Brave: prohlížeč od tvůrce JavaScriptu s blokováním reklam a platbou webařům pomocí kryptoměn

Čím dál otravnější reklamy a sledovací kódy na internetu dávají vzniknout nejrůznějším nástrojům pro jejich blokování. Místo instalace rozšíření do stávajícího prohlížeče zkuste rovnou nový prohlížeč. Se zabudovanou ochranou proti sledování a blokátorem některých reklam. Vytvořil jej tým okolo tvůrce JavaScriptu.

Reklama

Jako provozovateli několika webů, na kterých běží reklama, se mi to nepíše zrovna snadno a nemusí to znít upřímně. Ale míra reklamy na některých webech opravdu přesahuje únosnou mez a místo toho, aby rozumně financovala náklady na tvorbu obsahu a provoz webu, spíše vypadá jako zlatý důl, ze kterého se majitelé snaží vytřískat co nejvíce předtím, než čtenáři přestanou na web chodit.

Kromě klasických reklamních ploch a reklamy na pozadí jsou tu nejrůznější překryvné panely, videa vyskakující do textu během jeho čtení a další formáty, které prohlížení webu spíše znesnadňují, než zpříjemňují. A to už nemluvím o fotogaleriích k článkům na webech. Prohlédnout si tam pár fotek je z hlediska uživatelského zážitku peklo.

Na Maxiorlovi se proto snažím mít reklamních ploch minimum a jsem rád, že většina z vás je neblokuje.

Webový prohlížeč Brave vytváří tým, za kterým stojí Brendan Eich. Ten Eich, který vytvořil JavaScript a v roce 1998 spoluzakládal Mozillu. Od zavedených konkurenčních prohlížečů se odlišuje důrazem na bezpečnost a rychlost, což se snaží naplnit zabudovaným blokováním reklamy a sledovacích kódů.

Uživatelské rozhraní prohlížeče Brave

Brave je k dispozici zdarma a nainstalujete jej prakticky na všech desktopových i mobilních platformách. Zkoušel jsem jen verzi pro Mac, kde mě zaujala velikost programu. Brave zde zabírá 455 MB. Porovnejte to s mým favoritem Firefoxem (166 MB), Chrome (364 MB) a Safari (25 MB).

Vzhledově jde o čisté moderní rozhraní. Brave maximálně využívá přidělený prostor. Adresní řádek kombinující v sobě i vyhledávací políčko napojené na Google (lze změnit) je umístěný v záhlaví okna. Najedete-li nad něj myší, uvidíte editační pole adresy s tlačítky pro znovunačtení stránky, uložení do oblíbených a údajem o rychlosti načtení stránky.

Pod záhlavím může být volitelně zobrazená lišta záložek a pak už následují taby pro přepínání mezi otevřenými webovými stránkami. Fungují zde klasické klávesové zkratky. Líbí se mi zobrazení tmavého pohledu na webovou stránku pod neaktivním tabem. Stačí nad ním nechat ukazatel myši.

Webový prohlížeč Brave

Vývojáře bude zajímat, že Brave je postavený na stejných základech, jako Google Chrome (a s doplněným AdBlockem). Poznáte to například při otevření nástrojů pro vývojáře, které dokonce stále obsahují popisky Chrome místo Brave. Na rozdíl od čistokrevného prohlížeče od Google zde chybí například ladění webu v responzivním zobrazení na různých zařízeních. Na vývojáře Brave evidentně necílí.

Blokování reklamy a sledovacích kódů na webu

Jakmile v prohlížeči Brave načtete nějakou webovou stránku, tak ta se tedy zobrazí bez reklam. V záhlaví prohlížeče vedle ikonky lví hlavy uvidíte číslo signalizující počet zablokovaných zdrojů. Na ikonku určitě občas klikněte. Zobrazí panel s detailnějšími informacemi.

Dozvíte se tak, kolik ze zablokovaných zdrojů patřilo mezi reklamy a reklamní sledovače a kolik bylo zablokováno metod sledování vašich otisků. Někdy mohou být blokovány i různé skripty. Specialitou Brave je funkce HTTPS Upgrade. Na webu s http zobrazí výstražnou ikonku otevřeného červeného zámku vedle adresního řádku. To je klasika. Pokud vejdete na web, který načítá na https zdroje z http (třeba starý odkaz na Google Fonty), pokusí se změnit protokol na zabezpečený. Totéž dělá i na http, kdy se snaží najít https alternativu externích dat. Samotný web nepřesměrovává.

Načtení většiny webů bez reklamy je skutečně mnohem rychlejší. Na stránkách Brave najdete nějakou statistiku pro nejnavštěvovanější zpravodajské portály v angličtině.

V panelu s detailnějšími informacemi je možné aktivovat zobrazení reklamy pro konkrétní web. To pro případ, že by se bez nich zobrazoval rozbitý nebo jeho tvůrci pro vás blokovali obsah. Alternativou je zobrazení reklam od Brave. Zatím jsou jejich reklamní plochy prázdné.

Podobně dostáváte pod kontrolu zobrazování cookies ze třetích stran a ochranu proti fingerprintingu. Prohlížeč se rovněž snaží blokovat Phishing a Malware.

Webový prohlížeč Brave

Brave kupodivu neblokuje otravné hlášky s nabídkou odběru aktualizací z webu. Nedávno jsem psal, jak se jich zbavit.

Nežádoucí důsledky

Blokování reklamy občas zablokuje i takové načtení částí webů, kde to není úplně šťastné. Když v panelu s informacemi kliknete na číslo s počtem zablokovaných zdrojů, uvidíte je vypsané. V případě Maxiorla dochází k blokování obrázků s logy partnerských webů, a to jenom proto, že jsou umístěny ve složce reklama. Podobně to reaguje na adresy s obsaženým slovem banner nebo ad. Tedy není nutné, aby prohlížeč znal konkrétní reklamní sítě.

