Jaký byl SEOloger 2023 naživo? Naštěstí nejen o AI

Další ročník Pavlem Ungrem pořádaného víkendu pro speciality v SEO je za námi. Spíše než o konferenci tu jde o neformální setkání kolegů z oboru, pokec a pivo, to vše doplněné několika přednáškami. Populární téma AI tu nechybělo, ale vše se točilo hlavně okolo klasické práce.

Jak je již tradicí SEOloger naživo se pořádal v prostorách hotelu Skalský dvůr na Vysočině, kousek od Nového Města na Moravě. Za ty roky mám pocit, že úroveň jeho služeb šla trochu dolů, zejména po covidu. Od obsluhy, po kvalitu jídla. Ale to je na této akci to nejméně podstatné.

Rád jsem po roce potkal známé a kamarády, s dalšími kolegy z oboru jsem se seznámil a především jsem, jak je mým zvykem, zapsal řadu postřehů, které shrnuji na následujících řádcích.

Image
SEOloger 2023
SEOloger 2023, foto Petr Krauz

Letošní ročník byl “zajímavý” i tím, že skoro polovina přednášejících byly holky. Byť mě to až tak netrápí a zajímá mě, co kdo říká, než jeho vizuál, bylo to takové přirozenější, když člověk neseděl na další sausage party. A musím říct, že všechny přednášky byly fajn. Některé lepší než jiné, ale to tak bývá.

Image
SEOloger 2023

Lokální SEO, ROPO efekt a proč mít Google Business Profile

Anna Schumacher. Rychlá rekapitulace, co to je lokální SEO, kde se objevuje v SERPu. Co je třeba dodržovat? Aktualizované informace o firmě, lokalizovaný obsah, lokalizovaný linkbuilding. Velkou roli hraje vzdálenost. Zmínky na recenzních webech, lokalizovaná strukturovaná data.

Pracujte s Google Business Profile. Kupodivu řada klientů stále nemá mobile friendly web. Používejte na webu samostatné landing pages pro jednotlivé pobočky, stránky s kontakty. Anna doporučuje Google Mapu na webu a lokální alt texty u obrázků (kadeřnictví v Praze).

Co je ROPO efekt? Research Online, Purchase Offline. Zákazníci dělají průzkum na internetu, ale nákup uskuteční osobně na pobočce. Potvrzuji. V řadě případů funguji zrovna tak.

Následovalo představení, co umí Google Business Profile. Kromě lokálního SEO pomáhá budovat brand a zabrat výraznou plochu ve výsledcích vyhledávání. Sledujte v něm počty interakcí, například kolik lidí hledalo trasu na pobočku. Využívejte Google posty.

Jak vylepšit byznys profil na Google? Pokud nemáte fyzické produkty a jejich fotky, použijte grafiku. Pracujte s příspěvky, ovšem nekoncipujte je jako pro sociální síť, ale prezentujte své výsledky, abyste podpořili brand. Využívejte 360° fotky. Pracujte se sezónní změnou primárních kategorií (prodejce tepelných čerpadel vs. prodejce klimatizací, zima vs. léto). V profilu je možné napojit třetí strany, například rezervace pokojů přes Booking. Co se recenzí týče, dobré a důvěryhodné hodnocení je 4,2 až 4,5 hvězdiček. Vyhodnocujte.

Tip: faktory pro dobré umístění v lokálním SEO, 2023 Local Search Ranking Factors.

Ako moc sú v SEO dôležité typy obsahu

Viliam Kanianský. Co je typ obsahu? Od specifikace content type v HTTP hlavičce, přes strukturovaná data až k nastavení členění v rámci redakčního systému. Obvykle je dělí struktura obsahových prvků a mohou mít zásadní vliv na úspěch v SEO a ukázat zajímavý pohled při auditu webu.

Příkladem z praxe jsou například case studies, produkty, články. Viliam rozlišuje technické typy obsahu vycházející z redakčního systému a obsahově orientované, jak si editoři zvyknou obsah psát. 

Dle zkušeností Viliama se nyní vyhledávače více zaměřují na sitemapy a procházejí stránky dle toho, jak se v mapě vyskytují. Sám různé typy obsahu využívá při analýzách, pomáhají mu lépe se zaměřovat na konkrétní cíle, které je potřeba na webu vylepšit.

Během přednášky padla zmínka také o mém článku Využijte skupiny obsahu v GA4, za což moc děkuji.

Bing, Baidu, a budoucnost marketingu

Sarah Presch. Svět je větší než naše bublina a v každé části oblasti světa mohou mít jiné oblíbené aplikace, služby a komunikační kanály. Ne každý používá Google nebo Facebook. Pokud nepoužijete zahraniční kanály, klienti vás nenajdou. 

Bing neříká ne na metatag keywords. Je pro něj nejdůležitější kvalita stránek. Lépe rozumí multimediálnímu obsahu, necrawluje tak často jako Google, jsou pro něj důležitější sociální signály než pro Google. 

Čína. Proč se jí zabývat? Abychom se připravili, co tu bude v marketingu za deset let. New Retail - Jack Ma. Přes 70 % spotřebitelů považuje nakupování za zábavu. Inovace New Retailu: extrémní digitalizace, okamžitý nákup (třeba rovnou kliknou na nákup oblečení v aplikaci během módní přehlídky), kvalita, důležitost displejů v obchodech.

Případová studie Freshippo. Popis zvyků typické mladé Číňanky. Všechno se tam řeší digitálně bez živé asistence. Od nákupů v samoobsluze a platby přes displej a QR kódy, přes objednávání jídla na WeChat, objednávky taxi nebo obdržení slevového kódu v kavárně na téže platformě.

WeChat je výrazně větší než Facebook, používá 90 % Číňanů, šestá největší sociální síť na světě. Od FB se liší, má to i miniprogramy, digitální peněženku a řadu dalších využití.

Weibo i WeChat jsou více než sociální síť, spíše je lepší pojem životní styl. WeChat má dvě verze, jedna pro cizince, jedna pro Číňany.

Baidu. Jejich alternativa Google s úplně jinými ranking faktory. Nepodporuje hreflangs, JavaScript, schema.org, canonicals, jen čisté HTML a hierarchickou strukturu. Je třeba mít registraci ICP. Zatím indexuje obsah v jiných jazycích, ale do budoucna asi bude podporovat jenom čínštinu. Mají striktní pravidla pro titulky stránek, které se ve vyhledávači objeví.

Bezva netypická přednáška se zajímavým pohledem do zahraničí, kde to funguje o poznání jinak než u nás.

Image
SEOloger 2023 a Jan Polzer
SEOloger 2023, foto Petr Krauz

Jak prodat SEO klientovi

Zlatica Luknárová. Patrik Magoš. Prodej a jiná oddělení spolu často nekomunikují, často sales slíbí klientovi řadu věcí, na které pak ostatní koukají. Většina klientů má o SEO omezené informace. Umí podnikat a SEO specialista je pro ně jedním z koleček v byznysu. 

Na Slovensku v pátém ročníku studia marketingu obvykle odpovídají jen velmi neurčitě na otázky okolo SEO. Podobně klienti po několikatýdenní kurzu. Použijte slovníček. Je potřeba s nimi jít polopaticky. Jak školit prodejce SEO? Naučte je říkat klientovi: podíváme se na to a najdeme řešení.

Primární úlohou marketingu je vydělávat klientovi peníze. Často na vás nebude mít čas a ani jej mít nechce, proto si vás najal. 

Typy spoluprací:

  • Klient, který vše ví, vše zná, byl na kurzu a umí to lépe, jak specialista s roky praxe. Raději spolupráci ukončit.
  • Alibista. Však vy jste profesionál. 
  • Je mi to jedno. Volte ke klientovi přístup k jeho změně na následující typ.
  • Pojďme spolu najít cestu. Ideální klient.

Další rozdíly ve spolupráci vyplývají z toho, zda klient má nebo nemá na SEO vlastního marketéra. 

Zadefinujte si cíle, spolupracujte na dosažení společných cílů, netlučte hlavou do zdi, nepodceňujte sílu kontaktů. Jak obhájit SEO předtím, než se objeví výsledky? Připravte klienta na to, že analýza zabere dva tři měsíce, následně bude implementace, budujte důvěru. První rok výsledky asi nebudou.

Úskalí? Jednorázová spolupráce je méně problémová než dlouhodobá. Dalším úskalím je závislost na developerech. Možnosti CMS také zásadně vstupují do hry. Závislost na jiných oddělení specialistů.

Regulace AI z pohledu práva

Petra Dolejšová. Příklady, co je a není autorské dílo. Všechny fotky jsou autorské dílo, kromě screenshotu obrazovky. Fotka, kterou vytvořila opice, není autorské dílo, z pohledu zákona nemá autora. Pokud něco vytvoříte sami, můžete to používat. Pozor na inspiraci vs. vykradení. 

Příklad: drunk surfing pada a vygenerovaná fotka z AI. Autorem je software, ne člověk. Je to dostatečně kreativní? Ne. Takže nemají právní ochranu. Stejně tak výstupy z Midjourney, pro které prompt vygenerovalo ChatGPT.

Claimy pro marketing vygenerované v ChatGPT: výstup nemá ochranu, ale pokud to vezmeme jako podklad a doladíme v rámci kreativní práce, tak už to ochranu má. 

Pozor na vygenerované fotky z AI, které pracují s chráněnými díly, například fotky s Mickey Mousem nebo fotky, kde chceme stylizování podle někoho.

Upravte si smlouvy s klienty. Měli by odsouhlasit použití AI a měli byste si ošetřit situace, kdy AI způsobí nějaký problém s autorskými právy. 

EU v legislativě k AI zaspala. Na jednu stranu tedy AI propaguje, na druhou stranu omezuje legislativou. Je tu nařízení pro velké subjekty tvořící chytrá zařízení, že jejich data musejí být otevřená. Třídění Ai nástrojů, některé se budou muset nahlašovat do databáze, aby bylo jasné, z čeho se učily. Pokud šíříme fotku pro marketing, je nutné uvádět, že ji vygenerovala AI - zatím v návrhu.

Workshop R a ChatGPT

Marek Prokop. Poobědová přednáška byla zajímavá tím, že nešlo o přednášku ale workshop. Jak říkal Marek, Pavel Ungr nestihl jeho školení, tak jej pozval na tuto akci s tím, aby své školení zkrátil na hodinu.

Image
SEOloger 2023

Ale vážně. Už jsem viděl několik Markových přednášek o využití R v SEO a vždy to bylo nesmírně zajímavé. Včetně zmíněného školení. Tentokrát nám Marek ukázal využití R a umělé inteligence v podobě ChatGPT pro klasifikaci klíčových slov načtených ze Search Console a následně zobrazení v grafech.

Zároveň zmínil úskalí. Zatím se nelze stoprocentně spolehnout na konzistenci výsledků, druhým problémem je pak rychlost, s jakou ChatGPT odpovídá. Dané řešení tak lze využít jen pro menší weby. Na druhou stranu, kdo bude připraven, nebude poražen.

Kompletní skript v podobě quarto dokumentu Marek zveřejnil na svém GitHubu.

SaaS SEO: Specifika, příležitosti a nejčastější chyby

Michal Pecánek. Zajímavý pohled na řešení SEO problematiky u SaaS společností a projektů. SEO je v SaaS projektech zapojeno do mnoha oddělení v celé firmě. Často jde o drahé produkty, také mají vysoký burn rate. 

pSEO – programatické SEO. Většina obsahu je vzor měněná pomocí proměnných.

Externí pisálci pro Saas moc nefungují. Průměrná cena dobrého článku na blog dlouhého 2 až 3000 slov, cena od 2000 dolarů.

Pokud už máme traffic, je dobré blogposty projít a zjistit, zda je to dobře optimalizované pro konverzi – nechybí výrazné CTA? Nezapomínejte na kvalitní produktové screenshoty, na SaaS webech dost často chybí. Používejte správnou anotaci k obrázkům. 

