud se na ně nepodíváte podrobně. Tak, jako vás bude zajímat, zda více lidí (potažmo těch, kteří něco nakoupí, kliknou na reklamu nebo si něco přečtou) přivádí Facebook nebo Twitter, měly by vás zajímat i detaily návštěvnosti z vyhledávačů.

Je fajn vědět, kolik lidí přišlo z Google. Je to slabota? Potřebujete zabrat? A jak to budete dělat? No my máme analýzu klíčových slov, takže podle ní naťukáme hromadu článků a nějak se ta návštěvnost zvedne.

Nejsem SEO profesionál. Jsem především programátor a pisálek. SEO dělám, protože mě baví a protože jej potřebuji. Nechci psát do šuplíku na web, který si lidé nepřečtou. Ale i jako programátor, který má SEO na vedlejšák, říkám: klíčovka je fajn, ale musíte vědět, jak jste s ní uspěli.

Nejde do nekonečna plodit nový obsah optimalizovaný pro tytéž výrazy. Časem si vás Google zaškatulkuje a zařadí si vás na nějakou pozici pro různá vyhledávaná slova. To vidím jako největší příležitost. Proč se složitě snažit prorazit s novou stránkou optimalizovanou na nový výraz, když už ve vyhledávači jste? Proč se raději nevěnovat možná jednoduššímu zlepšení aktuální pozice? Tam, kde máte šanci oslovit největší počet lidí?

Search Console a výkon vašeho webu

Podívejme se tedy do Google Search Console. Do místa, kde zjistíte, jak si na tom váš web stojí s existujícím obsahem, na který už nějací uživatelé chodí.

Poznámka: Google Search Console má momentálně starou a novou verzi. Doporučuji přepnout se do té nové, kterou popisuji i v článku. Pro začátečníky je přívětivější a má líbivější rozhraní.

Jestliže jste Search Consoli teď otevřeli poprvé, musíte do ní přidat adresu webu. Ideální, pokud se do ní přihlásíte stejným účtem, kterým chodíte do Google Analytics. Search Console tak snadněji pozná, že je web váš.

Ověření vlastnictví je totiž nutné. Google zde nebude zobrazovat data o vašem webu komukoli, tedy i případné konkurenci. Po přidání adresy máte několik možností, jak vlastnictví ověřit. Od vložení nějakých značek do webu, přes nahrání souboru až po ověření přístupu do Google Analytics.

Tip: Redakční systémy jako Drupal nebo WordPress mají modul či plugin, do kterého lze ověřovací značky pro Search Consoli jednoduše vložit. Případně požádejte svého webmastera, ať ověření Search Console provede a přidá vaši mailovou adresu ve správě webu v Search Consoli coby dalšího uživatele.

Jakmile máte web do Search Console přidaný, dejte nástroji nějaký čas, aby začal zobrazovat data. Po přepnutí do položky Výkon pak uvidíte za zvolené časové období celkové počty kliknutí na váš web ve vyhledávači, počet jeho zobrazení ve vyhledávači, průměrou pozici a graf.

Vás by ale měl zajímat přehled pod grafem. Tabulka s jednotlivými dotazy a možností seřadit sloupečky kliknutím v záhlaví ukazuje, co lidé zadali do vyhledávače, když se jim tam ukázal váš web nebo když se na něj dokonce z vyhledávače proklikli. To jsou ta čísla zobrazení a prokliky.

Google Search Console

Hned byste tedy měli mít jasno v tom, kterým výrazem máte šanci oslovit největší skupinu uživatelů. Černá šipka nad tabulkou nabízí její stažení v kompletní podobě, nebo otevření v online Tabulkách Google. Výhodou je, že pak uvidíte i sloupeček s průměrnou pozicí svého webu pro každý z hledaných výrazů.

Dotazy, stránky a další data

Z mého pohledu byste měli uvažovat právě na základě dotazů a výrazů, které lidi do vyhledávače zadali. Podobný přehled, ale zobrazující výskyty jednotlivých adres z webu ve vyhledávači a počty prokliků na ně, uvidíte po přepnutí přehledu do režimu Stránky.

Cílení na země samozřejmě nabídne podobná data, ale předpokládám, že čtenářů vlastnících weby s globálním dopadem tu mnoho nemám. Určitě vám tak přijde užitečnější přehled seskupený podle zařízení. Díky němu rychle uvidíte, kolik lidí přijde z Google na mobilu, tabletu či desktopu (počítače, notebooky). To zjistíte i z Google Analytics, zde je to více při ruce. Máte tak podklad pro rozhodnutí, jak moc se zabývat mobilní podobou svého webu.

Search Console ukáže i další data

U majitelů webů a agentur, se kterými se setkávám, je Search Console často nedoceněná. Od chvíle, kdy Google Analytics přestaly zobrazovat klíčová slova, přes která uživatelé na web přišli, je toto velmi jednoduchá možnost, jak se k nim opět zdarma dostat.

Než tedy začnete plodit hromady článků a posilovat svoje weby na různá slova z analýz, mrkněte do Search Console. Možná zjistíte, že jste chtěli věnovat snahu něčemu, co by se až tak nevyplatilo, ale zároveň najdete zajímavější příležitosti k vylepšení obsahu webu.

Není to jediná sada informací, kterou Search Console nabízí. V sekci Pokrytí najdete pro změnu přehled stránek, které má Google ve své databázi. Zobrazí zde chyby webu, na které narazil. A rovněž tak přehled adres na webu, které sice našel, ale rozhodl se je z nějakého důvodu ignorovat. Najdete zde samozřejmě i popisy těch chyb nebo příčin nezařazení do indexu.

Tagy: 

Reklama

Komentáře

Search Console je super, sám ji pravidelně využívám pro lepší představu o tom, jaký obsah návštěvníky webu zajímá. Osobně nejčastěji hledám stránky, které:
- mají hodně impresí
- nejsou úplně TOP v SERPu, ale taky nejsou úplně někde na chvostě
- nemají dobré CTR (~<20%)

To je podle mě to "low hanging fruit", kdy se optimalizací titulku (aby víc lákal ke kliku) a dalších meta informací dá poměrně dobře dostat s danou stránkou nahoru.

Jinak doporučuju posílat data do Data Studia, jsou na to i custom reporty, více viz třeba https://www.aleydasolis.com/en/search-engine-optimization/using-google-d...

No to je nádhera takový report. Dík za tip. Chtělo by to nějaký katalog podobných vychytávek v Data Studiu. Vždycky to objevím tak nějak náhodně.

Tvořím weby. Nabízím poradenství pro Drupal. Jsem na Twitteru.

Přidat komentář