Jak sledovat kliknutí na externí odkazy v Drupalu a WordPressu s pomocí Google Analytics

Google Analytics umožňuje docela pohodlně sledovat kliknutí na odchozí, externí odkazy na vašem webu. Můžete tak sledovat, kam posíláte své návštěvníky a třeba hodnotit, zda se vám vyplatila výměna odkazů co se přímé návštěvnosti týče. V Drupalu a WordPressu navíc nemusíte vůbec sáhnout do kódu.

Reklama

Sledování kliknutí na odchozí odkazy pomocí Google Analytics je pěkný způsob, jak mít přehled o tom, kam se z vašeho webu proklikávají jeho čtenáři. Můžete tak zjistit, kolik lidí zajímají odkazy v článcích, odkazy na další vaše projekty na jiných webech nebo třeba reklama. Prolinkování se sice mnohdy vyváří nejenom kvůli přímé návštěvnosti, ale to teď pomíjím.

Pěkný návod pro měření odchozích odkazů najdete přímo v nápovědě pro Google Analytics, viz Měření odchozích odkazů. Jak můžete zjistit, zprovoznění záznamu těchto dat vyžaduje určité zásahy do kódu vaší webové stránky.

Pokud používáte redakční systém Drupal nebo WordPress pak máte situaci poněkud jednodušší. Stačí správně zapnout příslušné nastavení a hlavně vědět, kde získané údaje v Google Analytics najdete.

Nastavení Google Analytics pro odchozí odkazy v Drupalu

Měřicí kód Google Analytics je možné do Drupalu vložit mnoha způsoby. Já používal tyto možnosti:

  • Vložení do šablony page.tpl.php v Drupalu 6
  • Vložení do šablony html.tpl.php v Drupalu 7
  • Modul Google Analytics s komfortním nastavením

Poslední volba je asi nejlepším řešením. Do nedávna byl trošku problém s tím, že nepodporovala nový kód Universal Analytics, to se však změnilo s verzí modulu 2.0 vydanou na začátku července. Pokud už chcete Universal Analytics používat, není už tedy důvod jej vkládat ručně do šablon.

Navíc použití modulu vám dovolí vyloučit z měření některé uživatelské role, například správce webu. Statistiky pak nejsou zkreslovány o návštěvy majitelů webu. Základní nastavení modulu je snadné. Z měřicího kódu, který vám vygeneruje Google, použijete pouze UA- číslo, které pak vložíte do nastavení modulu v Drupalu.

Nastavení Google Analytics v Drupalu

Zpět k měření kliknutí na odchozí odkazy. V nastavení modulu Google Analytics se ujistěte, že máte zapnutu volbu Track clicks on outbound links. Podobně můžete zapnout i sledování kliků na mailové odkazy nebo stahování souborů a obrázků.

Tip: aktuální verze modulu Google Analytics umí předávat i správné informace pro měření fragmentů adres coby zobrazení stránky. To je důležité hlavně pro tzv. jednostránkové weby, jejichž navigace jen roluje dlouhou stránkou a mění URL doplněním mřížky a nějaké značky.

Kde prohlížet kliknutí na odchozí odkazy v Google Analytics

Jakmile budete mít měření odchozích odkazů pomocí Google Analytics v Drupalu chvíli zapnuto, pak můžete kouknout do statistik na webu Google Analytics a podívat se, jaké jsou naměřené hodnoty.

Zjistil jsem, že mnoha lidem není na první pohled zřejmé, kde údaje o kliknutí na odchozí odkazy najdou. Toto měření není zaznamenáváno jako PageView, tedy zobrazení stránky, ale jako Event, Událost. Přihořívá?

V Google Analytics tedy přejděte do sekce Behavior » Events » Top Events. Máte-li zapnuto i sledování stahovaných souborů, uvidíte zde dvě sekce – Outbound links a Downloads. Klepněte na Outbound links a na další stránce na Click. Tím se dostanete do požadovaného přehledu, kde uvidíte jednotlivé externí adresy směřující ven z vašeho webu a počty kliknutí na ně.

Odchozí odkazy v Google Analytics

Měření odchozích odkazů ve WordPressu

Ve WordPressu používám na implementaci Google Analytics tento plugin od Yoast.com. Podobně jako modul v Drupalu i tento plugin pro WordPress dovede měřit stahování a klepnutí na odchozí odkazy. Nastavení je přitom stejně snadné, zase jenom zadáváte UA- číslo do nastavení pluginu.

Google Analytics ve WordPressu

Google Analytics vám pro takto připravený web nabídne v sekci Events poněkud detailnější členění, než to bylo u Drupalu. Uvidíte zde kategorie outbound-article, outbound-menu, outbound-widget a outbound-comment, jinými slovy sledování externích odkazů rozlišených podle toho, zda se nacházely v článku, menu, widgetu nebo v komentáři.

Google Analytics a Události z WordPressu

slevové kupony

Reklama

Komentáře

Dobrý den,

děkuji za zajímavý článek. Měl bych jeden dotaz ohledně GA a Drupal 7. Mám několik stránek na Drupal 7 všechny propojeny s GA a u dvou z nich mi GA načítají nesmyslné počty zobrazení stránek. Návštěvy i uživatelé v pořádku, ale klikne li někdo na obrázek nebo ikonu napočítá to místo jedné návštěvy třeba 20 návštěv. Zkoušel jsem různá nastavení modulu, ale vše bez úspěchu.

Netušíte náhodou kde by mohl být háček.

Předem děkuji za jaký kolik nápad nebo pomoc.

O.

Jak se vám ten obrázek zobrazuje? Myslíte to zobrazení v Colorboxu, co máte na hodnotimezabavu.cz? Dovedl bych si představit, že tam je nějaký problém v JavaScriptu, který událost kliknutí znásobí. Nicméně toto by nemělo být započteno do PageViews, ale spíše do těch downloadů, ne?

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Dobrý den,

Zobrazení mam nastaveno viz. obrázek níže. Ano jedna se o Colorbox na hodnotimezabavu.cz. GA se to zobrazuje opravdu jako zobrazení stránek.

Děkuji za pomoc

Omlouvám se obrázky to nějak nevzalo.

Nastavení Colorbox: Content image style: ikonka
Colorbox image style: Original image
Colorbox gallery type: Per post gallery
Colorbox caption: Automatické

O.

Koukal jsem do issues a musím změnit názor. Ono to tam je schválně asi 5 měsíců a řekl bych, že je to vlastně správně. V Colorboxu se mohou zobrazovat různé části webu, takže v podstatě to je PageView. Jako když třeba procházíte nějakou galerii, kde se obrázky zobrazují přímo ve stránce.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Přidat komentář