Vlastní data jsou nejlepší odkazová aktiva. Ale je potřeba vymyslet dobrou outreach kampaň, díky které budou lidé váš obsah sdílet a linkovat.

Image
SEOloger 2023

JavaScript SEO od začátku až do konce

Martin Žatkovič ze Seznamu. Na začátek nás seznámil s tím, jak se liší zdrojový kód a vyrenderované HTML. Vyhledávače vidí primárně verzi webu se zdrojovým kódem bez vyrenderování. 

Plugin View Rendered Source porovnává kód ze serveru s tím, co se nakonec vyrenderuje. Martin nám ukázal řadu tipů, jak se podívat, jaké HTML vyhledávač nakonec zpracovává. Připomněl, že vyrenderování stránky s JS stojí vyhledávač výrazně více času i peněz. Proto to dost často nepodporují.

Seznam a JavaScript. Primárně podporuje jenom news weby. 

LLM (Language Large Model) zpracuje data podle toho, jak je to LLM krmené. Pravděpodobně renderování nepoužívají. Časté využití CommonCrawl a Apache Nutch. ChatGPT dneska nepracuje s JS. 

Zkrátka ze všeho vyplývá, že ideální je server side rendering.

Bing by podle zpráv z roku 2019 měl renderovat a využívat k tomu Edge. Doporučenou cestou bylo Dynamic Rendering. 

Google říká, že podporuje client side rendering a jako jediný to spolehlivě dělá (nesmíte mu ale blokovat JavaScriptové soubory, CSS a API). U malého webu tedy v pohodě, u velkého je lepší kvůli crawl budgetu spíše SSR. Co si vyrenderuje? Nyní pro renderování pravděpodobně používají Chrome 112.

Při použití Client Side Renderingu není třeba na serveru téměř nic navíc řešit. 

Při použití Dynamic Renderingu je třeba mít renderovací farmu. Stojí to výpočetní výkon, dnes již nedává smysl. 

Server Side Templating – relativně rychlé řešení, které ale znamená mít dvě verze webu a dvojnásobek práce pro vývoj frontendu.

Server Side Rendering generuje stránky přímo na serveru. Potřeba výkonějších serverů, vše je součástí Node.js. Nevytváříte nic speciálně jen pro vyhledávače. 

Server Side Rendering a hydratace – aplikace se stáhne ze serveru a dále se to už chová jako aplikace. Pro roboty je to OK, zajímá je ta přímo stažená stránka. 

Dynamic Server Side Rendering. Kombinace SSR a DR. 

Při technickém auditu není jednoduchá cesta prostě říci, předělat web z CSR na SSR. Stojí to peníze a čas a při pohledu vizuálně se na webu nic nezmění. Navíc řada vývojářů není šikovná ve vztahu k SEO. Martin nám dále ukázal nejčastější faily, které nás při takových změnách mohou potkat.

Panelová diskuse o SEO

Po večeři jsme se ještě sešli na společné focení a panelovou diskuzi s přednášejícími. večerem rezonovala samozřejmě AI.

Google vs. Seznam? Řeší se hlavně Google. Sarah řeší v zahraničí korejské a čínské vyhledávače, občas Yahoo. 

Má cenu řešit seo, když bude AI? Občas se už klienti ptají, ale seo nerozporuji. Ta doba asi přijde. Navíc mladí lidi nepoužívají Google, ale hledají na sociálních sítích, hlavně Tiktoku.

Umí lidi dobře hledat? Ne. Co nás teda vede k tomu, že by měli umět dobře konverzovat s AI? 

Setkání se opět vydařilo a jak to u podobných akcí bývá, kromě přednášek si člověk odváží i řadu kontaktů. A tak to má být. Těším se na příště.

Další reporty

Fotky z akce, které pořídil Petr Krauz, najdete v jeho blogu.

5 věcí, co jsem si odnesl ze SEOlogeru naživo 2023 (Patrik Pilous)

Odkazy na prezentace na oficiálním webu

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Nové diskuze
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru