Ohlédnutí za WebExpo 2024: v touze po informacích jsem naběhal devět kilometrů

WebExpo. Největší webařská konference v našem okolí nabitá desítkami skvělých přednášejících, spoustou témat z různých oborů a umístěná do Paláce Lucerna. Po letech jsem opět vyrazil zjistit, jakou má akce úroveň. Příjemně překvapila, a kromě spousty informací jsem si jako nečekaný bonus odnesl lepší fyzičku.

Minule jsem byl na WebExpo v roce 2016 a když se zpětně dívám na svůj tehdejší negativně vyznívající článek, tak si říkám, že buď se celá akce výrazně posunula na vyšší level, nebo jsem se posunul já. Faktem je, že letos mám z akce velmi příjemný dojem, přestože je to vlastně stejný formát na stejném místě.

70 přednášejících, přes 1500 návštěvníků tvořených 40 % lidí ze zahraničí, několik přednáškových pásem kompletně v angličtině. Témata o programování, marketingu, designu nebo obchodování. To je letošní WebExpo v kostce.

Image
WebExpo 2024

Začali jsme zlehka

První den nás přivítalo duo tanečníků (nebo spíše sportovců) s vystoupením na laně nataženém přes pódium ve Velkém sále Lucerny. Následovalo oficiální zahájení a keynote přednesl Nathan W. Pyle. Zkoušel nám ukázat, jak vyjít ze své ulity a koukat se na svět jinýma očima. Úplně mě to téma nezaujalo, ale minimálně jeden tip si odnáším: pokud nemůžete natočit video s pohybujícími se věcmi, prostě pohněte kamerou.

Markéta Kabátová povídala o průzkumech na trhu a v cílových skupinách. Je vždy důležité stanovit dostatečně různorodou skupinu lidí k testování bez překryvů. Pro každou připravte samostatnou landing page a dotáhněte ji do konce včetně objednávkového formuláře, abyste změřili reálné chování testujících uživatelů. Tip z této přednášky: pokud něco pohoří na vysoké ceně, není to cenou, ale špatně jste cílovce vysvětlili, jako hodnotu za danou cenu dostane.

Automatizace e-mailů od Moniky Marešové bylo povídání na základě dat z Ecomailu. Zaujaly mě tipy na pravidelnou hygienu seznamu kontaktů, ověření jejich aktivity a případně odmazání neaktivních uživatelů. Neaktivní kontakty totiž zbytečně snižují statistiky.

TOP prvního dne: přístupnost, ActivityPub a kešování

Coby vývojář jsem vždycky bral přístupnost jako téma, kterému bych se asi měl věnovat, ale málokdy je na něj čas nebo finance. Poslední roky se to poněkud zlepšuje, ale stále je to pro mnoho vývojářů jistá neznámá. I pro mě. Ondřej Pohl přinesl přednášku s konkrétními ukázkami řešení přístupnosti na základě uvážení týmu vývojářů, po jeho školení a po návrhu konkrétního řešení. Zajímavé, jak se řešení přístupnosti může lišit.

Líbily se mi i ukázky nejčastějších chyb a statistiky. Třeba že na typickém projektu je potřeba 150 hodin na supervizi přístupnosti, zaujal mě též typický počet chyb na projektu – 500 u vývojářů, ale třeba i 50 na straně obsahu. Tři pilíře přístupnosti jsou totiž design, vývoj a obsah. Odnáším si, že pokud web papírově splňuje přístupnost, neznamená to ještě, že je vše vyřešeno s ohledem na pohodlí uživatele. Častá očekávání, že přístupnost lze řešit levně a automatizovaně, jsou lichá.

Jan Vlnas poté povídal o protokolu ActivityPub a světě Fediverse. Je důležité vědět, že ActivityPub není jen nějaká součástka, okolo které je postaven Mastodon, ale je to komunikační protokol, který dovede propojovat nejrůznější platformy. Oceňuji odvahu přednášejícího pustit se do živého kódování. Chcete-li si s protokolem hrát, mrkněte na ActivityPub Academy.

Design a vývojařina

Za tajemstvím případovek nás vzala Anfisa Bogomolova. Správná případovka je jako kniha – musí mít vygradovaný děj. Nedělejte nudné přepadovky o tom, jak vše šlo skvěle od začátku do konce – vůbec se neodlišíte od ostatních. Strukturujte, pište krátce, použijte příběhy místo dlouhých reportů.

Pracujete s Figmou? A co knihovny komponent? Pro ty, kdo knihovny ve Figma vytvářejí, byla určena přednáška Kláry Scholleové. Nezapomínejte na správné popisky kvůli vyhledávání, přemýšlejte hlavně o designu a až následně o tom, jak jej ve Figmě zapracovat. Souhlasím, že designér by měl znát základy tvorby HTML, CSS a možná JS.

Nishu Goel se věnovala optimalizacím webů pro INP, což je nová metrika z Google Core Web Vitals. Sleduje, jak rychle web reaguje na vstupy uživatele. Nenechejte návštěvníky stránek čekat při filtrování, přidání zboží do košíku a jiných činnostech. Okamžitě jim něco zobrazte. Využijte rozšíření do Chrome a zjednodušte DOM a složité CSS, ať ušetříte procesorový čas.

Cache vládne všemu, jak nám ukázal Harry Roberts. Přednášku bych popsal jako vše, co jste chtěli vědět o cacheovacích hlavičkách, ale báli jste se zeptat. Neřešili jsme konkrétní technologii na straně serveru, ale komunikaci mezi prohlížečem a serverem. K zapamatování: cache je o tom, jak dlouho se může soubor používat bez kontroly updatu a používáme cache header. Revalidace je o tom, jak se podívat na změnu poté, co vyprší cache time. A používáme ETag.

Den druhý: cookies apokalypsa

Druhý den konference pro mě začal přednáškou o migraci PHP aplikace napsané po staru bez frameworků na moderní řešení s Laravelem a Vue.js. Nedelcho Nikolov povídal o předělávce webu OddsPortal.com. Čekal jsem trochu hlubší vývojářské téma, ale Nedelcho se věnoval spíše procesu, plánování a problémům spojeným s rebuildem. Tým tvořil 1 produkťák, 2 frontendisti, 4 backenďáci a jeden QA. Nespoléhejte, že se lidi vyjádří k veřejné betaverzi, stejně po spuštění vylepšeného nového webu budou naříkat, že původní byl lepší.

Aneta Holá připomněla blížící se konec cookies třetích stran. Je třeba sbírat co nejvíce dat o uživatelích. E-shopy mají výhodu přihlašování, ostatní weby mohou nabídnout e-booky je stažení nebo alespoň jakkoli trackovat formuláře. A pokud nic jiného, alespoň předávat nějaké ID uživatele do datové vrstvy. Nastudujte si, jak pracovat s User Provided Data v GTM, zapněte si Enhanced Conversions v Google Ads a implementujte Facebook CAPI.

Zajímavá byla přednáška od Michala Špačka, jak jinak než na bezpečnostní téma. Ukázal nám, k čemu všemu slouží a jak se prakticky využijí hlavičky Sec-Fetch-*. A také jsme si řekli, jak se liší origin, site, eTLD a eTLD+1. Více viz Michalův článek.

Aga Szóstek se podělila o několik tipů, jak uspět na přeplněném trhu. Koupil jsem si její knihu, využil možnosti autogramu a určitě se k tématu vrátím. Mimochodem, tip o tom, že 86 % zákazníků je ochotno si připlatit za lepší zkušenost mě vrátil ke zmínce o vysvětlení vyšší ceny a její hodnoty na jedné z přednášek v prvním dnu WebExpo.

Jsem senior developer: kdo je víc?

Vtipnou přednášku měl Krasimir Tsonev se svým povídáním o senior developerech. Nejdříve připomněl, že senior zná správnou výslovnost JSON (asi jako Jason místo Jayson) a potom ukázal několik vtipných příkladů, jak senior sice zvládne napsat téměř jednořádkový kód, ale pochopit jeho význam je pak nad síly běžných smrtelníků.

Používejte proto komentáře, ale místo co to je, zdůvodňujte, proč jste takové řešení použili. Chyby ošetřujte tam, kde je s nimi možné něco provést. Pozor na přílišné závislosti na modulech v node. Vyhněte se abstrakcím, pilujte řemeslo. A především myslete na to, že: být chytrý je snadné. Buďte jednodušší (ve smyslu srozumitelní).

Cassie Evans nám ukázala nejrůznější animace, včetně aplikace view transitions. Z podobného soudku byla přednáška o animacích řízením skrolováním, kterou připravil Bramus Van Damme. Momentálně je zcela podporuje jenom Chrome a částečně Firefox, ale lze je v pohodě implementovat pomocí @supports jen tam, kde běží. Ukázky najdete na webu. Rozlišujte scroll driven a scroll triggered, na což už budete většinou potřebovat JavaScript. A především respektujte preference v prohlížeči, pokud uživatel animace nechce.

Image
Jan Polzer na WebExpo 2024

A co ta moje fyzička? Je s podivem, že zatímco jsem „seděl“ dva dny na přednáškách, zhubl jsem tři kila a „naběhal“ okolo 9 km. Kdo někdy byl na WebExpo, tak ví. Některé přednášky ve Velkém sále byly tři patra do země, další v Kině Lucerna dvě poschodí z přízemí nahoru, něco v saloncích, o přestávkách kafíčka či občerstvení a v mezičase small talk na chodbě. To si žádá dobrou fyzickou kondici. A já jsem vlastně za ty nekonečné schody rád. Nutně jsem potřeboval nastartovat.

Takže letos celkově velká spokojenost a těším se na příští ročník. Už teď jsou k dispozici lístky v předprodeji.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru