Ohlédnutí za akcí SEOloger naživo z pohledu vývojáře webů

Ač duší vývojář, přeci jenom mám i několik vlastních projektů, a přestože SEO nedělám aktivně, rád jsem v obraze. S radostí jsem proto vyrazil na akci SEOloger naživo, kterou pořádala hvězda tohoto oboru Pavel Ungr. Jaké to bylo?

Lidi od SEO se s vývojáři nemají moc rádi. Dozvěděl jsem se to na snídani, slyšel jsem to v panelové diskuzi, znám to i z vlastní praxe. Spoustu SEO kecálistů bych totiž častokrát s chutí poslal do háje zeleného, když si čtu jejich požadavky stojící absolutně mimo technické řešení daného klientova webu.

I proto jsem byl zvědavý, jak se mi tato akce zaměřená právě na odborníky a lidi točící se okolo optimalizací pro vyhledávače bude coby vývojáři líbit. A musím říci, že kladné dojmy převažovaly.

Relax, to za prvé

Už jen ta příležitost vypadnout ze stereotypu programování v Symfony a tvorby webů na Drupalu někam mimo civilizaci (hotel stojí na samotě v lesích u rybníka), stála za to. V pátek jsem zapíchl poslední středník do kódu a vyrazil.

Na místě jsem byl večer jako jeden z prvních, do večeře daleko, tak jsem využil toho, že ostatní asi příroda nelákala a vyrazil k zátiší u rybníka. Po hodinovém civění do nikam, poslechu ptáčků a šumění jarních lístků jsem musel konstatovat, že výběr lokality se Pavlovi rozhodně povedl. Navíc je Skalský dvůr u Bystřice nad Pernštejnem mezi Prahou a Brnem, takže i z tohoto hlediska to myslím byla dobrá volba.

Rybík u hotelu Skalský dvůr

Zajímavé informace, to za druhé

Mám-li shrnout tuto akci, musím se vyjádřit i k jednotlivým přednáškám. Oproti původnímu plánu došlo ke změně programu, kdy se Pavel Ungr plánoval vzdát své přednášky o „klíčovce“, nakonec však byla a podle počtu lidí v sále určitě nebyla zbytečná. Ale popořadě:

Jak využít data pro zlepšení obsahu webu a Karel Hladiš

Bohužel hned první přednáška pro mě byla zklamáním. Plán sliboval ukázat, jak pomocí různých nástrojů pro práci s daty objevit potenciál svých stránek. Bohužel mi to přišlo jako hromada bezobsažných teoretických vět. Karel byl jako přednášející takový ani ryba ani rak. Skoro bych se nebál říct, že mi jeho vystoupení připomínalo design Collabimu, jehož je novým produktovým manažerem.

Hodně mi vadily anglicismy, neustálé opakování slova „tak“ při otevření každého nového slajdu a vlastně i každého bodu na slajdech. Vypadalo to jako čtení textu z obrazovky, navíc Karel neudržoval oční kontakt s publikem.

Čekal jsem více praktických tipů, nejenom povídání o tom, že Google Search Console existuje a že je v ní přehled klíčových slov, který lze tahat do Tabulek Google. Nebo povídání o tom, že je dobré si vést deníček změn a pak sledovat, jak se na webu různé optimalizace časem projevily. To je snad samozřejmé. Alespoň mi to tak přijde jako člověku, který se přitom SEO neživí.

Dál se vyjadřovat nebudu, prostě to silně subjektivním dojmem vnímám negativně. Ale co jsem se s pár lidmi bavil, tak špatné to prý nebylo.

Ale abych našel i něco pozitivního – zazněl, sice velice neurčitý, ale pro mě zajímavý tip na R for SEO, tedy na různé skripty v jazyce R pro analýzu dat. Určitě budu googlovat. Mimochodem v Collabimu nejsou jen suchaři, například Jirka Koutný měl spoustu podnětných připomínek v diskuzích během celého dne.

Jak se dostat do Featured Snippetu a Martin Šimko s Marií Štouračovou

To druhá přednáška, to bylo jiné kafe. Svižná, živá, zajímavá, plná příkladů teoretických i zkušeností z praxe a reálného testování. Martin i Marie jsou z agentury Roberta Němce a bylo vidět, že vědí, o čem mluví. Pokud netušíte, tak Featured Snippety jsou nulté záznamy ve výsledcích hledání u některých frázi. Zkuste si například do Google zadat Co je pivo.

