Drupal: jak na správu reklamy s modulem Advertisement

Reklamu na webech s Drupalem můžete spravovat mnoha způsoby. Od nejjednoduššího v podobě klasického bloku, až po pokročilý nástroj pro správu reklamy na webu - modul Advertisement.

Provozujete-li menší webové stránky s minimem inzerce, využijte vestavěné správy bloků v Drupalu a reklamní bannery, případně vygenerované kódy reklamních systémů vložte do těchto bloků a umístěte je do některého regionu.

V případě větších webů však toto řešení nemusí být dostačující. Časem totiž budete chtít zjišťovat statistiky úspěšnosti reklam na webu, abyste měli nějaké další podklady pro jednání s inzerenty. Možná budete chtít na jedné reklamní pozici automaticky střídat různé reklamy v určitém poměru. A dost možná jen budete chtít použít komfortnější rozhraní pro vložení reklamního banneru na svůj web. To všechno vám modul Advertisement zprostředkuje.

Nezbytné nastavení, skupiny a bloky

Po nakopírování modulu Advertisement do Drupalu uvidíte v Prvky webu > Moduly skupinu Ad, ve které se nachází několik modulů tvořících reklamní systém. Určitě zapněte základní modul Ad a k němu External Ad pro reklamy vkládané z reklamních systémů, HTML Ad pro vkládání reklam pomocí HTML kódu, Image Ad pro vkládání například obrázkových bannerů a Text Ad pro vkládání klasické textové reklamy.

Chcete-li filtrovat kliknutí na reklamní plochy, zobrazovat reklamy z tohoto správce i na jiných webech, zobrazovat souhrnná hlášení a podobně, zapněte ještě moduly Ad click filter, Remote Ads a Ad report. Chybu samozřejmě neuděláte, když zapnete všechny zbývající moduly ve skupině Ad - k čemu slouží, je u nich popsáno dostatečně výstižně.

Nyní přejděte do Správa obsahu > Ads > Ad groups, kde vytvoříte reklamní skupiny. Pod tímto pojmem si představte určitou komponentu stránky, ve které se bude zobrazovat reklama. Nebo lépe, pod každou reklamní skupinou si představte blok Drupalu, protože ten také po založení reklamní skupiny vznikne. Při vkládání reklamy budete určovat, ve které skupině se má zobrazit. Tato skupina se objeví v příslušném bloku, jehož zobrazení nastavíte přes Prvky webu > Bloky do určitého regionu na stránce.

Po zapnutí modulů, nastavení skupiny a bloků se přesuňte do Správa obsahu > Ads, kde klepněte na záložku Nastavení. Zde upravte základní vlastnosti reklam, jako je například otevírání do nového okna a způsob zobrazení. Doporučuji Raw, který má tu výhodu, že zobrazení budou většinou bezproblémová, budou se správně počítat, ale na druhou stranu se reklamy nemusí změnit hned u stránek v cache. Zobrazení pomocí ostatních metod zase zajistí, že reklama bude vždy obnovena podle aktuálního nastavení.

Kromě globálního nastavení ještě prohlédněte nastavení pro jednotlivé typy reklam. Například u obrázkové reklamy upravte maximální rozměry nahrávaných obrázků pro jednotlivé reklamní skupiny. U všech typů reklam můžete nastavit, kdo je uvidí, kdo bude mít přístup ke statistikám, kdo bude moci s reklamami manipulovat a podobně.

Jestliže jste zapnuli modul Ad embed, můžete dále upravit, které prvky v HTML obsahu budou nahrazeny reklamou.

Vložení reklamy

Nyní máte připraveno vše potřebné k tomu, abyste na web mohli nahrát svou první reklamu obsluhovanou modulem Advertisement. Zavolejte proto Správa obsahu > Vytvořit obsah > Advertisement. Zadejte název reklamy, který vám poslouží pro její identifikaci. Dále vyberte ze seznamu skupinu, do které chcete tuto reklamu vložit. Vybrat lze samozřejmě více skupin, má-li se tatáž reklama zobrazit na více místech.

Výběr skupiny, pro umístění reklamy

Výběr skupiny, pro umístění reklamy

Pole text nevyplňujte a zaměřte se na položku Scheduling. Zde můžete nastavit, od kdy do kdy bude reklama na webu zobrazována. Drupal pak ve spolupráci s cronem reklamu zapne, respektive vypne. Plánovat lze i podle počtu kliknutí nebo zobrazení.

Dále přejděte až k rozbalovací nabídce Select Ad type. Zde vyberte typ reklamy a klepněte na tlačítko Select. Vkládáte-li HTML reklamu nebo kód z nějakého reklamního systému, vyberte HTML Ad a příslušný kód pak vložte do následně nabídnutého políčka.

Nahráváte-li reklamní banner, vyberte Image Ad a v nabídnutých polích pak zadejte cílovou adresu, na kterou se čtenář po kliknutí na banner dostane, a případný text zobrazený nad reklamou po najetí myší.

Ukázka nastavení bannerové reklamy

Ukázka nastavení bannerové reklamy

Dále nastavte stav reklamy na aktivní, jinak se vám nebude zobrazovat. Všimněte si, že stavů je na výběr více. Díky tomu můžete mít na webu připraveno více reklam a střídat je mezi aktivním a offline (vypnuto) režimem.

Jestliže vkládáte obrázkovou reklamu (banner) obrázek nahrajte přes Přiložené soubory. Reklamu nyní můžete uložit a ověřit si, zda se zobrazuje na příslušném místě webu. Připomínám, že pozice reklamy na webu odpovídá vybrané skupině a tomu, kam jste ve správě bloků umístili blok pro danou reklamní skupinu.

Střídání reklam na jedné pozici

Při vytváření reklamy si všimněte položky Probability. Ta určuje poměr, v jakém se reklama zobrazí vzhledem k ostatním aktivním reklamám ve stejné skupině. Máte-li například dvě reklamy, chcete je zobrazovat na stejném místě webu a střídat v poměru 2:1, pak je obě nastavte jako aktivní do stejné skupiny, jedné nastavte Probability na 2 a druhé na 1.

Sledování statistik

V sekci Správa obsahu > Ads můžete sledovat seznam reklam na svém webu a jednoduše je měnit na aktivní nebo pozastavené.  Do každé z reklam se také můžete prokliknout a upravit její vlastnosti. Jestliže jste aktivovali modul Ad report, uvidíte na stránce s detailem reklamy tabulku udávající počet zobrazení reklamy za poslední den, týden, měsíc, rok a další intervaly, včetně počtu prokliků.

Statistika vybrané reklamy

Statistika vybrané reklamy

U textových nebo obrázkových reklam dále následuje tabulka s přehledem časů a stránek, na kterých došlo ke kliknutí na reklamu. Můžete tak vysledovat úspěšnost reklamy a dokonce duplicitní klikání v součinnosti s modulem Ad click filter.

Pokud si do webu nainstalujete také modul Chart API, uvidíte statistiku zobrazení a prokliků u vybrané reklamy ve formě grafů. Stačí si v přehledu rozklepnout některou reklamu, přepnout se na záložku Logy, vybrat interval od do a klepnout na tlačítko Generate report.

Statistika reklamy v Drupalu ve formě grafu

Statistika reklamy v Drupalu ve formě grafu

Grafy jsou zobrazeny ve formě obrázků (nikoli ve Flashi), což potěší například uživatele iPadů a každého, kdo si bude chtít graf rychle a snadno uložit.

Tip na závěr: Pokud postrádáte možnost snadného vložení reklamy ve Flashi, pak to můžete udělat s pomocí HTML Ad, kdy byste ručně vytvořili kód pro vložení Flash a soubor nahráli třeba přes FTP, anebo mnohem komfortněji, podobně jako u obrázku. Stačí doinstalovat modul Ad Flash.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

návštěvník

Dobrý den.

Tento modul mi funguje docela dobře a používám jej především pro obrázkové reklamy. Mám s tím akorát jeden problém. Pod obrázkem, který tam nahraji ještě něco je. Něco, co mi pod obrázek vkládá mezeru. Když ve Firefoxu pomocí Web Developeru nechá zobrazit informace o stylech a kliknu pod obrázek označí se mi tam obdelníček. Nevíte, jak se toho zbavit?

Jinak děkuji za další pěkný článek a vůbec celý Váš web, který mi  s Drupalem velmi pomohl.

S pozdravem

Patrik Siegelstein

Profile picture for user Jan Polzer

Těžko říci, střelím hodně od boku. Nemáte zapnutý FCKeditor, který by do políčka pro zadání obsahu v uzlu s reklamou vkládal prázdný odstavec? Bylo to dost velký problém, co si pamatuji, protože FCKeditor generoval vždy značky <p>&nbsp;</p> i v případě, že jste do textu nic nenapsal. Tohle na to skoro vypadá.

Jinak jsem rád, že se web líbí, díky.

návštěvník

Dobrý den,

když chci vytvořit Advertisement, tak mi Drupal vypisuje následující Warning v content top.

warning: file_exists() [function.file-exists]: open_basedir restriction in effect. File(/home/stepankorcak.cz/anti.stepankorcak.cz/../ad_/ad_cache_.inc) is not within the allowed path(s): (/home/stepankorcak.cz/anti.stepankorcak.cz:/home/stepankorcak.cz/data:/tmp:/usr/share/pear) in /home/stepankorcak.cz/anti.stepankorcak.cz/sites/all/modules/ad/adserve.inc on line 147.

Reklamu vytvořím a vše funguje, jen je na všech stránkách toto varování. Čeho se týká?

Profile picture for user Jan Polzer

Řekněte to provozovateli hostingu. Je potřeba upravit práva ke složkám nebo vypnout open_basedir.

návštěvník

Pěkný modul, chtěl bych se zeptat jestli jdou nějak vypnou statistiky zobrazení a kliknutí? A je na něj spolehnutí, že reklamy rozloží rovnoměrně?

Profile picture for user Jan Polzer

Vypnout?

Reklamy rozkládá rovnoměrně, podle zadaného nastavení. Problém může nastat jen v případě, kdy máte povoleno agresivní cacheování, nebo některý z doplňkových modulů jako je Boost. Ale nezkoušel jsem, jen tipuji.

V té rovnoměrnosti můžou být minimální odchylky. Máme to na jednom hojně navštěvovaném webu, kdy se nastavení 1:1 může v konkrétních počtech lišit třeba 576:569. Je to asi dáno načítáním stránek ve špičce,kdy jde na web více lidí naráz ve stejnou dobu.

návštěvník

Tak to je slušný. Jde o to, kdybych chtěl více inzerentů nacpat na jedno místo, tak abych jim mohl zajistit stejné podmínky....I když na to asi nikdo nepřistoupí aby se mu reklama střídala. :-)

To vypnutí: Já se bojím, že to bude zatěžovat hosting, když to dělá všechny tyhle statistiky, a ještě už každého článku to ukazuje Aktivity log.

návštěvník

Dobrý den! Mám problém s modulem Ad, kde v záložce content>Ad>Ad group nemám žádnou skupinu a nikde nevidím formulář, kde bych ji mohl přidat. Nevíte někdo, prosím, co s tím?

Profile picture for user Jan Polzer

Dobrý den. Jste tam správně. Musíte ještě klepnout na odkaz Create group, případně jděte přímo na URL admin/content/ad/groups/add.

návštěvník

mám dotaz ohledně počítání click. když se podívám do přehledu na reklamu tak mi tam ve sloupci STAV naskakuje Filtered role. Nevíte někdo jak se toho zbavit tak aby pro danou roli bylo možné počítat click a pro Anonym naskakuje Duplicate a taky nepočítá click. Celé se to zkouší na locale D6 a nemůžu zjístit kde je chyba, že to tak blbne.

Díky za radu

návštěvník

Zdravim.

 

Mam problem se zobrazenim obsahu z tohoto modulu. Obsah mi to zobrazuje pouze s volbou Raw. Pri jinych volbach vypisuje Drupal 6.22 (nevede se mi aktualizovat) chybove hlasky.

Ani pri Rawu, se ale obsah nezobrazuje ve vsech prohlizecich na iOS, coz je pro me zasadni..

 

Nevite dke by mohl byt problem?

návštěvník

Pri typu:

JavaScript - se nezobrazi nic.

jQuery a IFrame - Fatal error: Call to undefined function drupal_bootstrap() in /home/www/matous/muj-ipad.cz/sites/default/modules/ad/adserve.inc on line 304

Raw - zobrazi se korektne, ale pouze na PC..

Profile picture for user Jan Polzer

Mrkněte na http://www.beverlys.us/drupal.org/node/597116 - je to myslím tentýž problém a je tam několik patchů, které nabízejí řešení.

návštěvník

tak jsem si s tim hral a povolenim prav pro anonymy se reklama zacala zobrazovat, ale vyskytl se dalsi problem. kdyz jsem prihlasen, tak se 2 reklamy na jednom umisteni meni tak jak maji, ale jako anonym se nemeni. navic se zahadne na nekterych strankach zobrazuje pouze jedna a na jinych pouze druha. nechapu.. napada vas neco?

návštěvník

ani patch http://www.beverlys.us/drupal.org/files/issues/ad-access_control-1.patch nepomohl. stale se na nekterych strankach zobrazuje jedna reklama a na jinych druha, tedy bez stridani na kterekoliv. tento stav plati pouze pro neprihlaseneho uzivatele. pro mne prihlaseneho funguje vse ok. zahada.

Profile picture for user Jan Polzer

Zkuste si na drupal.org dát hledat banner, a poté výsledky hledání vyfiltrujte jenom na moduly. Našlo mi jich to 48, některý z nich bude určitě použitelný.

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Nové diskuze
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru