Taky jsem si myslel, že podvodné e-shopy mě nenachytají. Donedávna

Na internetu se pohybuji od devadesátých let, zabývám se tvorbou webů, sleduji témata z oblasti bezpečnosti, zkrátka řekl bych, že s počítačem umím lépe než většina běžné populace. Ale o tom to není. Sociální inženýrství v negativním slova smyslu jednou nachytá každého.

Můžete si stokrát říkat, jak jste obezřetní a že si na vás počítačoví záškodníci nepřijdou, ale každý má občas slabší chvilku. Já si taky roky myslel, že mě nachytat nemohou. Smál jsem se z mého pohledu hlupákům, kteří byli schopni věřit princům, advokátům se smyšlenkami o dědictví, zaručeným investicím, neuvěřitelným slevám a téměř magickým produktům, které se jinde sehnat nedají.

Ano, přiznávám, v mládí někdy na gymplu jsem se jako trubka nachytal na otřepanou historku pána na nádraží, kterého okradli a on potřeboval na lístek domů. Ale od té doby jsem si s přibývajícími roky říkal: jen to na mě zkoušejte, já přece vím, o čem je svět.

Jak namyšlené.

Na každého jednou dojde. V mém případě do této životní zkušenosti zahučelo jen asi dvanáct stovek. Vlastně bych měl být rád, za tu cenu je to zajímavá zkušenost. Ale pojďme na to od začátku.

eshopy

Jak jsem se nachytal na podvodný e-shop

Online platby mám u nás doma pod palcem já. Na internetu samozřejmě nakupujeme oba, skoro bych řekl, že partnerka mnohem častěji. Ale využívá raději dobírku s tím, že jen velmi výjimečně něco zaplatíme z mé karty pro online platby. Má přece doma odborníka, že…

Já se snažím dávat si při jakékoli online platbě velký pozor. Nejčastěji nakupuji software nebo nějaké digitální služby. Pokud to není zrovna platba pro Adobe, Serif, Microsoft, Alza, CZC a jiné ověřené značky nebo mou oblíbenou pizzerii, preferuji platbu přes PayPal, kde mám navázanou kartu. Minimálně pro to, že například zrušení povolenek pro opakované platby a předplatné mám pohodlně na jednom místě v PayPal účtu.

Pravdou je, že až donedávna jsem nikdy nestřelil vedle. Proto, když jsem slyšel, jak partnerka láteří, že ten nový skvělý e-shop s oblečením jak na potvoru neposílá na dobírku a chce platbu předem, klidně jsem se nabídl, že to vyřeším.

Otevřel jsem stránky e-shopu a kouknul se, co tam vše mají:

  • Ověřeno zákazníky. Hm, Heureka by přece nedala svůj odznáček nějakým šmejdům.
  • V patičce je provozovatel, nějaké s.r.o. Uvádějí IČ a DIČ.
  • Mají tam e-mail na zákaznickou podporu.
  • Texty jsou hezky česky, nevypadá to jako strojový překlad.
  • Jsou tam zmínky o cookies a GDPR.
  • Mají tam i svoje obchodní podmínky, no co bych měl ještě dál ověřovat?

Takže jsem zamával kartičkou, vyplnil formulář, odklikl platbu a vzal do ruky telefon s tím, že platbu potvrdím skrze své internetové bankovnictví, tak jako vždy.

Že by mohlo být něco špatně, mi začalo v hlavě šrotovat za pár minut, protože peníze se strhly z účtu, aniž bych platbu potvrzoval. No nic, to se stává. Tak třeba nám v balíčku nepošlou jen starý papír.

Uplynul nějaký týden, zboží nepřicházelo, tak jsem začal sondovat po internetu, co je onen e-shop zač. A nestačil jsem se divit, co jsem v diskusích našel. Netřeba se bát, že pošlou prázdný balíček. Oni v řadě případů neposílají objednávky v dohledné době vůbec. Pokud se na někoho štěstí po dlouhých měsících usmálo, pak dostal jen nějaké nekvalitní krámy, které neodpovídaly fotkám a popisu.

Třešničkou na dortu pak byla televizní reportáž o podvodech na internetu, kde jsem uviděl stejné webové stránky. Joj, to bylo mrzení a stydění „odborníka“…

Kde jsem udělal chybu?

S odstupem času jsem přemýšlel, co jsem mohl udělat jinak, abych podvodný e-shop rozpoznal. Shrnul bych to pod jedno slovo. Pozornost. Kdybych výše uvedené body prohlédl pozorněji, tak bych zjistil mimo jiné následující:

  • Originální modré Ověřeno zákazníky od Heuréky je přece něco jiného než podobně vypadající černé Oceněno zákazníky. Nikam to neodkazuje a hvězdiček si na web může každý dát, kolik jej napadne. Tohle bych zpětně viděl jako nejrychlejší vodítko, že něco nehraje.
  • Provozovatel a obchodní podmínky. Asi nikdo nebude zkoumat do určité částky nákupu firmu přes obchodní rejstříky. Ale kdybych si přečetl trochu pozorněji obchodní podmínky, tak bych zjistil, že nejde o e-shop ale online tržiště se sídlem v Dubaji a česká firma z patičky je pouze nějaký lokální administrátor.
  • Skuteční prodejci jsou výhradně asi čínské firmy. Nic v zásadě proti, ale to pak mohu jít přímo na Aliexpress.
  • V dodacích podmínkách je krátká zmínka o tom, že zboží může dorazit i za 180 dnů.
  • V patičce je logo ocenění, které ve skutečnosti existuje dle názvu jen na tomto webu.
  • Někoho by asi mohlo zmást, že název a doména se jedním chybějícím písmenkem liší od kvalitního zahraničního e-shopu. Nebyl to ale můj případ, neb jsem jej neznal.

Tolik v kostce. Záměrně tu neuvádím název e-shopu, protože nechci být někde popotahován za slovíčkaření. Na tomto příkladu je totiž zákeřné, že nejde o čistokrevný podvod. Oni přece uvádějí, jak to doopravdy je. Že nejsou e-shop, ale galerie se sídlem jinde a dodavateli taky odjinud. Upozorňují, jak to může být s dodacími lhůtami. V podstatě to jde na vrub mé nedostatečné pozornosti.

Ale chtěl jsem se podělit o svou zkušenost a přidat upozornění, že ani když vše vypadá na oko správně a dle pravidel, může být pravda trochu jinde.

Být senior, asi nainstaluji prohlížeč od Seznamu. Jen ze zajímavosti jsem jej vyzkoušel a on na tento konkrétní e-shop uživatele upozorní výstražnou zprávou. Pěkné. Ale zkusím to ještě chvíli dál táhnout se svým oblíbeným Firefoxem. Budu teď ale pozornější.

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

návštěvník

Pokud jste platil kartou, pak můžete požádat svou banku o vrácení platby.

Profile picture for user Jan Polzer

To sice mohu, ale vzhledem k formulaci obchodních podmínek na tom webu, bych si až tak nefandil. Navíc trávit čas papírováním je pro mě kontraproduktivní.

návštěvník

Nejde náhodou o Bonky? Jestli jo, nejspíš jste mě zachránil. Díky

návštěvník

Jak píše Petr výše. Kontaktuje svoji BANKU. Pokud jste platil kartou (VISA apod.), tak Vám platbu vrátí. Cancy na webu šmejda vůbec nestudujte.

Profile picture for user Jan Polzer

Díky ještě jednou oběma. Ale záměrem tohoto článku nebyl nářek, že jsem přišel o 1200 a hledat, jak je vymoci zpět. Záměrem bylo se podělit, že i zkušený uživatel internetu se může napálit a popsat zpětně své chyby.

návštěvník

Tak ja myslil, ze rady kolegu nejsou od veci a byl by to namet na dalsi clanek - Jak jsem (ne)dostal penize zpet. Ihned bych poslal email, ez odstupiji od kupni smlouvy a pres banku zadal penize zpet...

návštěvník

PS: Ještě je zajímavé, že podobné eshopy umožňují odstoupit od smlouvy, ale až zboží dorazí, a poštovné jde za kupujícím - prodávající pobývá v Číně.

návštěvník

Taky jsem skoro "uvěřil" mammutcz.com . V uvozovkách - na první pohled - protože samozřejmě si kontroly pečlivě udělám, ale ty stránky vypadají celkem zdařile, pak už tam je vidět nesmysly v názvech polložek, generická chybová stránka při zadání nesmyslém URL

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Nové diskuze
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru