Pár postřehů z aplikace Zeerat sloužící pro monitorování zákazníků na webu

Zeerat není první aplikace nahrávající chování lidí na webu, na kterou jsem narazil. Zaujala mě ale nabídkou virtuálního asistenta, který prý sám prohledá získané videozáznamy a najde problémy za mě. To stálo za vyzkoušení.

Reklama

Proč vůbec sledovat chování lidí na webu? A proč používat jiný nástroj, než Google Analytics? Inu, klasické vyhodnocování návštěvnosti vám sice řekne, kolik lidí navštívilo tu kterou stránku, jak se tam dostali, kam šli dál, kolik jich vyplnilo nějaký formulář a kolik jich uskutečnilo nákup v eshopu. Nabídnou vám i spárování s náklady na reklamu a podobně.

Jenže jsem se v řadě případů setkal s tím, že to prostě nestačí. K odhalení, proč někdo nějaký formulář nevyplní, vám to nedá žádné podklady. Avšak když si chování návštěvníka „natočíte“ na video, pak hned vidíte, že třeba bezradně tápe okolo nějakého políčka ve formuláři. Že nemůže najít nákupní tlačítko. Že musí zběsile rolovat stránkou.

A pak už je jen na vás a vašem citu pro vyhodnocení těchto situací, jak se získanými údaji naložíte a jaké změny do svého webu zapracujete.

Před časem jsem tu zmiňoval nahrávací aplikaci Smartlook. Ta je moc fajn, umí nahrávat videa a nabízí na web live chat se zákazníkem. Zeerat jsem objevil coby konkurenční službu, která sice neumí chatovací okénko, na druhou stranu slibuje ušetřit čas prohlížením videa. Dovede totiž vycucnout to nejdůležitější – problémy lidí a vyplněné formuláře.

První kroky v Zeeratu

Po registraci a přihlášení se dostanete do přehledného administračního rozhraní, ve kterém přidáte nový web a vygenerovaný kód pro měřidlo vložíte do svých stránek. Za dnes již v podstatě nezbytné považuji přidání dalších osob, které mohou koukat na posbíraná data. Není nic blbějšího, než aby majitel webu předával svým technicky zdatnějším pomocníkům kompletní přihlašovací údaje. Jsem rád, že Zeerat patří k nemálo službám, které to chápou, byť to není všude pravidlem.

Základní přehled vám zobrazí seznam uživatelů s datem a časem návštěvy na webu, počtem návštěv, pokud jsou to opakující se příchozí, a se základním shrnutím o tom, odkud a s jakým prohlížečem na web koukali. Každou návštěvu si pak můžete přehrávat a podívat se na detaily.

K dispozici je filtrování časového období a přepínač mezi zobrazením návštěv a heatmapou. Dostanu se k ní za chvíli. Filtrovat lze i podle konkrétních uživatelů, času na stránce nebo událostí.

Filtrování zaznamenaných situací

Klasické přehrávání umí i konkurence Zeeratu, jak jsem zmínil. Líbí se mi, že uživatelé, kteří na webu vyplnili nějaký e-mail, jsou automaticky pod tímto mailem evidováni. Můžete je pak v seznamu lépe najít.

Co je obrovský zrychlovák, tak to jsou filtrovací tlačítka nad přehledem záznamů. Jedním klepnutím si zobrazíte nahrávky, ve kterých lidé vyplňovali svůj e-mail, nahrávky s vyplňováním nějakých formulářů obecně (poptávka, nákupní košík, rezervace atd.), chyby a něco, co se jmenuje angry. Přeloženo z angličtiny, je to seznam záznamů, ve kterých uživatelé naštvaně klikají všude možně.

Zeerat - přehled návštěv

Při přehrávání situací samozřejmě můžete změnit rychlost nebo si nahrávku pozastavit. Kromě časové osy s možností přeskočit neaktivitu je k dispozici ještě boční panel s jednotlivými zaznamenanými události, kde na ně lze kliknout a ve videu se tak rychle posunout do místa, kde se děje něco zajímavého.

Zeerat - přehrávání návštěvy

Trochu tápu s filtrováním dle chyb na stránce. Přijde mi, že tam Zeerat zahrnuje i záznamy, ve kterých žádnou zjevnou chybu nevidím. U naštvaných klikačů se mi občas zdálo, že jsou zde zahrnuti i tací, kteří místo kolečkem myši posunují stránku klikáním do posuvníku prohlížeče. Ale třeba je to výraz jejich frustrace nad mizernou kvalitou mého webu, těžko říci.

 Heatmapa s místy, kam lidi nejčastěji klikají

Jakmile se přepnete ze seznamu nahrávek (People) na tepelnou mapu (Heatmaps), tak uvidíte seznam svých stránek z webu seřazených dle skóre. To určuje, jak velká interakce na stránce proběhla – za předpokladu, že je dostatek posbíraných návštěv. Číselné vyjádření v tabulce vám řekne, kolik kde bylo kliknutí, mrtvých kliknutí do neaktivních oblastí, naštvaných kliknutí atd.

Samotná heatmapa pro zvolenou stránku zobrazí klasicky zvýrazněné nejčastěji vyklikávané oblasti stránky, ale také průměrný zlom. Uvidíte tedy čáru značící, jakou část stránky lidé vidí při načtení ve svých prohlížečích s různou velikostí nejčastěji. I to pomůže pomoci k optimalizaci webu.

Mapu lze přepínat mezi zobrazením na počítači, tabletu a telefonu. Rozhodně není od věci se přesvědčit, zda všechny ovládací prvky, které jste na webu naplánovali, jsou využívány a zda naopak lidé neklikají někam, očekávajíce určitou interakci, která však nepřichází.

Zeerat - heatmapa

Heatmapu si v Zeeratu můžete ještě měnit z kliknutí na pohyby stránky nebo na významné části obsahu. Najetím myši si také zobrazíte detailnější informace o kliknutích či dalších událostech. Nechybí filtrování podle data.

Trošku mi zde chyběla možnost si zachycenou heatmapu uložit jako obrázek. K dispozici je sice sdílecí tlačítko, které však v mém případě nijak nereagovalo.

Zeerat určitě vyzkoušejte

Zeerat si můžete otestovat na vlastní kůži i bezplatně. Podobně jako jeho konkurent, o kterém jsem psal dříve, nabízí základní neplacenou verzi, byť s menším počtem záznamů než Smartlook. Na druhou stranu mám po pár dnech testování pocit, že toho Zeerat umí opravdu mnohem více. Líbí se mi hlavně heatmapy a možnost filtrování nahrávek dle situací. Pokud trochu více zapracují na logice detekování těchto situací, bude to skvělá funkce.

Na závěr malé popíchnutí k technickému zpracování. Trochu mi vadí, že je zde docela hodně ukryta možnost opakovaného zobrazení měřicího kódu pro umístění do webu.

Volná místa v IT

Další pracovní místa najdete na stránce Volná pracovní místa v IT.

Reklama

Komentáře

Na zeerat se mi nelíbí, že okopírovali skoro celé rozhraní jeho konkurence Fullstory a nepřišli zničím novým. Tím u mě jako firma hodně klesli. Přesto jsem jim dal šanci, ale zabili to tím, že do svého systému dali hodně funkcí, ale spousta z nich nefunguje správně a nebo vůbec. Raději používám nástroje, kde je méně funkcí, ale fungují, než nástroje co na první pohled umí hodně, ale ve výsledku nic. Snad si to vezmou jako doporučení :)

O jaké konkrétní problémy jde? Funkce co používám běží jak mají, občas se něco déle načítá, navíc heatmapy jsou lepší jak od konkurence...

Pokud by něco nefungovalo, tak určitě dej Zeeratu vědět. Divil bych se, kdyby to neopravili obratem...

Zde popisuji moji zkušenost: Po registraci na první obrazovce klikám na tlačítko "copy to clipboard" - nefunguje. Tak jdu dál a pro zajímavost zkusím tlačítko "send by e-mail" - bohužel opět se nic neděje. I tak nasadím kód na web a systém mi hlásí, že kód je aktivní, ale ani po 20-ti minutách co zběsile klikám na svém webu se mi v aplikaci zeerat nezobrazují žádné data. Po hodině jsem se vrátil do aplikace a konečně vidím první data. Když kliknu na heatmapy, tak se vůbec nenačetl layout webu. Jsou tam jen holé texty na bílém pozadí bez CSS stylů, takže z toho nejde nic vyčíst. Zkusím si přehrát alespoň pohyb návštěvníka, ale stejný problém. V nahrávce se vůbec nenačítají styly webu. Vyhodnocuji to jako nefunkční nástroj a službu opouštím. Nemají odladěnou základní funkcionalitu produktu pro obyčejné weby, tak nerozumím, proč tam přidávají další funkce. Chyby jsem jim nahlásil.

Co je obyčejný web? ;-) Já na podobný problém nenarazil. Jediné, co nefungovalo, bylo sdílení heatmapy popsané v článku. Styly se mi v přehrávání normálně načítají. Co se zpoždění u seznamu nahrávek týče, tak to je běžné u řady služeb. Snad se nemýlím, ale Zeerat nikde nepíše, že to má real time.

Majitel Maxiorla. Nabízím mimo jiné placené poradenství pro Drupal. Jsem i na Twitteru.

Zdravím Antonína!

Už jsme si povídali přes mail, ale pro jistotu zde - díky za feedback, chyby s nahráním/přehráním stylů tam opravdu byly, už jsme je opravili a úpravu provedli na data zpětně = už by reporty měly být v pořádku.

Také jsem trochu zkoumal, o jaký web / majitele webu se jedná. Brno + nasazený beta měřící kód Smartlook + Webnode platforma + doména "jano-jano-ie"? To není náhoda! Nebo? :)

Přidat komentář