Proč dochází k blokování Google Analytics mi není jasné. Tvůrci webu by měli mít právo anonymně sledovat, co jejich čtenáře zajímá.

A pak jsou tu věci, které Brave (potažmo v něm zabudovaný AdBlock) blokuje zcela zbytečně a způsobují rozbití částí webu. V případě Maxiorla styly z Mailchimpu sloužící pro zobrazení newsletterového formuláře. Z nepochopitelných důvodů také obrázky z Twitterového boxíku, zatímco Page Plugin od Facebooku prohlížeči nijak nevadí.

Rovněž je třeba zmínit, že se neměří všem stejným metrem. Zatímco se zbavíte reklamy na magazínech, na Google či Facebooku uvidíte reklamní plochy i nadále.

Možnosti nastavení Brave

Panel s nastavením vedle klasických věcí s domovskou stránkou, složkou pro stahování, lupou a dalšími věcmi nabízí výběr vyhledávacího enginu. Na tom není nic zvláštního, ale zaujala mě volba použití DuckDuckGo jako výchozího pro případ prohlížení stránek v anonymním režimu.

Používáte-li samostatnou aplikaci pro správu hesel, lze Brave nastavit, aby ji upřednostňoval místo své. Na výběr je několik nejznámějších, včetně mé oblíbené 1Password.

Webový prohlížeč Brave

Co se týče rozšíření, Brave všechny podporované má v sobě a je na vás, které aktivujete. Jejich seznam vidíte na obrázku, aktivní jsou prohlížeče PDF a torrentu. V případě pluginů je možné aktivovat podporu Pepper Flashe. V nastavení je také podpora češtiny. Brave umí česky, ale potřeba to ručně nastavit.

Webový prohlížeč Brave

Platby – aby tvůrci obsahu nepřišli zkrátka

Z pohledu provozovatele webu, fanouška kryptoměn a vlastně i z pohledu čtenáře mi přijde zajímavá myšlenka nabídnout mikroplatby založené na Ethereum. Brave Payments tak mohou být odměnou tvůrcům obsahu a kompenzovat menší zobrazení reklam. A o to ostatně tvůrcům Brave jde. Přinést nový model fungování webových magazínů. Tvůrci webu dostanou za obsah zaplaceno, čtenáři se nebudou muset prodírat reklamním smogem, weby budou rychlejší, pohodlněji ovladatelné a všichni budeme spokojeni. Možná.

Ve výchozím stavu jsou Brave Payments, momentálně označované jako beta, vypnuté. Do budoucna asi budou aktivní. V nastavení si vyberete maximální měsíční rozpočet, který jste ochotni provozovatelům webu v souhrnu poslat (max. necelých 11 dolarů). U jednotlivých webů pak v nastavení nebo u adresního řádku přepínáte, zda jejich tvůrce chcete odměnit nebo ne.

Webový prohlížeč Brave

Distribuce peněz vynechává náhodně a jednorázově navštívené weby. Nastavení lze opět změnit, ale standardně jsou tu ignorovány weby s jednou návštěvou trvající méně než osm sekund.

A odkud se peníze berou? Brave nezneužívá výkon vašeho počítače tím, že by tajně těžil kryptoměnu. I když do budoucna by to možná byl zajímavý nápad. Kredity je nutné do peněženky nabít, a to převodem ve formě Bitcoinu, Etherea, Litecoinu nebo z Brave BAT peněženky. Jednou měsíčně se pak platby převedou tvůrcům webů v poměru podle jejich návštěv.

Samozřejmě to předpokládá, že provozovatelé webů budou u Brave zaregistrováni a výdělek přesáhne 100 USD. K registraci je třeba vytvořit účet přes průvodce na stránce Brave, peněženku u služby Uphold a ověřit vlastnictví svého webu. Malým souborem nebo změnou DNS záznamu.

Synchronizace dat z prohlížeče Brave napříč zařízeními

Podobně jako synchronizují data Firefox, Chrome i Safari, dovede to také Brave. Používá vlastní synchronizační server. Je docela škoda, že nemá možnost synchronizace s účtem z Google, jelikož ve své podstatě to je překabátěný Chrome s AdBlockem a dalšími doplňky.

Brave na mobilu

Na mobilním telefonu mi dává Brave možná větší smysl než na počítači. Kromě otázky soukromí totiž blokováním reklam šetří i přenášená data. Jakkoli si nejsem jist, zda jej v počítači ponechám nastálo (pravděpodobně zůstanu nadále u oblíbeného Firefoxu), v mobilu mu dám na nějakou dobu šanci.

Webový prohlížeč Brave

Líbí se mi, že statistiku zablokovaných zdrojů zobrazuje pod ikonkou lví hlavy i v mobilní verzi. Jen v mírně zjednodušené verzi bez zobrazení konkrétního seznamu blokovaných položek.

Tvoříte či vlastníte weby? Zobrazuje si reklamu

Na závěr dovolte malý vzkaz tvůrcům webů. Pokud mezi na patříte, měli byste si reklamu zobrazovat. U cizích projektů to může být poučné, jak to dělat lépe nebo jak to vypadá hůře. U vašich vlastních produktů je zase vhodné, abyste věděli, jak se zobrazí ostatním čtenářům, kteří blokovače reklamy nepoužívají. Možná pak sami zjistíte, že příliš reklamy škodí.

slevové kupony

Reklama

Přidat komentář