Perfektní téma, k přednášce jsem si udělal asi nejvíce poznámek, co všechno budu zkoušet u svých projektů. Kromě poslechu bylo i na co a koho koukat. Mimochodem palec nahoru i za zvolené příklady doprovázené zmíněným pivem.

SEOloger naživo

Server logy a jak je použít pro SEO a Filip Podstavec

Výrazně technické téma pro pokročilé, jak to Filip prezentoval. Souhlasím, že pro většinu lidí od SEO to asi muselo být složité: používat příkazový řádek a v něm nějaké skripty pro analýzu access logu. A to je právě to, co u lidí od SEO nesnáším. Velmi málo z nich má trošku hlubší technické povědomí o tom, jak weby na pozadí fungují. Kdyby pobrali alespoň věci z této přednášky, bylo by vývojářům hned lépe. Zlé jazyky by možná řekli, že by pak vývojářům o to více kecali do práce, ale to je úhel pohledu.

Každopádně za tuto osvětovou přednášku jsem rád, byť samozřejmě s access logem běžně pracuju. I tak jsem díky ní došel k tomu, že budu muset vyzkoušet OpenRefine, http hlavičku If-Modified-Since a nástroj GoAccess (který ale nebyl zmíněn přímo Filipem).

Na přednášce mi trošku vadilo, že Filip pletl pojmy nástroj, příkaz, funkce. Vězte, že takové awk či grep nejsou funkce GNU. To jsou samostatné programy pracující v příkazovém řádku. V případě AWK můžeme mluvit i o tom, že je to vlastně samostatný počítačový jazyk pro zpracování dat.

SEOloger naživo

Tři konkrétní postupy, jak získat odkazy bez placení a Zdeněk Dvořák

Další zajímavou přednášku s tipy z praxe si připravil známý linkbuilder Zdeněk Dvořák. Netuším, jestli bych se do něčeho takového pouštěl sám, rozhodně to ale byla výborná inspirace, jak získávat větší množství zpětných odkazů a vyhnout se přitom jejich nákupu za peníze.

Panelová diskuze

Mám rád, když se k různým tématům sejde více lidí a více názorů. Nikdo totiž není neomylný, pravda rozhodně nemusí být jedna jediná a je dobré si poslechnout více argumentů. Proto považuju různé panelové diskuze na takových setkáních za dobrý formát. V daném případě zaznívaly i různé hlasy z publika. Opět inspirativní povídání.

Panelová diskuze SEOlogeru naživo

Navíc jsem si tu trošku opravil názor na Karla Hladiše. Jeho poznámka o tom, že se snaží vývojářům předepsat vzor toho, jak mají do webu implementovat různé měřicí kódy, je totiž nesmírně důležitá a byl bych rád, aby nezapadla. Je to rozhodně věc, která pomůže k tomu, aby takový úkol bych rychleji dokončen a vývojář nebyl otráven tím, že bude dvě hodiny studovat, jak daná věc vlastně funguje.

Klíčovka Pavla Ungra

Plánovaná, zrušená a nakonec po večeři obnovená přednáška od Pavla bylo spíše takové povídání. Velká interakce s publikem, sešla se spousta názorů, co jak dělat a myslím, že pro řadu lidí to bylo přínosné. Musím říci, že toto téma sice bylo docela mimo to, co bych někdy dělal nebo dělat chtěl, ale jsem rád, že jsem vyslechl různé těžkosti, na které se při analýze klíčových slov naráží.

A zatřetí, networking

To hnusné anglické slovo sice nemusím, ale už jsem tak asimilován, že jej zde napíšu. Networking, neboli setkávání, potkávání a navazování kontaktů je dalším rozměrem podobných akcí. Potkal jsem zajímavé lidi, s pár přáteli jsem se po delší době viděl, probrali jsme u piva nejenom SEO, ale i řadu jiných věcí. Došla řeč i na můj oblíbený Drupal.

Pokud bych to měl shrnout, považuji SEOloger naživo za povedenou akci a pravděpodobně bych se na nějaký příští termín opět přihlásil. Přesto, že jako vývojář stojím na opačné straně. Mám rád přehled o práci a potížích ostatních lidí, se kterými nás pojí společný výsledek – kvalitní web.

Druhá a třetí fotka je od Jiřího Krejčíka, další najdete na jeho Flickru.

Přečtěte si, jaký byl SEOloger v roce 2019.

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Nové diskuze
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru